Pavajele, o piaţă pe plus: românii ţin la curtea lor şi în criză

Autor: Ioan Dornescu 10.06.2012

Primarii care au înţeles că fără investiţii în străzi şi trotuare nu pot schimba imaginea gri a localităţilor pe care le reprezintă sau retailerii care se extind, pe de o parte, dar şi consumatorul individual, decis să-şi amenajeze curtea, grădina sau terasa la un standard occidental, pe de alta, contribuie la susţinerea cererii produsele de pavat.

Deşi piaţa construcţiilor este departe de perioada de boom, iar pariul pe imobiliare este considerat astăzi unul pierzător sau din ce în ce mai riscant, producătorii de pavaje şi pavele anunţă creşteri şi rulaje mai mari. Ei avansează prognoze optimiste la nivelul lui 2012, în ciuda unui prim trimestru marcat de con­diţii meteo nefavorabile, ostile lu­crărilor de construcţii.

"În 2011 am observat o menţinere a valorii totale a pieţei la acelaşi nivel ca şi în 2010, la circa 70 milioane de euro. În volum, piaţa autohotonă de profil a ajuns anul trecut la 12,5 milioane de metri pătraţi, faţă de 12 milioane de metri pătraţi în 2010", spune Sebastian Bobu, director executiv al companiei Symmetrica.

El arată că, pe fondul sezonalităţii activităţii din construcţii, analiza primelor trei luni nu este relevantă în evaluarea direcţiei acestui domeniu.

"Producţia şi primele lucrări au început pe la începutul lunii martie, vremea nepermiţând acest lucru mai devreme. Totuşi, rezultatele pe primele patru luni par a fi în creştere comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. O imagine mai clară a evoluţiei pieţei o vom avea cu siguranţă la încheierea primului semestru", a spus el.

La nivelul lui 2012, compania mizea­ză pe un uşor avans al pieţei, de 5%, la o valoare de 73,5 milioane de euro şi un volum de 13 milioane de metri pă­tr­aţi, în contextul anului electoral şi al conti­nuării proiectelor cu fonduri externe.

Compania a înregistrat anul trecut o creştere accelerată a cifrei de afaceri, de peste 90%, la 13,5 milioane de euro. Avan­sul a fost susţinut de intensificarea prezenţei în zona de sud a ţării, fapt care a atras o mai mare flexibilitate a distribuţiei şi o creştere a numărului de clienţi.

Pentru acest an Symmetrica estimează o majorare cu 20% a business-ului, până la 16,2 milioane de euro, în condiţiile în care situaţia economică actuală va rămâne stabilă. Evoluţia pozitivă a businessului va fi influenţată de continuarea investiţiilor publice în infrastructură şi urbanism, dar şi de majorarea capacităţii de producţie. Produ­că­torul de pavele şi borduri a inaugurat la finele lunii martie a patra fabrică, la Prejmer, lângă Braşov, în urma unei inves­tiţii de 2,1 milioane euro.

Compania mai deţine unităţi de producţie la Vereşti (judeţul Suceava), Podul Iloaiei (Iaşi) şi Bolintin Vale (Giurgiu). Symmetrica este controlată de două persoane fizice, Florentina Mihaela Stanciu (60%) şi Florin Cristinel Stanciu (40%).

"Valoarea pieţei de prefabricate din beton a fost în 2011 de aproximativ 90 milioane euro, în creştere cu circa 10% faţă de anul anterior, la un volum de aproximativ 13 milioane metri pătraţi", apreciază Emil Goţa, directorul general şi unul dintre acţionarii companiei Elis Pavaje.

El a afirmat că, în ciuda vremii nefavorabile din primele două luni, piaţa de profil a înregistrat o creştere de 30% în trimestrul întâi al acestui an, scăderea din intervalul ianuarie-februarie fiind compensată de o creşterea spectaculoasă în luna martie.

"În această perioadă a crescut foarte mult şi segmentul rezidenţial, proprietarii caselor a căror construcţie a fost finalizată în perioada 2008-2010 au luat în sfârşit decizia de a finaliza amenajările exterioare - terase, grădini, curţi -, motiv pentru care produsele de acest tip au fost foarte căutate", a spus reprezentantul Elis Pavaje, adăugând că se aşteaptă ca trendul ascendent din primele trei luni să se menţină la nivelul întregului an.

Elis Pavaje a înregistat în 2011 o cifră de afaceri de aproape 85 milioane lei (peste 20 mil. euro), în creştere cu 47%, iar pentru 2012 a bugetat un avans de 10% şi o creştere a sectorului rezidenţial în totalul vânzărilor.

Elis Pavaje are două fabrici, la Pe­treşti (Alba) şi Stoeneşti (Prahova). Compania este controlată de Emil Elisiu Goţa şi Vasile Goţa.

Stelian Zaharia, directorul general al companiei Semmelrock Stein + Design, afirmă că piaţa de pavaje a crescut cu apro­ximativ 10% anul trecut.

"Vorbim aici despre jucătorii importanţi şi nu despre cei artizanali, ale căror volume sunt dificil de estimat", a afirmat el. Zaharia arată că este prematur să ofere date privind evoluţia pieţei în prima parte a acestui an, însă rapoartele preliminare sunt optimiste.

El se aşteaptă la o evoluţie pozitivă a pieţei anul acesta, luând în calcul nu­mă­rul proiectelor de infrastructură anun­ţate, cât şi parteneriatele public - private care se conturează cel puţin la nivel de proiect. Compania, parte a grupului austriac Wienerberger, a înregistrat afaceri de 45,9 milioane de lei (10,8 milioane de euro) în 2010.



Transportul e scump. "Ca în orice domeniu economic, se simte o perioadă de criză şi de uşoară instabilitate. Pot face aici referire la preţul combustibililor care are o influenţă semnificativă în preţul final al pavelelor şi bordurilor. S-a ajuns la situaţia nefericită ca, uneori, transportul produsului să coste de câteva ori mai mult decât profitul obţinut de producător. În plus, combustibilii au termene de plată scurte ce afectează cash-flow-ul companiei", afirmă reprezentantul Symmetrica, referindu-se la problemele cu care se confruntă producătorii de profil.

El a arătat că o problemă este şi participarea unor firme la licitaţii cu oferte subestimate, ulterior acestea apelând la produse neconforme, care creează o ima­gine incorectă asupra calităţii acestui tip de material. "Poate că o organizaţie a producătorilor de prefabricate din beton ar putea sprijini şi apăra interesele firmelor serioase şi corecte din acest domeniu", a arătat Bobu.

La rândul său, şeful Semmelrock Stein + Design a afirmat că firmele de profil, la fel ca şi ceilalţi producători din industrie, se confruntă cu probleme precum întârzierea demarării proiectelor anunţate şi circulaţia greoaie a banilor în piaţă.

"Cel mai mare risc cu care se confruntă majoritatea producătorilor sunt blocajele financiare din cauza termenelor mari de plată", a spus reprezentantul Elis Pavaje.



Cum folosesc românii pavelele

80% dintre românii care şi-au amenajat curtea în ultimii zece ani au optat pentru folosirea pavelelor;

Un român cheltuie între 25 şi 35 de euro pe mp pentru efectuarea unei lucrări complete;

Suprafaţa medie pavată a unei curţi este cuprinsă între 100 şi 200 de metri pătraţi, iar costul pe metrul pătrat include atât pavelele şi bordurile, cât şi terasamentele şi materialele auxiliare;

Decizia de cumpărare este luată în peste 70% dintre cazuri de către femei cu vârste cuprinse între 25 şi 35 de ani, cu venituri medii şi mari. O altă categorie de cumpărători sunt persoanele care locuiesc şi lucrează în străinatate, dar care au o locuinţă şi în România;

Estetica primează în decizia de achiziţie, forma şi culoarea fiind cele mai importante aspecte. Nuanţele simple de roşu sau maro reprezintă circa 70% din vânzările de pavele către utilizatorii finali, în timp ce amestecurile de mai multe culori însumează un procent de 30%. În ceea ce priveşte formele, cele cu laturi drepte, dreptunghiulare, sunt alese cel mai des;

Se informează pentru a lua o decizie de cele mai multe ori din cataloagele producătorilor, dar şi din showroom-urile acestora, ţinând în acelaşi timp cont de ideile de amenajare occidentale;

70% aleg să cumpere pavelele direct de la producător, 20% se orientează către magazinele specializate şi 10% apelează la antreprenorul lucrării;

90% din vânzări se îndreaptă către mediul urban.