Dragoş Petrescu, barometrul centrului vechi din Capitală: După trei ani de declin, vorbim din nou de creşterea bonului şi a numărului de clienţi

Autor: Cristina Rosca 17.06.2012

Omul de afaceri Dragoş Petrescu, cel mai puternic antreprenor român din industria restaurantelor, cu afaceri precum City Grill, Caru' cu Bere sau Hanu' Berarilor, are planuri de expansiune şi de achiziţii în acest an, în contextul în care se simte o creştere a bonului mediu şi un uşor avans al numărul de clienţi.

Petrescu îşi îndreaptă atenţia în continuare spre Bucureşti şi în special spre centrul istoric, unde deţine cinci localuri care îl fac deja cel mai mare operator din zonă.

"Până în prezent avem o creştere a vânzărilor comparativ cu perioada similară a anului trecut. Astfel, pe grup avansul pentru primele cinci luni din an este de 12%, iar creşterea like-for-like (la un număr constant de unităţi) este de opt procente", spune Petrescu, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori din domeniul restaurantelor.

Dacă avansul se menţine la acelaşi nivel până la finele acestui an, afacerile grupului deţinut de român ar putea depăşi 20 de milioane de euro, faţă de 18,5 mil. euro în 2011.

El spune că avansul din primele cinci luni din an vine atât din creşterea valorii bonului mediu (4-6%) şi a numărului de clienţi (3-4%), cât şi din expansiunea grupului (3-4%). Anul trecut Petrescu a deschis în zona Pache Protopopescu al doilea restaurant Hanu' Berarilor, a inaugurat o cafenea City Cafe în cadrul Aeroportului Otopeni şi a deschis o a doua brutărie Backwerk în zona Magheru.

"În următoarele luni va continua acest trend ascendent. După doi-trei ani de declin începem să discutăm de o creştere a mediei per tranzacţie şi de un uşor avans al numărului de clienţi", spune Petrescu, care consideră că piaţa de restaurante, cafenele şi baruri nu va mai scădea nici în acest an, nici în cei care vor urma. El spune însă că există un singur pericol, cel internaţional. Astfel, dacă economia României rămâne relativ stabilă, cursul nu fluctuează puternic şi zona euro nu este marcată de derapaje de necontrolat, piaţa îşi va urma trendul ascendent.

Cu ochii pe centrul vechi

Petrescu este cel mai important român din domeniul restaurantelor, în condiţiile în care el a reuşit să construiască de la zero un business de 18,5 mil. euro anul trecut, al treilea cel mai mare de pe piaţa locală după McDonald's (companie intrată direct cu peste 60 de restaurante) şi KFC (brand adus în franciză de Gabriel Popoviciu). El este de asemenea unul dintre primii oameni care au simţit potenţialul centrului vechi, devenit în ultimii ani "kilometrul zero al distracţiei" din Bucureşti. Centrul istoric a aşteptat venirea verii pentru a-i primi la terase şi în localuri pe cei circa 300.000 de oameni care îl vizitează săptămânal. Încercările de afaceri de acum şapte ani s-au transformat acum în businessuri profitabile. Cele aproape 150 de localuri din centrul vechi reprezintă un business de 150-200 mil. euro anual.

Au trecut deja câţiva ani de când primii oameni de afaceri au simţit potenţialul acestei zone, care mult timp a fost ocolită de orice tip de afaceri. Printre primii care au deschis localuri în zonă se numără şi Dragoş Petrescu. În 2005 el începea să construiască într-o zonă în care majoritatea clădirilor erau lăsate în paragină, străzile erau neasfaltate, iar printre puţinele atracţii se numărau doar câteva cluburi cu tradiţie. Acum, omul de afaceri deţine în zonă restaurantul City Grill, berăriile Caru' cu Bere şi Hanu' Berarilor, alături de restaurantul Buongiorno, care a luat recent locul cantinei Sport Bar şi al shaormeriei Bundetot. Nu departe, Dragoş Petrescu şi-a amplasat şi brutăria Backwerk, încurajat de traficul din zonă. După el au venit alţi câţiva zeci de antreprenori care au dorit să îşi impună afacerile în zona cu cea mai mare creştere din ultimii ani.



Cu ochii pe achiziţii

Petrescu a închis recent cantina Sport Bar şi shormeria Bundetot din centrul istoric deoarece a decis să se concentreze pe restaurante, berării şi cafenele şi pe brandurile pe care le are acum în portofoliu. În apropierea shaormeriei deţinute până recent de Petrescu a fost deschisă de ceva timp o unitate Dristor Kebap, poate cel mai cunoscut brand din Bucureşti de pe acest segment de piaţă.

De la începutul acestui an Petrescu a investit 750.000 de euro în remodelări şi în deschideri de unităţi noi, şi pla­nurile pentru 2012 nu se opresc aici.

"În acest an am extins terasa de la Hanu' Berarilor Elena Lupescu cu 200 de locuri şi am remodelat cafeneaua City Cafe din Aeroportul Otopeni. Tot în aeroport am deschis un restaurant Buongiorno." Acestora li se adaugă localul Buongiorno din centrul vechi, care le înlocuieşte pe cele două de­ţinute anterior de Petrescu.

Până la finele lui 2012 va mai fi remodelat restaurantul City Grill din centrul istoric şi va mai fi deschisă cel puţin o nouă unitate sub acelaşi brand.

"Noul restaurant va fi deschis tot în Bucureşti, deoarece am decis să nu ies din Capitală în următorii trei ani. Căutăm spaţii stradale, nu vrem să mergem în clădiri de birouri." Petrescu spune că stă cu ochii şi pe achiziţii, în condiţiile în care sunt mai multe spaţii cu potenţial scoase la vânzare. El nu dă nume, însă spune că se uită şi la centrul vechi, unde ar vrea să mai deschidă. "În centrul vechi, care merge foarte bine, mai e loc de noi localuri."

Reorientarea către organic

Printre alte planuri pe lista lui Pet­rescu se numără şi remodelarea tuturor unităţilor din grup, construirea unei fer­me organice şi a unei platforme lo­gistice.

"Am fost recent în Turcia, unde am vizitat cele mai mari cinci reţele de restaurante. Acolo toate localurile sunt pline, iar economia este în plin boom. Tot acolo am descoperit că orice reţea cu cel puţin şapte unităţi are platformă logistică, lucru pe care intenţionez să îl fac şi eu." El vrea de asemenea să îşi construiască o fermă organică, acesta fiind un proiect pe care l-a anunţat pentru prima dată anul trecut. Primul pas în acest sens a fost introducerea în toate restaurantele a meniului organic, care conţine opt produse.

"Meniul organic a ajuns să aducă 5% din vânzările grupului. Este o evo­luţie surprinzătoare şi un semn de bunăstare şi stabilitate. Acum trei ani nu aş fi avut curaj să fac pasul acesta. Atunci lansam meniul de 19,9 lei (meniu adaptat crizei - n. red.), pe care îl păs­trăm şi astăzi pentru că deja este emble­matic."

Dintre toate localurile din porto­foliul lui Petrescu Caru' cu Bere este cel mai bun din punctul de vedere al vânzărilor. Potrivit datelor deţinute de ZF, localul are vânzări de circa 5 mil. euro pe an, fiind în topul celor mai bune din România. "Caru' cu Bere are toată gama de clienţi. La 11-12 vin pen­sionarii, la prânz vin oamenii de business, pe la 15 studenţii, iar seara familiile şi grupurile de prieteni." La polul opus, cele mai sensibile sunt cafenelele. În toate cele 15 restaurante şi cafenele deţinute de Petrescu intră zilnic circa 10.000 de persoane.