Puterea de cumpărare bate Programul Rabla: parcul auto îmbătrâneşte

Autor: Bogdan Alecu 18.06.2012

Automobilele vechi se împart în două categorii: cele "de colecţie" şi clasicele "second-hand". Din prima categorie fac parte maşinile produse înainte de 1980, scoase din producţie de zeci de ani, care acum sunt restaurate, fac parte din colecţii private şi sunt de obicei vândute numai la licitaţii, pe sume cu multe zerouri.

Anul trecut s-au înmatri-culat pe piaţa locală 86 de maşini fabricate înainte de 1980, în timp ce în primele cinci luni ale acestui an s-au importat aproape 60 de astfel de automobile de colecţie, de două ori mai multe decât în perioada similară a anului trecut. Motivul? "Într-o eră în care monedele se devalorizează, băncile se închid şi proprietăţile imobiliare înregistrează scăderi considerabile, oamenii cu bani caută alternative atunci când vine vorba de investiţii", spune Ion Bazac, omul de afaceri care deţine Forza Rossa, importatorul Ferrari pe piaţa locală. Declaraţia sa face referire directă la automobilele produse în Maranello, însă se poate aplica fără probleme tuturor obiectelor de colecţie.

Una din "bijuteriile" înmatriculate în acest an este un Cadillac Runabout din 1903, care poate ajunge uşor, la licitaţie, la peste 100.000 de euro. Cu toate că există automobile precum Bugatti Atlantic din 1936 sau Ferrari GTO, care se clasează printre cele mai scumpe automobile din lume, cu preţuri de ordinul milioanelor de euro, există şi modele precum un clasic Ford T din 1914
care poate fi cumpărat cu 40.000 de euro.

Dar ce se întâmplă în cealaltă categorie, cea a automobilelor second-hand? Din ianuarie până la finele lui mai au fost înmatri-culate cu 56% mai multe maşini fabricate între 2001 şi 2010 decât în 2011, în total ajungându-se la aproape 35.000 de maşini. Cele mai multe automobile sunt aduse de persoane fizice în vederea comercializării lor. Şi cum preţurile se situează între 5.000 şi 10.000 de euro, un automobil second-hand reprezintă o alternativă la un Logan nou.

"Statul pierde anual zeci de milioane de euro din taxe şi impozite din cauza importurilor de maşini second-hand. Pe de-o parte se impun măsuri de austeritate, dar pe de altă parte se încurajează parcă evaziunea fiscală", spune Nicolae Sorescu, directorul general al grupului Rădăcini, care deţine dealeri ai mărcilor Opel, Chevrolet, Mazda, Suzuki şi Citroen.

În statistici se poate observa lesne cum, şi în 2011 şi în 2012, în perioada ce precedă programul de casare, creşte ponderea maşinilor second-hand din totalul maşinilor nou înmatriculate. Pe de altă parte, anul trecut Ministerul Mediului a emis, în cadrul programului Rabla, 120.000 de vouchere cu valoare nominală de aproape 900 de euro, în timp ce anul acesta s-a oprit la 30.000.

"Programul Rabla nu-şi mai face treaba acum din cauza declaraţiilor cu privire la posibila oprire a programului, din urmă cu două luni. Din moment ce toţi au auzit că în acest an s-ar putea opri programul la 30.000 de tichete, preţul voucherelor a crescut spre 3.000 de lei, ceea ce practic anulează orice avantaj oferit de program", a spus Sorescu.

Înmatriculările de autoturisme noi au înregistrat o creştere de 12% în primele cinci luni ale acestui an faţă de perioada similară a anului trecut, la puţin peste 26.000 de autovehicule. În acelaşi interval, înmatriculările de maşini la mâna a doua importate din Europa de Vest au crescut cu peste 50%, la 60.500 de unităţi.

Avansul din intervalul ianuarie-mai se datorează exclusiv creşterii din primele trei luni, lunile aprilie şi mai fiind "pe minus" faţă de perioada similară a anului trecut. La nivelul lunii mai înmatriculările de maşini noi au scăzut cu aproape 9% faţă de perioada similară a anului trecut, la 7.745 de unităţi, după ce în aprilie declinul atins era de aproape 14%.

 

Perioada de reducere a numărului de înma-triculări coincide cu demararea programului de casare, care atât în 2011, cât şi în 2012 a pornit în luna aprilie. Concluzia este că în primul trimestru vânzările de maşini noi au fost susţinute de achiziţiile realizate de persoanele juridice, firmele continuând să-şi reînnoiască flotele, iar scăderea din trimestrul doi indică un impact mai redus al programului Rabla.
Emiterea a doar 30.000 de tichete în programul de înnoire a parcului auto din acest an, dar şi anunţurile cu privire la o posibilă blocare a acestuia au dus la triplarea preţurilor tichetelor pe piaţa liberă faţă de anii anteriori.

Aşa că, dacă în 2010 şi 2011 s-au casat 190.000, respectiv 120.000 de rable, speranţele jucătorilor din piaţa auto s-au înjumătăţit: ei speră să se ajungă măcar la 60.000 de maşini casate. În acest context, chiar dacă vor fi emise alte 30.000 de tichete, Henrik Nenzen, directorul general al Ford România şi responsabil direct de importuri se aşteaptă ca în continuare vânzările de maşini din acest an să scadă faţă de anul anterior, 2012 fiind astfel cel de-al cincilea an consecutiv de declin, interval în care piaţa a pierdut aproape 70% din volum.

În timp ce piaţa maşinilor noi continuă să se contracte, importurile de maşini second-hand s-au triplat luna trecută faţă de perioada similară a anului trecut. Dacă în luna mai a anului trecut se importau puţin peste 4.500 de maşini la mâna a doua, luna trecută s-au înmatriculat aproape 14.000 de astfel de automobile.Cu preţuri mai mici decât în cazul celor noi, automobilele second-hand continuă să domine piaţa auto locală, atât în cazul celor importate, cât şi al celor tranzacţionate pe piaţa locală.