Operatorii către ANCOM: Noul caiet de sarcini e mai bun, dar mai sunt probleme

Autor: Adrian Seceleanu 18.06.2012

Schimbările făcute de Autoritatea de reglementare în comunicaţii (ANCOM) în ultimele trei luni la caietul de sarcini pentru cea mai mare licitaţie de spectru radio din istoria României au îmbunătăţit şi clarificat condiţiile de participare, însă multe probleme - unele noi, altele semnalate anterior continuă să provoace îngrijorări şi ar trebui eliminate, au spus pentru ZF reprezentanţi ai Cosmote, Orange şi Vodafone.

Este bine ce s-a făcut, dar nu este îndeajuns, spun cei trei operatori de telefonie mobilă, care anunţă că îşi vor continua eforturile de a convinge

ANCOM să continue să facă modifi­cări ale caietului de sarcini. Miza acestui subiect este uriaşă: în această toam­nă se va stabili cum va arăta piaţa telecom din România pentru următorii 17 ani.

Preţurile de pornire sunt mari, la fel ca şi condiţiile de garantare - care sunt prea exigente, spun reprezentanţii Cosmote România.

"Credem cu convingere că, în afară de preţurile de pornire care sunt destul de mari, taxele pentru utilizarea anuală a spectrului sunt, de asemenea, ridicate. Stabilirea unei taxe adecvate pentru folosirea anuală a spectrului ar echilibra efortul financiar imediat, care este necesar pentru achitarea preţului de pornire, pentru un cost total rezonabil pentru licenţa pe 15 ani", potrivit Cosmote.

ANCOM nu ar trebui să mai organizeze o licitaţie pentru perioada 2013-aprilie 2014, ci să prelungească licenţele Orange şi Vodafone, spune Dorin Odiaţiu, public affairs manager al Orange România.

"Am observat însă că propunerea noastră principală, respectiv eliminarea licenţelor temporare, nu a fost luată în considerare. Continuăm să ne aflăm în situaţia în care sunt puse în licitaţie resurse de spectru folosite la ora actuală, care nu pot fi eliberate în condiţii bune la 1 ianuarie, dacă unul dintre competitori va pierde spectrul deţinut iniţial. Astfel, reiterăm poziţia noastră - licitaţia să includă doar licenţele pentru perioada de 15 ani. Conform propunerii noastre, în cazul în care un operator ar pierde în urma licitaţiei spectrul deţinut astăzi, ar avea o perioadă de reconfigurare a reţelei până în aprilie 2014", potrivit reprezentantului Orange.

Reprezentanţii Vodafone afirmă, pe de altă parte, că unele prevederi păstrate de ANCOM în caietul de sarcini nu ar încuraja investiţiile operatorilor.

"Persistă anumite aspecte care ne îngrijorează, cum este de exemplu, problema roamingului naţional. Credem în continuare că această obligaţie de acces ar trebui reglementată, dacă într-adevăr este cazul, separat şi nu în contextul licitaţiei de spectru. O astfel de reglementare ar trebui să survină parcurgerii unui proces normal, care presupune efectuarea analizelor de piaţă relevante, consultarea publică, notificarea Comisiei Europene etc. Este surprinzător pentru noi că, sub aparenţa stimulării competiţiei sau a unor competitori, se descurajează de fapt investiţiile eficiente pe termen lung, acestea fiind cele care aduc beneficii cu adevărat consumatorului final. Însuşi rolul ANCOM este acela de încuraja investiţiile eficiente în infrastructură spre beneficiul utilizatorilor finali. În acest context, ne aşteptăm ca varianta finală să excludă obligaţiile privind roamingul naţional sau eventual să fie adoptată într-o formă care să încurajeze competiţia în zonele defavorizate sau izolate", a declarat pentru ZF Florina Tănase, regulatory, legal şi corporate affairs manager al Vodafone România.

ANCOM a modificat mai multe prevederi din caietul de sarcini, unele dintre cele mai importante schimbări fiind: o creştere mai lentă a preţurilor în cadrul licitaţiei pentru licenţele cele mai disputate; achiziţia de către Orange şi Vodafone exact a spectrului de care au nevoie pentru licenţele pe 15 luni, evitând astfel costuri pe care cele două companii le estimau la zeci de milioane de euro; renunţarea la includerea în licenţă a obligativităţii câştigătorilor de a semna acorduri cu operatori virtuali de telefonie mobilă; introducerea unor reguli care să prevină apariţia unor ofertanţi care doar să vrea să cumpere spectru fără a-l utiliza şi pe care eventual să vrea să-l revândă la un preţ mai mare.

Nu este suficient, insistă însă companiile telecom, care spun că vor prezenta ANCOM o listă lungă de probleme şi îngrijorări ce ar trebui să fie eliminate din forma finală a caietului de sarcini.

"Un alt comentariu - aşa cum am mai subliniat şi cu alte ocazii - este legat de condiţiile de plată şi de garantare", adaugă oficialii Cosmote România. "Suntem surprinşi să vedem că ar trebui să plătim până la finalul lui noiembrie 2012 suma de 26 de milioane de euro per bloc de 5MHz în banda de 900 Mhz, în timp ce licenţa noastră expiră abia în 2014. În plus, considerăm condiţiile de garantare (50%) prea exigente", potrivit Cosmote.

Şi oficialii Orange îşi completează lista de îngrijorări: eliminarea obligativităţii semnării de acorduri cu operatorii virtuali este bună, dar stimulentele introduse pentru a-i determina pe participanţi să o facă nu sunt logice.

"Alte două observaţii importante sunt: legătura nefireasca ce apare în noul document între angajamentul unui competitor de a găzdui operatori virtuali şi cuantumul scrisorii de garanţie. Consideram ca Garanţia bancară ar trebui să aibă o valoare fixă şi în felul acesta creează tuturor participanţilor condiţii egale şi în concordanţă cu practicile europene", a declarat Dorin Odiaţiu.

Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM, a precizat într-un interviu pentru ZF că în noua variantă a caietului de sarcini în loc să oblige operatorii, acum ANCOM îi încurajează să semneze acorduri cu operatorii virtuali. "Văzând toate opiniile care au fost pe subiectul operatorilor virtuali, am ajuns la concluzia că o poziţie echilibrată este de a nu le impune în licenţă acest lucru operatorilor, ci de a îi stimula să accepte găzduirea de operatori virtuali. Sunt două stimulente propuse în caietul de sarcini, pe care le oferim celor care acceptă operatori virtuali: primul este scăderea valorii scrisorii de garanţie de la 50% la 25%, deci la jumătate. Şi a doua este o mărire a termenelor în care trebuie să atingă anumiţi parametri de acoperire şi de calitate ai serviciului. Deci practic niciun operator care va câştiga o licenţă nu este obligat să accepte operatori virtuali, dar îi încurajăm, încercăm practic să stimulăm apariţia operatorilor virtuali oferindu-le facilităţi celor care acceptă", a declarat Marinescu pentru ZF.

Niciunul dintre stimulente nu este OK, spune Dorin Odiaţiu. "Cea de-a doua observaţie este legată de acoperire. Obligaţiile pentru noii intraţi pe piaţă sunt prea "relaxate" şi acest lucru poate dăuna interesului utilizatorilor finali. Dacă ne uităm la obligaţiile de acoperire cu servicii de date, în condiţiile în care un operator se obligă să găzduiască operatori virtuali, vedem cifre foarte mici. Mai precis, obligaţia este de a acoperi 30% din populaţie în 2019, ceea ce înseamnă primele 12 oraşe. Obligaţiile de acoperire ar trebui să fie aceleaşi pentru toţi câştigătorii licitaţiei, pentru a garanta utilizatorilor din România servicii de bună calitate pe arii geografice cât mai extinse."

Reprezentanţii Vodafone cer ANCOM şi o formulate mai explicită a unor prevederi din caietul de sarcini referitoare la acţiunile ce pot fi interpretate ca o acţiune de intimidare la adresa arbitrului telecom. "Nu în ultimul rând, poate că merită menţionată una dintre prevederile privind conduita în cadrul licitaţiei, anume faptul că "orice comportament de intimidare" poate genera descalificarea participanţilor din licitaţie. Glumind puţin, ne exprimăm punctul de vedere în acest moment, evitând astfel posibila încadrare în această prevedere, pe care, sincer, nu ştim cum să o definim, dar sperăm că nu include şi exprimarea unui punct de vedere public!", a spus Florina Tănase, Senior Director Regulatory, Legal şi Corporate Affairs.

Reprezentanţii celor trei operatori de telefonie mobilă au apreciat, pe de altă parte, schimbările făcute de ANCOM la caietul de sarcini în ultimele trei luni.

"Am transmis comentariile noastre pe durata perioadei de consultări şi aşteptăm să vedem versiunea finală a caietului de sarcini, după ce are loc Consiliul Consultativ. În ansamblu, suntem mulţumiţi să vedem modificările operate de către Autoritate în documentele pentru licitate; cu toate acestea, considerăm că încă există aspecte care pot fi îmbunătăţite", au spus pentru ZF reprezentanţi ai Cosmote, numărul trei pe piaţa locală de telefonie mobilă, care este controlat de grupul elen OTE. Acţionarul majoritar al companiei OTE este Deutsche Telekom.

"ANCOM a ţinut cont de mai multe recomandări ale noastre, iar varianta actuală a caietului de sarcini este îmbunătăţită faţă de prima formă a documentului, în special în ceea ce priveşte eliminarea riscului de comportament speculativ al unor participanţi la licitaţie", a spus pentru ZF Dorin Odiaţiu, Public Affairs manager al Orange România, cel mai mare jucători de pe piaţă, care este controlat de grupul France Telecom.

"Apreciem că modificările aduse mecanismului de licitaţie pentru noile licenţe, făcute la propunerea industriei şi cu implicarea activă a Ministerului Comunicaţiilor prin facilitarea dialogului între industrie şi autorităţile competente, au adus o formă mult mai transparentă, corectă şi clară a Caietului de sarcini", a declarat pentru ZF şi Florina Tănase, Regulatory, Legal şi Corporate Affairs manager al Vodafone România.

Reprezentanţii RCS&RDS, o altă companie care şi-a anunţat intenţia de a participa la licitaţie, nu au răspuns până la închiderea ediţiei întrebărilor ZF legate de caietul de sarcini.