Cine sunt cei mai mari jucători din cosmetice, o piaţă controlată de străini. Doar românii de la Farmec îşi fac loc în top 10

Autor: Cristina Roşca 21.06.2012

O singură afacere româ­nească, Farmec Cluj, a reuşit să-şi facă loc anul trecut în topul celor mai mari zece jucători de pe piaţa de cosmetice, o industrie care se apropie de 1 mld. euro. Piaţa este cu atât mai efervescentă cu cât aici sunt prezente multinaţionale precum P&G sau Unilever, arată datele din Anuarul de Business 2012, un instrument prin care Ziarul Financiar scanează de şapte ani cele mai importante 80 de pieţe din economie.

"Anul 2012 va fi dificil pentru toţi jucătorii din mediul de afa­ceri, indiferent de piaţa pe care aceştia activează. În ceea ce priveşte piaţa locală de produse cosmetice, putem spune că aceasta este din ce în ce mai di­namică, cu foarte mulţi jucă­tori, atât com­panii multinaţionale, cât şi pro­du­cători locali, extrem de com­petitivi, care vor continua lan­să­rile, promoţiile la raft şi ofertele spe­ciale, în încer­ca­rea de a câştiga cât mai mulţi consu­ma­tori", este de părere Mircea Tur­dean, directorul general al produ­cătorului local Far­mec Cluj-Napoca.

Afacerile companiei din Cluj au crescut anul trecut cu 15,6%, la 110,9 mi­lioane de lei (26,2 milioane euro), după dezvoltarea brandului Gerovital şi eficientizarea procesului de pro­ducţie, iar pentru anul în curs com­pa­nia vizează o majorare a vânzărilor de 5%.

Cu toate acestea, analiza com­paniilor care activează pe piaţa pro­du­selor cosmetice arată că acestea au avut evoluţii complet diferite anul trecut, unele raportând scăderi ale cifrelor de afaceri în linie cu declinul consumului, în timp ce altele au terminat 2011 cu cele mai bune rezul­tate de până acum.

Cine are motive de bucurie

Un exemplu care se încadrează în cea de-a doua categorie este cel al producătorului suedez de cosmetice Oriflame. Pentru suedezi anul 2011 a fost cel mai bun din istoria de peste 15 ani pe piaţa locală.

Anterior, cel mai bun an din is­toria Oriflame a fost 2008, când afa­ce­rile se ridicau la 122 milioane de lei (33 milioane de euro).

Odată cu instalarea crizei fi­nan­ciare, reducerea consumului şi-a pus am­prenta şi asupra businessului Oriflame, care a scăzut la mai puţin de 100 de milioane de lei, cel mai scăzut nivel de după 2005.

Cum a reuşit businessul Oriflame să crească într-un an în care consumul a continuat să scadă? A crescut numă­rul de produse vândute şi valoarea comenzii fiecărui reprezentant, însă compania a atras noi clienţi şi noi reprezentanţi.

Un alt jucător de pe piaţă pentru care anul 2011 a însemnat creşterea businessului este Sephora. Retailerul greco-francez a reuşit să îşi majoreze cifra de afaceri cu aproape 20% comparativ cu 2010. La acest avans a contribuit în principal factorul psihologic.

Majoritatea clienţilor Sephora sunt femei, iar femeile sunt mai impulsive, iar anul trecut spiritul lor de economisire a pălit, potrivit repre­zen­tanţilor retailerului. Rezultatele obţinute în 2011 depăşesc estimările iniţiale ale companiei, care spera la o creştere de şapte procente. La popul opus, cu rezultate în scădere se află firme precum L'Oreal sau Sarantis. Richard Matalon, fran­ce­zul care a condus operaţiunile L'Oreal până la finele lui 2011, carac­te­riza anul trecut ca unul dificil, situa­ţia din piaţa de cosmetice reflectându-se şi asu­pra busi­nessului său.

Astfel, potrivit ul­ti­melor date de­ţinute de ZF, cifra de afaceri a L'Oreal România urma să scadă cu până la 5% în 2011 faţă de 2010, când s-a ridicat la 56,2 mil. euro.

Tot pe minus a ieşit anul trecut şi Sarantis, dar pro­prietarul producă­to­ru­lui de cos­me­tice Elmiplant şi-a bugetat pentru acest an o creştere a vânzărilor de 11% comparativ cu 2011, până la un nivel de 178 milioane de lei (41,5 milioane de euro la un curs de 4,3 lei pentru un euro).

Unii aşteaptă creştere şi în acest an

Avon România, cea mai mare companie de cosmetice comer­cia­lizate prin intermediul vânzărilor directe, este optimistă în legătură cu evoluţia vânzărilor de anul acesta şi mizează pe o creştere de sub 10% în contextual în care primele semne ale revenirii consumului au apărut în a doua jumătate a anului trecut.

În primele patru luni ale acestui an, consumul a crescut cu 3,6%, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică. Totuşi anul 2012 este văzut de reprezentanţii companiei ca fiind unul mai bun decât 2011. Compania nu a oferit informaţii în legătură cu cifra de afaceri înregistrată în 2011. Cu toate acestea, informaţiile oferite de companie arată că după o primă jumătate de an marcată de situaţia economică dificilă, în ultimul tri­mestru din 2011 Avon a resimţit o revenire a vânzărilor datorată creş­terii valorii medii a unei comenzi.