Nacu, Enterprise Investors: Continuăm să investim în firme care cresc indiferent de condiţiile economice

Autor: Cristina Rosca 01.07.2012

Cristian Nacu, partener în cadrul fondului de investiţii Enterprise Investors, vrea să termine anul cu o achiziţie nouă în portofoliu.

Managerul fondului de investiţii din Polonia, unul dintre cei mai activi în ultimii ani, spune că merge înainte cu achiziţiile, deşi nu a simţit în primele şase luni o creştere a consumului. El afirmă că Enterprise Investors cumpără companii care au forţa să crească indiferent de evoluţia consumului şi a economiei.

"Noi facem de regulă o achiziţie pe an şi, până acum, în primele şase luni nu ne-am adăugat nimic în por­to­foliu. Urmărim piaţa, purtăm discuţii şi vom vedea", spune Nacu, fără a da însă niciun exemplu de domeniu sau de companie către care se uită.

Unul dintre cele mai cunoscute active din porto­fo­liul Enterprise Investors este lanţul de magazine Profi pe care l-a cumpărat în 2009, primul an de criză, în care con­sumul s-a prăbuşit după rate de creştere de două cifre. Planurile Enterprise pentru Profi nu se opresc însă aici, pentru acest an fiind planificate circa 40 de deschideri noi, cu 10-15 mai multe decât cele anunţate de companie la începutul anului. Creşterea numărului de magazine se va face atât prin deschideri, cât şi prin achiziţii.

Continuă să pompeze bani

Nacu spune că retailerul îşi va continua expansiunea atâta timp cât vor exista oportunităţi în piaţă. Retailerul a deschis de la începutul anului 14 magazine, în care a investit, potrivit estimărilor ZF, 7-10 mil. euro, ajungând în prezent la un total de 122 de unităţi.

Reţeaua Profi s-a extins atât prin deschideri noi de unităţi, cât şi prin achiziţia unei reţele de şase magazine din Sibiu. La începutul lunii martie Consiliul Concu­ren­ţei a aprobat achiziţia de către Profi a retailerului Alcomsib, deţinut de familia Aldea.

Profi nu este la prima achiziţie, în ultimii ani cum­pă­rând şi reţeaua Albinuţa şi o parte dintre magazinele Ethos, pe care ulterior le-a integrat în cadrul reţelei. Mai mult, Cristian Nacu spune că planurile de achiziţii nu se opresc aici, compania fiind cu ochii pe magazine indi­vi­duale sau lanţuri mici dezvoltate de antreprenori locali. El spune că nu se gândeşte la lanţurile mari pentru că nu există în prezent nimic de vânzare care să se potrivească profilului Profi, care deţine magazine de proximitate.

Consumul nu şi-a revenit

Planurile de expansiune ale Profi şi cele de creştere a portofoliului fondului de investiţii vin în contextul în care consumul nu a dat semne de revenire în prima jumătate a anului, potrivit lui Nacu.

"Consumul nu şi-a revenit în prima parte a anului şi nu cred că vom vedea schimbări majore în bine în următoarele şase luni", afirmă Nacu.

Potrivit datelor de la Institul Naţional de Statistică, cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul - cel mai important indicator pentru consum - a avansat cu puţin peste 4% în primele luni ale anului.

În pofida scăderii cumulate a consumului cu circa 20% în ultimii trei ani, Enterprise Investors a finanţat expansiunea reţelei de magazine Profi, care a ajuns în această perioadă în topul celor mai extinse reţele de comerţ din România. În momentul preluării reţeaua avea 60 de unităţi, faţă de peste 120 în prezent.

Polonezii au mai deţinut în retail participaţii la o altă reţea de comerţ locală, Artima, care acum se află în portofoliul Carrefour şi care a fost redenumită Carrefour Market.


Caută companii imune la criză

"Continuăm să finanţăm expansiunea Profi şi continuăm să facem achiziţii din două motive: pentru că prevedem o revenire a consumului în următorii ani şi pentru că noi investim în companii «campion», care cresc şi atunci când economia şi consumul scad", explică Nacu.

Profi a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 214,5 milioane de euro, cu 29% mai mult decât în 2010. În aceeaşi periodă consumul a scăzut cu trei procente.

Intrat pe piaţa locală în 2005, când a achiziţionat o participaţie minoritară la Orange în valoare de 20 de milioane de euro, Enterprise Investors a investit de-a lungul timpului pe piaţa locală în mai multe domenii, precum software (Siveco), materiale construcţii (Macon) şi retail (Profi). În portofoliul fondului există de asemenea alte companii prezente pe piaţa locală, precum Kruk sau netrisk.hu, potrivit site-ului Enterprise Investors.