Şeful Hornbach: Infrastructura este catastrofală. Nimeni nu-şi bate capul să lase comerţul să funcţioneze
Compania germană Hornbach, care pe piaţa locală are vânzări anuale de 75-80 de milioane de euro cu patru magazine de bricolaj, va mai deschide în vara acestui an o unitate în Timişoara, în urma unei investiţii de 30 mil. euro.
Mugurel-Horia Rusu, directorul general al reţelei germane de bricolaj Hornbach, spune că 2011 a fost un an mai bun pentru compania pe care o conduce, situaţie care s-a menţinut şi în acest an după depăşirea lunilor ianuarie şi februarie, când vremea a afectat majoritatea afacerilor din comerţ.
Compania are cele mai mari magazine de bricolaj de pe piaţa locală, dar o reţea destul de restrânsă, în condiţiile în care Hornbach a deschis câte un singur magazin în perioada 2007-2010, iar în 2011 nu a fost finalizată nicio investiţie.
Anul acesta compania va bifa un al doilea oraş din afara Capitalei, după Braşov, urmând să deschidă un magazin la Timişoara, unde va intra în competiţie cu trei dintre jucătorii mari din piaţă - Dedeman, Praktiker şi BauMax -, dar şi cu reţeaua regională Brithouse.
"Magazinul din Timişoara îl vom deschide în această vară, preconizăm că în iulie sau august. Am angajat 90 de oameni şi încă mai facem recrutări, ţinând cont că vor fi 120 de angajaţi în total. A început să vină marfa, iar amenajările continuă până la deschidere. Magazinul va fi de tipul şase, adică o suprafaţă de vânzare de 22.500 de metri pătraţi, printre cele mai mari din Europa, iar investiţia se ridică la aproximativ 30 de milioane de euro", a declarat Rusu, 52 de ani, într-un interviu pentru ZF.
Planurile companiei pentru piaţa locală nu sunt agresive, ca ale altor jucători din piaţa de bricolaj, dar expansiunea nu a fost nici oprită complet, cum s-a întâmplat în alte cazuri. Deocamdată extinderea vizează doar oraşele mari.
"Ne orientăm spre oraşele mari, care au o altă putere de cumpărare. Suntem de trei ori în Bucureşti, în Braşov, Timişoara şi pot spune că ne orientăm spre Cluj. (...) La un oraş ca Bucureştiul nu este o problemă să mai apară magazine. Ne uităm la estul Capitalei", spune reprezentantul Hornbach, companie care a acoperit celelalte puncte cardinale din Bucureşti, având magazine în vest (Militari), sud (Berceni) şi nord (Baloteşti).
Se extind "nemţeşte"
În vara acestui an Hornbach va ajunge la cinci magazine, în timp ce Dedeman şi Praktiker, cei mai extinşi jucători din această piaţă, au reţele de 28, respectiv 27 de magazine.
"Nu doresc să ne azvârlim. Avem nevoie de siguranţă. Vorbim despre o afacere în comerţ: cifra de afaceri poate să crească, dar trebuie să rămână şi ceva profit. Ne dezvoltăm sănătos, iar viitorul ne va spune dacă am făcut bine."
Piaţa de bricolaj şi distribuţie de materiale de construcţii poate fi considerată drept una dintre cele mai competitive la nivel local, având atât jucători locali puternici, precum Dedeman, Arabesque sau Ambient, cât şi companii străine cu reţele extinse la nivel regional sau chiar european, precum Praktiker, Bricostore, BauMax, OBI, Hornbach sau, mai nou, Leroy Merlin.
În acest context, de mai mulţi ani se vorbeşte despre posibile exit-uri din acest domeniu, dar până în prezent nu au avut loc tranzacţii sau închideri de magazine.
"Cei competenţi nu au cum să dispară şi poţi fi competent doar dacă te antrenezi tot timpul, ca sportivii, să fii cu un pas înainte, să oferi ceva nou. Aşa şi trebuie, să fie concurenţă. La orice sport există trei locuri, iar acestea sunt ocupate de cei care au competenţa şi mărimea, care contează şi îţi dau o oarecare siguranţă atunci când eşti client - merg într-un magazin şi găsesc produse, personal şi un bun raport preţ-calitate."
La ritmul actual de extindere, va fi dificil pentru Hornbach să spere la un loc pe podium în piaţa de bricolaj în următorii ani, iar compania nu are intenţia de a deveni activă pe piaţa de fuziuni şi achiziţii.
"Nu este pentru noi achiziţia unei reţele. Această afacere a început cu un magazin şi un angajat. În România investiţia nu s-a făcut oricum, astfel că nici nu vom da bir cu fugiţii din cauza crizei."
Hornbach Berceni, cel mai bun magazin
Primul magazin Hornbach deschis în România, în Berceni, are şi vânzările cele mai mari, în ciuda faptului că firma germană are şi magazine la intrarea pe autostrada Bucureşti-Piteşti, dar şi pe DN1, între Bucureşti şi Ploieşti, zone mai intens tranzitate decât sudul Capitalei. Explicaţia?
"Magazinul din Berceni, care a fost primul, continuă să fie cel mai bun în materie de vânzări. În zona aceasta (la ieşirea din Bucureşti spre Piteşti, unde se află şi sediul central al Hornbach - n.red.) infrastructura este catastrofală. Nimeni nu-şi bate capul să lase comerţul să funcţioneze. E de apreciat ce au făcut pe centură până la Chitila, dar trebuie să se mişte mai rapid deoarece este supărător ce se întâmplă pe A1. Rezolvarea este însă de ani de zile aceeaşi."
Fără deschideri de noi magazine în 2011, şeful Hornbach afirmă că vânzările companiei au crescut anul trecut, comparativ cu nivelul de 71 de milioane de euro consemnat în 2010. Cu toate acestea, managerul nu oferă cifre exacte.
"Pentru noi a fost un an mai bun - ne-am menţinut, nu am pierdut. Absolut, am rămas pe profit operativ. Au fost ani extrem de duri în România. Anul trecut în toamnă s-a simţit o ameliorare, ianuarie-februarie în acest an au fost nefavorabile din cauza vremii, dar în primul trimestru financiar - martie-mai - rezultatele au fost pozitive, astfel că vom termina pe plus. Dacă nu venea această ploaie (din ultimele săptămâni - n.red.), era chiar mai bine."
Piaţa de bricolaj este afectată în continuare de restrângerea pieţei de construcţii de locuinţe, care s-a redus cu circa o treime faţă de valorile din 2008 şi 2009, ceea ce înseamnă cu 20.000 mai puţine case construite anual.
"Piaţa locuinţelor este constrânsă să se dezvolte. Dacă ne uităm la scăderile din anii trecuţi, de 17%-30%, anul acesta s-a simţit o uşoară revigorare. Eu cred foarte mult în sectorul de case individuale."
Ce am învăţat totuşi din această criză?
"Din criză se învaţă respectul pentru muncă şi pentru păstrarea locului de muncă. Conştientizarea omului că poate avea şi în criză dacă munceşte. Oamenii au devenit mai precauţi, mai cerebrali: atâţia bani am, atâţia pot să cheltuiesc. Românul a învăţat că ieftin este prost, astfel că este mult mai atent la raportul preţ-calitate."
În acest context, România rămâne o piaţă atractivă pentru investitorii străini în primul rând datorită dimensiunii şi stării precare în care se află numeroase imobile, atât în mediul urban cât mai ales la ţară.
"România a fost o ţară de 23 de milioane de locuitori, acum mai sunt în jur de 18 milioane, ceea ce înseamnă 18 milioane de guri, care au în fiecare zi nevoie de câte ceva. Dacă vă plimbaţi prin sate, veţi vedea că nu este neapărată nevoie de construcţii noi, ci mai degrabă de reparaţii", conchide managerul Hornbach.