Contractele noi i-au adus în conturi lui Gruia Stoica, proprietarul GFR, profituri de 6 ori mai mari

Autor: Mirabela Tiron 14.06.2012

Grup Feroviar Român (GFR), cea mai importantă companie din grupul Grampet, condus de omul de afaceri Gruia Stoica, şi-a majorat de şase ori profitul net anul trecut, până la 28,7 milioane de lei (6,5 mil. euro), iar anul acesta estimează o creştere cu circa 40%, potrivit oficialilor companiei.

Veniturile celui mai mare transportator feroviar privat de marfă din România s-au ridicat anul trecut la 804,3 milioane de lei (187 milioane de euro), cu circa 43% mai mult în lei faţă de anul anterior. Prognozele de anul acesta arată că veniturile se vor majora cu 8%, mult sub ritmul de creştere înregistrat anul trecut. Bugetul de investiţii se ridică la 45 de milioane de lei (puţin peste 10 milioane de euro) anul acesta, după cum arată datele companiei.

"O contribuţie importantă în creşterea veniturilor şi a profitului de anul trecut a avut-o preluarea vagoanelor de la Rompetrol Logistic la sfârşitul lui 2010. Anul acesta creşterea va veni din semnarea de contracte noi", potrivit lui Gruia Stoica.

Această preluare a vagoanelor Rompetrol Logistics (RPL), companie care face parte din grupul petrolier Rompetrol, controlat de compania kazahă de stat KazMunaiGaz, dar şi noile contracte au dus şi la creşterea numărului de angajaţi, de la 1.720 de oameni la 2.530 de persoane, anul trecut.

GFR mai are un contract pe distribuţie de carburanţi şi cu ruşii de la Lukoil. Printre clienţi se mai numără Petrom, Lafarge, Dacia şi Mechel, potrivit ultimelor informaţii disponibile.

Cu ochii pe Grecia

Anul acesta Grup Feroviar Român şi-a exprimat in­teresul pentru preluarea operaţiunilor de transport de mărfuri din Grecia, în concurenţă cu grupul fran­cez SNCF şi compania naţională feroviară din Rusia, po­tri­vit unor surse elene citate de Reuters. Oficialii GFR nu au făcut niciun comentariu pe acest subiect. GFR operează 280 de locomotive şi 13.500 de va­goa­ne.

Grup Feroviar Român are operaţiuni de tran­sport în România, Ungaria, Bulgaria, Serbia şi Re­pu­blica Moldova.

Mai mult, Grampet mai deţine participaţii majo­ri­ta­re la două firme de transport feroviar din Ungaria şi Bulgaria, Train Hungary, respectiv Bulgaria Railway Company, iar în urmă cu cinci ani a achiziţionat 70% din principala companie de reparaţii şi construcţii de vagoane din Serbia, Zelvoz Smederevo

Gruia Stoica deţine la compania Grampet SA un pachet de acţiuni de 73,3%, alături de Adriana Didilă (26,6%). GFR este deţinut cu un pachet de 50,45% de Grampet SA, cu 26,1% de Vasile Didilă, cu 14,1% de Rapid Com (deţinută de Vasile Didilă) şi cu 9% de compania Turnoprest (deţinută de Vasile Didilă).

Grupul Grampet mai include, pe lângă transportatorul feroviar de marfă Grup Feroviar Român, fabrica de reparaţii vagoane Remar Paşcani, Reva Simeria sau Turist Semenic.

Profitabil la privat, pierderi uriaşe la stat

În mai bine de zece ani, Gruia Stoica, unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri, care îşi are originile în localitatea Toflea (jud. Galaţi), şi-a dezvoltat pas cu pas un business profitabil în transportul feroviar. De la afaceri de 100 de milioane de euro în 2006, omul de afaceri a reuşit să ducă businessul la un nivel care se apropie rapid de 200 de milioane de euro pe an chiar şi în timp de criză.

Pe piaţa de transport feroviar privat mai operează Servtrans şi Unifertrans, cea mai mare cotă de piaţă fiind deţinută de GFR (circa 33%).

Dacă operatorii privaţi reuşesc să îşi crească businessul şi profitul de la an la an, transportatorul de stat CFR Marfă se afundă în pierderi în absenţa unei strategii eficiente de dezvoltare şi a managementului defectuos.

Datele preliminare arată că CFR Marfă a încheiat anul trecut cu pierderi de 133,5 mil. lei (31 mil. euro, la un curs de 4,3 lei la un euro), potrivit unui proiect de lege citat de Mediafax. Veniturile companiei depăşesc 450 de mil. de euro.