Profiluri din PVC: Piaţa a continuat să scadă şi nici 2012 nu se vede prea bine

Autor: Andreea Neferu 17.06.2012

Piaţa locală de profiluri din PVC şi-a continuat anul trecut declinul, scăzând cu circa 10-15% faţă de 2010, ca urmare a orientării consumatorilor către produse cu preţuri de nivel inferior.

"Tendinţele au fost acelea de polarizare a pieţei cu concentrare mare pe calitate proastă şi cost scăzut", spune Emil Pop, directorul general al companiei Rehau Polymer, subsidiara locală a grupului german Rehau.

O parte dintre producătorii de materiale de construcţii, printre care şi cei din industria profilurilor din PVC, îşi pun anul acesta speranţele în programele de reabilitare termică sau în renovări. Cu toate acestea, prima parte a anului nu a adus îmbunătăţiri pentru jucătorii de pe această piaţă.

"Până în prezent, piaţa de profiluri (din PVC - n.red.) este în scădere faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, din cauza sezonului de iarnă prelungit. Nu credem că piaţa va recupera în totalitate această rămânere în urmă", explică reprezentantul Rehau.

Compania, care activează în principal pe piaţa de profiluri din PVC, şi-a redus anul trecut cifra de afaceri cu circa 10%, de la 50,7 milioane de euro în 2010 la circa 45,6 milioane de euro, potrivit calculelor Business Construct pe baza informaţiilor de la Ministerul de Finanţe.

Pe lângă profilurile pentru ferestre, Rehau este furnizor şi pe segmentele de infrastructură şi inginerie civilă, instalaţii, energii regenerabile sau componente auto.
Circa două treimi din businessul de anul trecut au fost generate de vân­zările de profiluri din PVC pentru ferestre, segment pe care Rehau estima recent că deţine o cotă de piaţă de 23-25%.

Pe de altă parte, pe segmentul de instalaţii şi tubulatură compania susţine că are o cotă de piaţă de 6-7%, iar pe infrastructură şi inginerie civilă, o cotă de 5% la produsele din polimeri.
Pe de altă parte, Gealan România, un alt jucător important pe piaţa de profiluri din PVC, a avut anul trecut afaceri de circa 32 de milioane de euro, în scădere cu circa 11% faţă de anul anterior, în contextul în care piaţa materialelor de construcţii a continuat să se contracte în 2011, pentru al treilea an consecutiv.

Cifra de afaceri a Gealan România a fost generată în 2011 în proporţie de 80% de segmentul rezidenţial şi de birouri, 20% fiind vânzări în domeniul de spaţii administrative sau logistice, potrivit unor declaraţii recente ale directorului companiei, Aurel Vlaicu.

Pentru 2012, compania mizează pe un business similar celui de anul trecut. Compania deţine o fabrică în Bucureşti, cu o capacitate de producţie de 12.000 de tone de profiluri anual. Compania, care avea cinci depozite în ţară, a fost nevoită să le închidă pe fondul recesiunii. De asemenea, Gealan şi-a redus nu­mă­rul de angajaţi practic la ju­mă­tate, având în prezent 110 oameni.

Compania, care are peste 500 de parteneri pe piaţa locală prin intermediul cărora comercializează profilurile, este parte a producătorului ger­man de profiluri din PVC Gealan Fenster-Systeme, preluat în prima parte a anului trecut de către fondul de investiţii Halder. Pe piaţa locală, Gealan şi Rehau concurează cu jucă­tori precum Veka. Piaţa de tubulatură din PVC şi polietilenă a fost estimată la circa 90 mil. euro în