Îşi revine piaţa construcţiilor? Nelu Iordache vrea să dubleze afacerile Romstrade şi mai angajează 600 de oameni

Autor: Andreea Neferu 05.06.2012

Compania de construcţii Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, şi-a bugetat anul acesta o creştere de 140% a cifrei de afaceri, până la circa 1,25 miliarde de lei (aproximativ 290 de milioane de euro la un curs mediu de 4,3 lei/euro), atingând astfel maximul de la înfiinţarea firmei, în 1994.

"Avem contracte semnate pentru 2012 în valoare de 1,2 miliarde de lei, suma fiind cuprinsă şi în bugetul nos­tru pe acest an", spun repre­zentanţii com­paniei.

Compania a avut anul trecut afaceri de circa 514,4 mil. lei (121,4 mil. euro), în scădere cu aproa­pe 10% faţă de anul anterior, potrivit unor rezultate ne­auditate cu privire la evoluţia cifrei de afaceri a Rom­strade în perioada 2010-2012, transmise de companie.

Rezultatele obţinute de companie anul trecut sunt validate şi de sumele pe care Romstrade le-a încasat în 2011 de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Dru­muri Naţionale din România (CNADNR), prin­cipa­lul client al firmei cu sediul în judeţul Giurgiu. Astfel, firma de construcţii a lui Nelu Iordache a primit anul trecut 108,5 mil. euro pentru lucrările pe care le-a realizat pentru construcţii de autostrăzi, mo­der­nizări şi reabilitări de drumuri naţionale sau între­ţineri multi­anua­le de şosele, reprezentând aproape 90% din cifra de afaceri anunţată pentru întregul an 2011.

În ultimii doi ani Romstrade şi-a redus puternic busi­nessul, de la un maxim de peste 267 de mil. euro în 2009, dar şi-a bugetat pentru 2012 o creştere substanţială bazată pe noile contracte.

Care sunt noile contracte?

Unul dintre proiectele pe care Romstrade şi le-a adjudecat anul trecut este cel de construcţie a autostrăzii Nădlac-Arad, lotul 1, la care lucrează alături de portughezii de la Monteadriano Engenharia e Construcao şi de Donrep Construct (firmă controlată de Dragoş Niculae). Tronsonul are o lungime de circa 22 de kilometri, iar valoarea contractului se ridică la 91,2 milioane de euro. Alte contracte câştigate de Romstrade anul trecut sunt reabilitarea DN 5 Bucureşti-Adunaţii Copăceni pentru 19,6 milioane de euro sau a unui lot din DN 6 Alexandria-Craiova pentru 41,3 milioane de euro (pe acest tronson lucrează alături de spaniolii de la Ezentis şi de firma Euro Construct Trading 98, controlată de Dan Beşciu şi de Sorin Vulpescu).


Unul dintre cele mai importante contracte ale Romstrade este pentru autostrada Nădlac-Arad, lotul 1

Tot în 2011 Romstrade a reuşit să câştige realizarea unui pasaj la Piaţa Charles de Gaulle din Capitală pentru 33,8 milioane de euro şi a mai primit şi un contract pentru construcţia unui pasaj suprateran în zona Mihai-Bravu-Splaiul Unirii din Capitală pentru 23 de milioane de euro.

Compania a mai câştigat anul trecut şi două contracte de reabilitare de drumuri locale, în valoare de peste 140 de milioane de euro, prin Programul Na­ţio­nal de Dezvoltare a Infrastructurii al Ministeru­lui Dez­voltării Regionale şi Turismului. Premierul Victor Pon­ta a anunţat însă recent că guvernul a decis să opreas­că în totalitate acest program, anulând finanţarea lucrărilor incluse atât pentru acest an, cât şi pentru perioada viitoare.

Alt obiectiv: triplarea profitului

Romstrade şi-a bugetat pentru anul 2012 şi o triplare a profitului net, de la 49,3 milioane de lei în 2011 (11,6 milioane de euro) la peste 168 de milioane de lei anul acesta (39 mil. euro).

Compania a avut anul trecut 1.887 de angajaţi, iar în primul trimestru al anului 2012 numărul acestora a scăzut la 1.440, potrivit datelor transmise de Romstrade. "Numărul de angajaţi pentru anul 2012 va fi de peste 2.000 în perioada de activitate maximă", spun reprezentanţii constructorului, astfel că pentru anumite proiecte firma va căuta să mai angajeze aproape 600 de oameni.

Nelu Iordache a intrat în liga mare a "regilor asfaltului" în 2007, în timpul guvernării PNL, când afacerile Romstrade au ajuns aproape de pragul de 200 de milioane de euro, după ce cu un an înainte businessul era de doar 18,5 milioane de euro.

Avansul puternic al cifrei de afaceri s-a datorat contractelor de reabilitări de drumuri naţionale sau de străzi din oraşe precum Bucureşti, Deva sau Giurgiu.

Grupul de firme controlat de Nelu Iordache, cu activităţi în construcţii, transport aerian (Blue Air) şi agricultură, a ajuns de la o cifră de afaceri de circa 660 de milioane de euro în 2009 la 310 mil. euro în 2010, după declinul companiei Romstrade, dar şi al altor companii din grup.

Romstrade este unul dintre cei mai mari constructori cu acţionariat românesc, alături de Hidroconstrucţia (management şi salariaţii), Confort Timişoara (Georgică Cornu), Spedition UMB (Dorinel Umbrărescu) sau Delta ACM (Florea Diaconu).

Piaţa construcţiilor şi-a continuat declinul anul trecut, acesta fiind însă mai temperat faţă de anii anteriori. Astfel, sectorul s-a ridicat la circa 9,3 miliarde de euro în 2011, în scădere de la 9,7 miliarde de euro în anul precedent şi de la 15,3 miliarde de euro în 2008, care poate fi considerat cel mai bun an, potrivit Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO). Nici pentru 2012 perspec­tivele nu sunt foarte optimiste, ARACO estimând că, în cel mai bun caz, valoarea sectorului va ajunge între 9,3 şi 9,5 miliarde de euro.