Erste: EURO 2012 va aduce în Polonia şi Ucraina un milion de turişti, care vor cheltui 800 mil. euro

Autor: Vlad Popescu 24.05.2012

Estimările aparţin băncii austriece Erste, care a prezentat joi o analiză privind impactul economic al competiţiei sportive în Polonia şi Ucraina.

Aproximativ 90% din investiţiile de 30,2 miliarde euro asociate evenimentului au fost direcţionate către infrastructură, majorând cu 8,5-9% investiţiile de capital din cele două state şi atenuând efectele crizei economice.

Fiecare dintre cei un milion de turişti aşteptaţi de Polonia şi Ucraina pentru EURO 2012 va petrece în medie 3-4 nopţi şi va cheltui 800 de euro.

În plus, îmbunătăţirile aduse infrastructurii vor aduce beneficii economice pe termen lung, fiind aşteptată o contribuţie pozitivă de 2% la PIB-ul Poloniei din perioada 2008-2020.

"Acest lucru (dezvoltarea infrastructurii - n.r.) poate atrage mai multe investiţii străine directe, întrucât infrastructura nedezvoltată a reprezentat cel mai important factor care a descurajat investiţiile în Polonia", comentează în raport Birgit Niessner, analist şef în cadrul Erste Group.

Astfel, Polonia a investit în ultimii cinci ani 19,8 miliarde euro, reprezentând 5,2% din PIB-ul anual, în dezvoltarea infrastructurii pentru a se pregăti de găzduirea campionatului european la fotbal. Evenimentul a condus la crearea a până la 30.000 de noi locuri de muncă în economia polonă.

Investiţiile realizate în Polonia au fost finanţate în proporţie de 31% din fonduri UE, astfel că transferurile nete de bani de la Uniune au crescut de la 0,9% din PIB în 2009 la 2,4% din PIB anul trecut.

Polonia aşteaptă între 500.000 şi 700.000 de turişti la UEFA EURO 2012, care ar putea aduce direct în economie până la 560 milioane euro numai prin cheltuieli directe.

"Efectul beneficiilor generate de turism va fi probabil de scurtă durată, ajutând doar la acoperirea cheltuielilor extraordinare, de exemplu cu măsurile de securitate", a mai spus Niessner.

În Ucraina, investiţiile din ultimii cinci ani în infrastructură şi pregătiri pentru eveniment au totalizat 10,4 miliarde euro, adică 9% din PIB-ul anual al ţării, iar economia locală a câştigat 69.000 de noi locuri de muncă. În Ucraina sunt aşteptaţi 500.000 de turişti care vor cheltui 400 milioane euro.

Dacă echipa naţională a uneia dintre cele două state gazdă va reuşi o performanţă bună în turneu, aceasta s-ar reflecta în economia reală prin creşterea încrederii consumatorilor şi a consumului populaţiei, sprijinind creşterea economică.