Piaţa de ascensoare stă pe loc, deşi 70% din stoc are peste 20 de ani

Autor: Ioan Dornescu 08.07.2012

Piaţa de ascensoare, scări, trotuare rulante şi platforme a stagnat anul trecut la nivelul din 2010, situaţie care s-ar putea menţine şi în acest an. Jucătorii vorbesc despre un important potenţial de creştere, în special în sectorul modernizărilor, în contextul în care parcul naţional este unul învechit, dar aşteaptă implicarea autorită­ţilor, după modelul întâlnit în alte state europene.

Susţinută de livrările pentru proiecte de stat sau private, dar şi de segmentul serviciilor specializate, industria lifturilor este conectată în mod direct la evoluţiile înregistrate de piaţa construc­ţiilor. Iar cum piaţa de profil nu dă semnale clare de revenire, nici jucătorii din acest segment nu au foarte multe motive să fie optimişti.

"În 2011, evaluăm piaţa la aproximativ 45-50 milioane de euro, similară anului precedent, stagnare datorată scăderii generale a preţurilor la echipamentele noi, precum şi a preţurilor pe piaţa de mentenanţă, compensate doar de echipamentele noi livrate", spune Cristian Bour­ceanu, managing director al ThyssenKrupp Elevator România.

Valoric, acest segment include atât livrările de echipamente, cât şi reparaţiile, modernizările şi întreţinerea celor existente.

Bour­ceanu estimează că la nivelul anului 2011 au fost puse în funcţiune un nu­măr de circa 1.200 de unităţi noi. Elemen­tele care au susţinut piaţa sunt sectorul infrastructurii, comercial, spitalele private şi de stat, precum şi extinderea unor capacităţi de producţie în zona industrială, în timp ce în sectorul rezidenţial şi în piaţa birourilor au fost construite în special imobile mici, de până la 5-6 etaje, potrivit sursei citate.

La rândul său, Mihai Daraban, director de vânzări al IFMA, apreciază de asemenea că piaţa de ascensoare s-a situat anul trecut la aproximativ acelaşi nivel ca în 2010, atât ca valoare, cât şi în volum. El afirmă că vânzările de profil sunt influenţate de măsurile de susţinere a pieţei construcţiilor şi a investiţiilor în diverse sectoare şi arată că în ultima perioadă a crescut interesul pentru modernizarea sau înlocuirea ascensoarelor vechi aflate în funcţiune.

"Pe piaţa de modernizări există un potenţial foarte mare, aproximativ 70% din parcul de ascensoare din România având o vechime mai mare de 20 de ani, ceea ce indică un segment de business care se poate dezvolta foarte rapid, ajutat de programe de modernizare sau înlocuire a instalaţiilor din imobilele vechi, programe care însă ar trebui finanţate de autorităţile locale, aşa cum se întâmplă în alte pieţe din Europa", afirmă reprezentantul ThyssenKrupp Elevator.

El arată că piaţa de mentenanţă are o evoluţie descrescătoare în ceea ce pri­veşte preţul obţinut per unitate, între­ţinerea preventivă având o pondere "covârşitoare", în condiţiile în care pentru serviciile de mentenanţă completă în mod normal preţurile solicitate sunt cel puţin duble, acoperind însă aproape toate componentele ascensorului.

Potrivit datelor companiei, piaţa de echipamente noi a stagnat în primul trimestru, pe fondul tendinţei de amânare a luării deciziilor de achiziţie, care poate crea deseori probleme în livrările de echipamente şi punerea lor în funcţiune, având în vedere că în industria de profil produsele nu există pe stoc.

Cristian Bour­ceanu, managing director al ThyssenKrupp Elevator România: În cel mai bun caz piaţa din 2012 va rămâne la nivelul anului anterior, dar vorbim de o piaţă cu oscilaţii puternice în ceea ce priveşte predictabilitatea, actorii ei, concurenţa agresivă, de multe ori neloială, climatul general generat de dificultăţile de creditare a unor proiecte noi, curs de schimb foarte volatil şi criza economică ce afectează puternic domeniul conex acestui sector, cel al construcţiilor.

 

"În cel mai bun caz piaţa din 2012 va rămâne la nivelul anului anterior, dar vorbim de o piaţă cu oscilaţii puternice în ceea ce priveşte predictabilitatea, actorii ei, concurenţa agresivă, de multe ori neloială, climatul general generat de dificultăţile de creditare a unor proiecte noi, curs de schimb foarte volatil şi criza economică ce afectează puternic domeniul conex acestui sector, cel al construcţiilor", a adăugat Bourceanu.

Reprezentantul IFMA afirmă că în primul trimestru au fost mai puţine licitaţii pentru obiective finanţate de la buget, dar diferenţa a fost compensată de solicitări din partea investitorilor particulari.

"Având în vedere realizările de până acum, estimăm o creştere uşoară de 5-7% a valorii şi volumului vânzărilor. Ne aşteptăm ca o parte mai mare din această creştere să vină din zona modernizărilor şi a înlocuirilor ascensoarelor vechi", a completat Daraban.

Parcul de ascensoare din România cuprinde 36.000 de echipamente aflate în funcţiune, potrivit estimărilor reprezentantului ThyssenKrupp Elevator, care arată că la acestea se adaugă încă 6.000 de unităţi scoase din uz sau oprite din varii motive. Reprezentanţii IFMA estimează că parcul de ascensoare existent cuprinde circa 50.000 de unităţi, din care cel puţin jumătate au nevoie de modernizări urgente.

Cele mai importante contracte derulate de ThyssenKrupp Elevator România în ultima perioadă au vizat proiecte precum pasajul Basarab din Bucureşti, pasajul pietonal Hala Centrală din Iaşi, fabrica Continental din Timişoara, extinderea terminalului de plecări la aeroportul Henri Coandă din Bucureşti, spitalul MedLife din Braşov sau diverse spitale judeţene. Afacerile companiei controlate de grupul industrial german ThyssenKrupp s-au plasat la 21,8 milioane lei (5,2 milioane euro) în 2010, potrivit datelor raportate la Ministerul de Finanţe.

IFMA a fost implicată anul trecut în proiecte precum Galeria Mall din Arad, Spitalul Judeţean de Urgenţă Constanţa sau Spitalul Municipal Bacău. Afacerile companiei s-au plasat în 2011 la 6-7 milioane euro, estimările pentru acest an indicând un avans de 5%. IFMA (Întreprinderea de Fabricaţie şi Montaj Ascensoare) a fost înfiinţată în anul 1960 şi este listată pe piaţa Rasdaq a Bursei de Valori Bucureşti. Grupul Ţiriac Holdings, controlat de omul de afaceri Ion Ţiriac, a cedat recent controlul IFMA companiei spaniole MP, al cărei rulaj anual din domeniul ascensoarelor se ridică la aproximativ 100 de milioane de euro.

Alţi jucători pe piaţa de profil sunt reprezentanţele locale ale grupurilor Schindler (Elveţia), Kone (Finlanda) sau Otis (SUA).