Şeful Hornbach: Infrastructura este catastrofală. Nimeni nu-şi bate capul să lase comerţul să funcţioneze

Autor: Cristi Moga 03.06.2012

Compania germană Hornbach, care pe piaţa locală are vânzări anuale de 75-80 de milioane de euro cu patru magazine de bricolaj, va mai deschide în vara acestui an o unitate în Timişoara, în urma unei investiţii de 30 mil. euro.

Mugurel-Horia Rusu, directorul general al reţelei germane de bri­colaj Hornbach, spune că 2011 a fost un an mai bun pentru compania pe care o conduce, situaţie care s-a menţinut şi în acest an după depăşirea lunilor ianuarie şi februarie, când vremea a afectat majoritatea afacerilor din comerţ.

Compania are cele mai mari maga­zi­ne de bricolaj de pe piaţa locală, dar o re­ţea destul de restrânsă, în condiţiile în care Hornbach a deschis câte un singur magazin în perioada 2007-2010, iar în 2011 nu a fost finalizată nicio investiţie.

Anul acesta compania va bifa un al doilea oraş din afara Capitalei, după Bra­şov, urmând să deschidă un magazin la Timişoara, unde va intra în competiţie cu trei dintre jucătorii mari din piaţă - Dedeman, Praktiker şi BauMax -, dar şi cu reţeaua regională Brithouse.

"Magazinul din Timişoara îl vom deschide în această vară, preconizăm că în iulie sau august. Am angajat 90 de oameni şi încă mai facem recrutări, ţinând cont că vor fi 120 de angajaţi în total. A început să vină marfa, iar ame­na­jările continuă până la deschidere. Ma­gazinul va fi de tipul şase, adică o supra­faţă de vânzare de 22.500 de metri pă­traţi, printre cele mai mari din Euro­pa, iar in­vestiţia se ridică la aproximativ 30 de mi­lioane de euro", a declarat Ru­su, 52 de ani, într-un interviu pentru ZF.

Planurile companiei pentru piaţa locală nu sunt agresive, ca ale altor jucă­tori din piaţa de bricolaj, dar expansiu­nea nu a fost nici oprită complet, cum s-a întâmplat în alte cazuri. Deocamdată extinderea vizează doar oraşele mari.

"Ne orientăm spre oraşele mari, care au o altă putere de cumpărare. Sun­tem de trei ori în Bucureşti, în Braşov, Timi­şoara şi pot spune că ne orientăm spre Cluj. (...) La un oraş ca Bucureştiul nu este o problemă să mai apară maga­zi­ne. Ne uităm la estul Capitalei", spune repre­zentantul Hornbach, companie care a acoperit celelalte puncte cardina­le din Bucureşti, având magazine în vest (Mi­li­tari), sud (Berceni) şi nord (Baloteşti).

Se extind "nemţeşte"

În vara acestui an Horn­bach va ajun­ge la cinci maga­zine, în timp ce De­de­man şi Prak­tiker, cei mai extinşi ju­cători din această piaţă, au re­ţe­le de 28, respectiv 27 de magazine.

"Nu doresc să ne azvârlim. Avem ne­voie de siguranţă. Vorbim des­pre o afa­cere în co­merţ: cifra de afa­ceri poa­­te să crească, dar tre­buie să ră­mâ­nă şi ceva profit. Ne dezvoltăm sănă­tos, iar viitorul ne va spu­ne dacă am făcut bine."

Piaţa de bricolaj şi distri­bu­ţie de ma­te­riale de construcţii poa­te fi con­si­de­rată drept una dintre cele mai com­pe­ti­tive la ni­vel local, având atât ju­că­tori lo­cali puter­nici, pre­cum De­deman, Ara­besque sau Am­bi­ent, cât şi companii stră­ine cu reţele extinse la ni­vel re­gional sau chiar eu­ro­pean, pre­cum Praktiker, Brico­store, BauMax, OBI, Horn­bach sau, mai nou, Leroy Merlin.

În acest context, de mai mulţi ani se vor­beşte despre posibile exit-uri din acest domeniu, dar până în prezent nu au avut loc tranzacţii sau închideri de magazine.

"Cei competenţi nu au cum să dis­pa­ră şi poţi fi competent doar dacă te an­trenezi tot timpul, ca sportivii, să fii cu un pas înainte, să oferi ceva nou. Aşa şi tre­buie, să fie concurenţă. La orice sport exis­tă trei locuri, iar acestea sunt ocu­pa­te de cei care au competenţa şi mărimea, care contează şi îţi dau o oarecare sigu­ran­ţă atunci când eşti client - merg în­tr-un magazin şi găsesc produse, per­so­nal şi un bun raport preţ-calitate."

La ritmul actual de extindere, va fi di­ficil pentru Hornbach să spere la un loc pe podium în piaţa de bricolaj în ur­mă­to­rii ani, iar compania nu are intenţia de a de­veni activă pe piaţa de fuziuni şi achiziţii.

"Nu este pentru noi achiziţia unei re­ţele. Această afacere a început cu un ma­gazin şi un angajat. În România in­ves­tiţia nu s-a făcut oricum, astfel că nici nu vom da bir cu fugiţii din cauza crizei."

Hornbach Berceni, cel mai bun magazin

Primul magazin Hornbach deschis în România, în Berceni, are şi vânzările cele mai mari, în ciuda faptului că firma ger­ma­nă are şi magazine la intrarea pe auto­strada Bucu­reşti-Piteşti, dar şi pe DN1, între Bucu­reşti şi Plo­ieşti, zone mai intens tranzitate decât sudul Capi­ta­lei. Explicaţia?

"Magazinul din Berceni, care a fost pri­mul, continuă să fie cel mai bun în ma­terie de vânzări. În zona aceasta (la ie­şirea din Bucureşti spre Piteşti, unde se află şi se­diul central al Hornbach - n.red.) infra­structura este catastrofală. Ni­meni nu-şi bate ca­pul să lase comerţul să func­ţio­neze. E de apreciat ce au făcut pe cen­tu­ră până la Chitila, dar trebuie să se mişte mai rapid deoarece este supă­rător ce se întâmplă pe A1. Rezolvarea este însă de ani de zile aceeaşi."

Fără deschideri de noi magazine în 2011, şeful Hornbach afirmă că vân­ză­ri­le companiei au crescut anul trecut, com­parativ cu nivelul de 71 de milioane de euro consemnat în 2010. Cu toate aces­tea, managerul nu oferă cifre exacte.

"Pentru noi a fost un an mai bun - ne-am menţinut, nu am pierdut. Ab­so­lut, am rămas pe profit operativ. Au fost ani extrem de duri în România. Anul tre­cut în toamnă s-a simţit o ameliorare, ia­nuarie-februarie în acest an au fost ne­fa­vorabile din cauza vre­mii, dar în pri­mul trimestru financiar - martie-mai - rezultatele au fost pozi­ti­ve, astfel că vom termina pe plus. Dacă nu venea această ploaie (din ulti­mele săptămâni - n.red.), era chiar mai bine."

Piaţa de bricolaj este afectată în con­tinuare de restrângerea pieţei de con­strucţii de locuinţe, care s-a redus cu cir­ca o treime faţă de valorile din 2008 şi 2009, ceea ce înseamnă cu 20.000 mai puţine case construite anual.

"Piaţa locuinţelor este constrânsă să se dezvolte. Dacă ne uităm la scăderile din anii trecuţi, de 17%-30%, anul aces­ta s-a simţit o uşoară revi­gorare. Eu cred foar­te mult în sectorul de case individuale."

Ce am învăţat totuşi din această criză?

"Din criză se învaţă respectul pen­tru muncă şi pentru păstrarea locului de mun­că. Conştientizarea omului că poate avea şi în criză dacă munceşte. Oamenii au devenit mai precauţi, mai cerebrali: atâ­ţia bani am, atâţia pot să cheltuiesc. Ro­mânul a învăţat că ieftin este prost, ast­fel că este mult mai atent la raportul preţ-calitate."

În acest context, România rămâne o piaţă atractivă pentru investitorii străini în primul rând datorită dimensiunii şi stării precare în care se află numeroase imo­bile, atât în mediul urban cât mai ales la ţară.

"România a fost o ţară de 23 de mi­lioa­ne de locuitori, acum mai sunt în jur de 18 milioane, ceea ce înseamnă 18 mi­lioa­ne de guri, care au în fiecare zi ne­vo­ie de câte ceva. Dacă vă plimbaţi prin sa­te, veţi vedea că nu este neapărată ne­vo­ie de construcţii noi, ci mai degrabă de re­paraţii", conchide managerul Hornbach.