Pe piaţa de mobilă este anul saltelelor şi al grădinii

Autor: Ioana David 18.06.2012

Piaţa de mobilă va fi slabă anul acesta, spun la unison managerii celor mai mari jucători din această industrie, care se grăbesc să adauge că nici în următorii trei ani nu va fi mai bine, în condiţiile în care creşterea economică "este cum este", iar consumatorii nu par dispuşi să scoată bani din buzunar pentru a cumpăra mobilă. Chiar aşa să fie?

Cu toate acestea, companiile cu care BUSINESS Construct a stat de vorbă au reuşit să găsească nişe neexploatate de creştere, astfel că după primele trei luni ale anului rezultatele lor arată bine. Pentru unii accesoriile au adus creşterea, pentru alţii mobila de grădină, în timp ce o serie de producători au fost "salvaţi" de comenzile făcute de IKEA sau de către exporturi.

În aceste condiţii, apare întrebarea: cine pierde teren pe piaţa mobilei? În general, este vorba despre micii retaileri şi producători care nu şi-au găsit locul pe piaţă, precum şi de companiile care au jucat agresiv cartea extinderii în anii de boom, iar criza le-a prins cu o reţea supradimensionată, motiv pentru care acum sunt nevoite să taie cheltuielile la sânge.


Televizor sau canapea? "Posibilitatea de a reveni pe creştere depinde de doi factori: de cât de atractive pot să fie produsele tale din total produse existente în piaţă (nu neapărat din piaţa mobilei - n.red.) şi de momentul în care va reporni necesitatea de a construi case noi. Având în vedere că proiecte mari nu au mai demarat în ultimul timp, nu există variante ca în următorii trei ani piaţa mobilei mari să meargă pe plus. Nu avem decât şansa ca produsele noastre (mobila în general - n.red.) să fie atât de tentante încât oamenii să spună: nu mai vreau să-mi cumpăr un televizor, vreau o canapea. Nu e uşor", sumarizează situaţia din piaţa mobilei Dan Şucu, proprietarul Mobexpert.

Grupul este cel mai mare jucător din această industrie, cu un rulaj de 114 milioane de euro anul trecut. În pofida pesimismului cu privire la evoluţia pieţei, Şucu îşi schimbă optica atunci când vine vorba despre propriul business. În 2011 a revenit pe creştere, aşa cum se aştepta, iar cele două bugete pe care le are în acest an prevăd de asemenea o evoluţie ascendentă a rulajului.

Aşteptările sale au fost validate în primele trei luni ale anului, când a avut un avans de peste 6% comparativ cu perioada similară a anului trecut, creş­tere ce a venit pe de o parte din colecţiile de accesorii, pe care Şucu de altfel miza, dar şi din magazinele din provincie, lucru surprinzător în opinia sa.

În timp ce omul de afaceri şi-a mărit intenţionat colecţia de accesorii pentru a compensa scăderea de mobilă corp, el nu se aştepta ca magazinele din provincie să fie cele care sporesc businessul.

A fost pentru prima dată când magazinele din Bucureşti nu au fost cele care au adus creşterea, iar Şucu recunoaşte că nu are o explicaţie pentru ceea ce s-a întâmplat.

"Nu am o schimbare de sentiment acum faţă de începutul anului sau cel puţin nu aş fi avut-o până acum zece zile (la începutul lunii mai - n.red.)", mai spune Şucu.

Omul de afaceri a fondat Mobexpert în 1993, iar în prezent reţeaua numără 32 de magazine şi hipermagazine, dar şi fabrici de mobilă.


Grădina aduce creşteri. Pentru Mobexpert, dar şi pentru un alt retail, kika, un segment de creştere din acest an este mobila de grădină. În faţa magazinelor Mobexpert, spre exemplu, Şucu a scos deja mobila de grădină.

Şi şeful kika notează mobila de grădină printre motoarele de creştere pentru companie anul acesta, alături de canaple şi draperii, acestea din urmând având un plus de 11%. De altfel, evoluţia pozitivă a acestui segment este susţinută şi de creşterea de pe piaţa pavajelor, semn că în criză românii au cheltuit poate mai puţin pe vacanţe, dar au avut grijă să-şi amenajeze curtea unde îşi petrec weekend-urile.

"Am lansat devreme colecţia de grădină, care a devenit rapid foarte populară chiar dacă suntem abia la începutul sezonului. Până acum creşterea acestei categorii de produse depăşeşte 100% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Am avut de asemenea câteva oferte bune la canapele, care s-au reflectat într-o creştere de 10% pe acest segment", a spus Lars Lund, country manager al kika România.

Retailerul austriac ce operează un singur magazin în zona de vest a Capitalei a înregistrat o creştere de 9% în primele patru luni ale anului calendaristic comparativ cu perioada similară din 2011.

Totodată, şeful kika România spune că a observat de la începutul anului o orientare către mobila în culori mai deschise precum alb, bej sau gri şi decora­ţiuni viu colorate în galben, oranj, verde sau roşu.

"Cele mai apreciate combinaţii sunt cele în finisaje de lemn, frasin sau stejar argintiu. În ceea ce pri­veşte paturile, românii preferă modelele tapiţate în culori precum gri, bej, maron alb sau negru. O atenţie deosebită o acordă din ce în ce mai mult alegerii saltelei şi vedem o creştere semnificativă a bugetului alocat pentru acest produs. Oamenii au devenit con­ştien­ţi de importanţa saltelei, iar dacă în anii trecuţi obişnuiam să vindem multe saltele din gama joasă de preţ, lucrurile s-au schimbat, iar bugetul alocat cum­părării saltelei a crescut foarte mult", spune Lund.

Totodată, la capitolul mobilierului de grădină, tendinţele sunt pentru produsele în stil împletit.

Pe de altă parte, IKEA se orientează către spaţii mici şi dormitoare. Vânzarea de mobilă destinată spaţiilor mici a fost şi anul trecut în atenţia companiei. "Practic, dormitorul nu este doar locul în care ne petrecem o treime din viaţă, ci şi un loc în care să ne relaxăm, să petrecem timpul cu familia, să ne deconectăm de la problemele cotidiene. Astfel că în perioada imediat următoare vom începe acest nou proiect de reamenajare a zonei dormitoarelor", a spus Mihaela Mureşan, marketing manager al IKEA România.

Lars Lund, Kika: Am lansat devreme colecţia de grădină, care a devenit rapid foarte populară (...). Până acum creşterea acestei categorii de produse depăşeşte 100% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.


E loc de noi angajări. Şi alţi producători şi-au găsit supape de creştere, în pofida contextului dificil de piaţă. Sortilemn Gherla, spre exemplu, companie cu o cifră de afaceri de 30 mil. euro anul trecut, a avut în primul trimestru al acestui an o creştere de 16% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2011 şi anul acesta în organigrama companiei mai este loc pentru 230 de posturi noi, faţă de 920 de oameni câţi are în prezent.

Cei de la Prolemn s-au grăbit deja să angajeze oameni, astfel că în prima parte au recrutat 150 de angajaţi, ajungând la un efectiv de 800 de persoane, însă structura actuală de personal nu va mai fi extinsă. Compania a luat numele acţionarului, firma Kastamonu Entegre din Turcia, iar anul acesta se pre­gă­teşte de dublarea businessului la 80 mil. euro. Kastamonu Entegre, acţionarul majoritar al Kastamonu România (fosta Prolemn), este controlat de Hayat Holding, unul dintre cei mai mari jucători din domeniul exploatării forestiere din Turcia.



Plus şi pe mobila de birou. Discuţiile pe care BUSINESS Construct le-a avut cu jucători din piaţa mobilei arată că cea mai bună evoluţie a rezultatelor financiare a fost consemnată de Corporate Office Solutions, jucător activ pe nişa mobilierului de birou, care a avut o cifră de afaceri de 3,6 mil. euro, dublu comparativ cu perioada similară a anului trecut.

"Piaţa noastră este mai activă comparativ cu începutul anului 2011. Fără să putem spunem că îşi revine, piaţa avut un trend pozitiv în ultimele şase luni. Din păcate însă nu avem suficientă vizibilitate cât să putem spune că va continua în restul anului", au spus reprezentanţii companiei.

Dacă înteaga piaţă de mobilă se ridică la circa un miliard de euro anual, nişa mobilierului de birou este de numai 30 de milioane de euro, fiind intens disputată de jucători.

Incertitudinea şi lipsa de vizibilitate sunt deocamdată prezente pe toate segmentele pieţei de mobilier, astfel că fiecare jucător trebuie să se dovedească a fi inventiv şi competitiv pentru a se diferenţia şi a ră­mâne în piaţă.