Cocktail Holidays: Situaţia Greciei sperie turiştii, dar hotelurile de cinci stele nu îşi reduc tarifele

Autor: Mirabela Tiron 28.06.2012

Adriana Goicea, proprietara agenţiei de turism Cocktail Holidays, o afacere cu venituri de 12 milioane de euro în 2011 din vânzarea de vacanţe în străinătate, spune că datorită setei românilor de a călători în străinătate şi de a cunoaşte agenţia a ajuns să aibă locuri în avioane charter pe cinci insule greceşti, două insule spaniole şi în Turcia, faţă de un singur zbor pe o insulă în 1995.

"Suntem o agenţie axată pe outgoing (trimiterea românilor în străinătate - n. red.), specializaţi pe chartere, unde avem o ofertă diversificată ce include Turcia, cinci insule în Grecia, două insule din Spania, iar uneori Sharm el Sheik, Sardinia şi Madeira", spune Adriana Goicea. Ea a pus bazele agenţiei în 1992, după ce lucrase anterior la compania ONT Carpaţi, unde experienţa obţinută a echivalat cu un masterat şi doctorat în turism, spune ea.

Apetitul românilor pentru călătorii în străinătate, unde au fost cheltuiţi anul trecut 1,4 miliarde de euro, a fost cel care a stat la baza dezvoltării agenţiei de turism.

Vara aceasta agenţia a contractat 20.000 de locuri în avioane, faţă de 15.000 anul trecut. Până la finalul lunii mai, aproape 70% din locurile contractate pentru Turcia erau deja rezervate. Preţul mediu pe care l-au plătit românii ce au achiziţionat vacanţe de la această agenţie a fost de 700 de euro, în creştere faţă de anul trecut, după cum spune Adriana Goicea. Între 130.000 şi 150.000 de români merg în vacanţa de vară în străinătate cu zbor charter inclus, acest segment reprezentând o miză de aproape 75 de milioane de euro pentru agenţiile de turism.

"Turcia rămâne pe prima poziţie în top. În general, oferta pentru Turcia este foarte mare, aceasta fiind destinaţia care a crescut în fiecare an şi spre care sunt plecări nu doar din Bucureşti, ci şi din alte oraşe." Aproape jumătate de milion de români îşi petrec vacanţa de vară în Turcia.

Agenţia are spre Turcia trei zboruri pe săptămână din Bucureşti şi un zbor pe săptămână din Satu Mare, în parteneriat cu agenţia Prestige Tours.

Adriana Goicea a înfiinţat Cocktail Holidays în 1992, după ce lucrase la ONT CarpaţiFaţă de anul trecut, compania are o creştere a numărului de locuri cu 30% pe Turcia. Această destinaţie are cele mai mari reduceri pentru early booking (rezervări timpurii). Circa 35% din locurile contractate pe zboruri charter sunt pentru destinaţii din Turcia. Alte 35%-40% sunt locuri în avioanele care zboară spre Grecia.

"Pe Grecia sunt oferte speciale, însă hotelurile de cinci stele nu îşi reduc tarifele. Situaţia Greciei, aşa cum este prezentată, ne deranjează pentru că îi sperie pe clienţi. În insule sunt companii mici, hoteluri, taverne, restaurante, care nu îşi vor închide unităţile pentru că trebuie să trăiască. Grecia merge mai greu la înscrieri, este mai mult o destinaţie de oferte speciale, de last minute, de când au început să aibă probleme." Cu toate acestea, Goicea spune că până acum cele mai multe hoteluri din insule au fost pline. În jur de 300.000-400.000 de români merg în insulele greceşti.

Restul de locuri pe zboruri charter sunt rezervate în avioanele care merg în insulele din Spania (Tenerife şi Mallorca). Compania tour­operatoare îşi vinde locurile prin 1.000 de agenţii revânzătoare. Cocktail Holidays are un singur punct de vânzare, în Piaţa Amzei.

"Nu vreau ca agenţia mea să fiu numărul unu, nici numărul doi pe piaţă, ci vreau să am o firmă sigură pe piaţă, cu un portofoliu de clienţi care să ofere turism, nu să vândă preţuri, cum se întâmplă acum (se promovează pachete la preţuri mici, deşi în realitate, dacă se adaugă toate taxele, preţul este mult mai mare - n. red.). Se pare că elementul convin­gător nu mai este destinaţia, ci preţul."

Cum a fondat afacerea

Agenţia înregistrată pe firma Prompt Service Travel Company a fost înfiinţată în 1992 de către Adriana Goicea, care avea pe atunci 35 de ani.

Anterior, Goicea, absolventă a Academiei de Studii Economice (turism), lucrase la agenţia ONT Carpaţi prin toate departamentele, de la contabilitate şi muncă de ghişeu la incoming şi outgoing.

"Îmi aduc aminte cât de însetată era lumea să cunoască şi să călătorească în străinătate în 1995, nu pleca nimeni cu roata de caşcaval şi cu salamul de Sibiu după el."

Ea spune că atunci când şi-a deschis agenţia a continuat practic cu crearea de programe turistice, ceea ce făcea şi la ONT Carpaţi. Treptat a reuşit să îşi crească firma, care a ajuns la 40 de angajaţi.

"Acum lucrez cu soţul şi cu fiica mea cea mare, care a făcut un masterat în turism. Programul meu de muncă începe la 10 - 11 dimineaţa şi plec când termin, depinde de la o zi la alta. Casa noastră se prelungeşte în birou. Vacanţele noastre sunt weekend-uri prelungite, nu am mai avut o vacanţă de două săptămâni de mult timp, cred că se aplică regula că cizmarul nu are cizme, confecţionerul nu are haine, aşa e şi la noi."

În 2010 compania Prompt Travel Service Company avea o cifră de afaceri de 33,8 milioane de lei (8 mil. euro) şi un profit de circa 54.000 de lei, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.