Canadienii au găsit Bergenbier la afaceri de 106 mil. euro şi o cotă de piaţă de 16%

Autor: Ioana David 18.06.2012

Bergenbier, unul dintre cei mai mari producători de bere de pe piaţa locală, a trecut oficial în proprietatea canadienilor de la Molson Coors Brewing Company, care au finalizat achiziţia producătorului de bere StarBev, proprietarul fabricii româneşti.

"Acest lucru înseamnă că începând de astăzi (ieri - n.red.) Starbev devine ofi­cial Molson Coors Central Europe, acum compania fiind deţinută şi operată de Molson Coors Brewing Com­pany. Inte­gra­rea sa a început şi va fi fina­lizată în următoarea pe­rioadă", au spus repre­zentanţii Ber­genbier.

Valoarea totală a tran­zacţiei s-a ridicat la 2,65 mld. euro, potrivit datelor anunţate de com­panie, iar conform esti­mărilor ZF com­pania ro­mânească a cântărit 350 - 500 milioane de euro. Molson Coors Central Europe are 4.100 de angajaţi, iar România se numără printre cele nouă state în care compania are capacităţi de producţie.

La conducerea acestei divizii din care face parte şi Bergenbier a fost numit Mark Hunter, CEO al operaţiunilor Molson Coors din Regatul Unit şi Irlanda.

Au "cumpărat" o cotă de piaţă de 16% în România

Bergenbier este unul dintre cei mai mari producători de bere de pe piaţa locală, anul trecut având o cifră de afaceri netă de 450 milioane de lei (106,2 milioane de euro).

În 2010, afacerile producătorului erau de aproape 470 milioane de lei (111,6 milioane de euro), ceea ce înseamnă că businessul com­paniei a scăzut cu 4% în 2011.

"Compania locală Bergenbier SA îşi va păstra numele şi mărcile din portofoliu (...) Am identificat oportunităţi de introducere a unor mărci din portofoliul nostru pe această piaţă, dar acest lucru va fi decis la momentul potrivit, în viitor", au spus reprezentanţii companiei.

Fondul CVC a fost asistat la vânzarea Starbev de către firma internaţională de avocatură Freshfields, alături de firma de avocatură PeliFilip, pe drept românesc, consorţiu care a asistat CVC şi în 2009 la preluarea produ­cătorului de bere. Compania Molson Coors a fost asistată de firma de avocatură Kirkland & Ellis.

Compania românească are în portofoliu branduri locale precum Bergenbier şi Noroc, mărci internaţionale produse local, Staropramen, Stella Artois, Beck's şi Löwenbräu, dar şi importă specialităţile belgiene Leffe şi Hoegaarden. Bergenbier derulează una dintre cele mai puternice campanii de promovare de pe plan local, Ziua Bărbatului.

În Canada Molson Coors are în portofoliu branduri precum Coors Light, Molson Canadian sau Molson Export, în timp ce în Marea Britanie are mărci precum Carling, Coors Light and Worthington's.

Totodată, în Europa Centrală şi de Est portofoliul cuprinde Staropramen, Ber­genbier, Borsodi, Jelen, Kamenitza, Niksicko sau Ozujsko.

În România canadenii au o cotă de piaţă de 16%, iar capacitatea diviziei central-europene este de 16 milioane de hectolitri anual.

"Nu a avut loc nicio schimbare în echipa de management a Bergenbier SA ca urmare a achiziţiei Starbev Group de către Molson Coors. Jens Hoesel este director general în continuare, iar echipa de management din România a rămas neschimbată ca urmare a preluării grupului Starbev de către Molson Coors", au mai spus reprezentanţii Ber­genbier. Jens Hoesel a fost numit la con­ducerea companiei în mai anul trecut.

Cine a vândut StarBev

Fondul de investiţii CVC a cumpărat StarBev în decembrie 2009 de la cel mai mare producător de bere din lume, Anheuser-Busch InBev, şi l-a numit StarBev după brandul ceh de bere Staropramen. În 2009, când CVC a bătut palma cu InBev, tranzacţia se ridica la 1,5 miliarde de euro, iar România era cea mai mare din cele opt pieţe implicate în deal, vânzările de pe piaţa locală reprezentând peste 25% din total. La acea dată valoarea companiei româneşti se ridica la cel puţin 300-350 milioane de euro.


O piaţă dificilă

Canadienii încep activitatea în România într-o perioadă dificilă, în care vânzările au revenit pe scădere. Astfel că după ce anul trecut consumul a dat primele semnale de stagnare, primul trimestru al anului a adus din nou veşti proaste.

Piaţa de bere a scăzut cu 5% în primele trei luni ale acestui an comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011 după ce anul trecut industria consemnase o stabilizare, arată datele Asociaţiei Berarii României. Scăderea con­sumului a fost determinată în principal de vremea rea.