Trei românce sub 35 de ani s-au lansat în publicitate când economia era pe ace şi consumul scădea. Cum şi-au făcut loc într-o industrie în scădere?

Autor: Cristina Roşca 24.06.2012

Cristina Diaconescu (35 de ani), Andreea Cenescu (33 de ani) şi Marilena Istrătescu (32 de ani) s-au întâlnit în 2010 la Grand Cafe Galleron "pentru a pune ţara la cale".

La finalul întâlnirii cele trei puseseră bazele grupului de comunicare Hello, cu afaceri estimate în acest an la un milion de euro.

"Ne ştiam din breaslă, aveam istorii comune la alte agenţii. În 2010 ne-am reîntâlnit şi am hotărât să pornim pe acest drum al antreprenoriatului", îşi amintesc cele trei fondatoare ale grupului Hello.

Cristina Diaconescu a venit de la Mercury 360 unde era grup creative director, Andreea Cenescu a lucrat ca project manager în cadrul grupului Graffiti BBDO, iar Marilena Istrătescu fusese client service în Mercury 360 iar apoi în Punct.

"Aveam competenţe complementare, şi acest lucru ne-a adus împreună", îşi aminteşte Marilena Istrătescu, cea de la care a pornit ideea acestui business.

"Soţul meu se lansase pe cont propriu, îşi deschisese propria companie de recrutare, iar acest lucru a fost pentru mine un imbold să urmez şi eu acest drum", îşi aminteşte ea.

De la angajat la antreprenor

Cristina Diaconescu spune că motivaţia ei a fost faptul că ajunsese pe o poziţie de unde nu mai avea unde să crească, astfel, antreprenoriatul părea soluţia logică. "A fost o continuare a carierei mele din agenţie, nu mi-am schimbat stilul de lucru, ba mai mult, că am continuat să muncesc în acelaşi ritm".

Încă de la început cele trei co-fondatoare au decis să creeze o companie integrată, cu focus pe BTL. În condiţiile crizei financiare care a redus bugetele de marketing şi comunicare ale companiilor, clienţii caută acum agenţii integrate pentru a obţine mai uşor dintr-o singură sursă tot ce au nevoie.

"Am pornit pe acest drum în mai 2010 şi la finele aceleiaşi luni aveam campanii on-air", îşi aminteşte Andreea Cenescu.

Businessul Hello a fost lansat la apă în mai 2010, acum circa doi ani, într-o perioadă în care criza punea încă mari presiuni pe bugetele companiilor. Mai mult, consumul - motorul acestei industrii - continua să se ducă puternic în jos. În perioada 2009-2011 declinul cumulat al consumului s-a apropiat de 20%. În acest context industria de media şi advertising a avut foarte mult de suferit.

Avantajele crizei

"Criza a fost pentru noi un lucru bun. Într-o perioadă în care bugetele se subţiau şi preţurile o luau la vale, companiile căutau rezultate imediate. Voiau ca toate campaniile să se vadă rapid în vânzări", spune Marilena Istrătescu.

Ea adaugă că acum briefurile cuprind clar obiectivele şi rezultatele estimate. "Criza a dus la eficientizarea clară a campaniilor şi proceselor. Se merge pe rezultate".

Printre primii clienţi câştigaţi de grupul Hello s-au numărat Dr. Oetker, Nestle şi La Dorna. Au urmat apoi Heidi, Lavazza, Alexandrion, Piraeus şi E.ON. Clienţii câştigaţi în primul an de activitate al companiei se află şi acum în portofoliul acesteia.

"Ne-am concentrat atenţia pe FMCG pentru că pe de-o parte aveam experienţa necesară. Pe de altă parte, toată atenţia era îndreptată spre consum. Companiile au continuat să investească la raft, iar BTL-ul a ieşit câştigat din criză", afirmă fondatoarele Hello.

Afaceri duble în doi ani

În acest context compania estimează pentru acest an o cifră de afaceri de 1 milion de euro, în creştere cu 32% comparativ cu anul trecut, şi dublă faţă de 2010 primul an de funcţionare pentru companie.

"Creşterea vine din consolidarea businessului cu clienţii deja existenţi pe de-o parte şi din câştigarea de nume noi pe de alta", spune Marilena Istrătescu.

Cristina Diaconescu afirmă că acum, la doi ani de la lansare, situaţia s-a mai stabilizat, însă în primul an de funcţionare a grupului Hello, a muncit mai mult decât ca angajat. "Veneam dimineaţa şi plecam când terminam. Lucram şi în weekenduri. Mai mult, în companie, ca angajat ai un job fix, cu atribuţii clar stabilite. În propria ta companie trebuie să faci de toate".

Marilena Istrătescu spune la rândul său că din poziţia de antreprenor trebuie să reuşeşti să atragi clienţii, să îi convingi, să participi la pitchuri. "În 2011 era pitchul şi săptămâna". În 2010 compania a pornit la drum cu patru angajaţi (cifra le include şi pe cele trei fondatoare), iar de-a lungul timpului numărul acestora a crescut până la 14.

Pentru pregătirea unui pitch e nevoie de circa două-trei săptămâni, spun cele trei românce. Perioada poate varia însă în funcţie de client. Deşi preţul este acum mai important ca niciodată, co-fondatoarele Hello spun că acesta nu este singurul argument la pitchuri.
"De cele mai multe ori se precizează dacă e pitch de cost, de strategie şi creaţie sau de alt fel".

Ele mai spun că acum piaţa este mai puternic concurenţială. "În 2007-2008 companiile aveau un buget mare pe care îl alocau către una, maxim două agenţii. Acum nu se mai dau proiecte fără pitch şi la fiecare pitch participă un număr mare de agenţii", conchid ele.