Bilanţul la patru luni în hotelurile de cinci stele din Capitală: grade de ocupare mai mici, dar încasări similare pe fondul creşterii tarifelor medii

Autor: Mirabela Tiron 22.05.2012

Primele patru luni ale acestui an au adus mai puţini clienţi în hotelurile de cinci stele din Capitală, care au reuşit să îşi menţină însă veniturile pe fondul creşterii tarifelor medii la cazare, potrivit datelor de la unii jucători.

"Gradul de ocupare mediu al hotelului în primele patru luni a fost de 50%, în uşoară scădere din cauza situaţiei nefavorabile cauzată de vreme în ianuarie şi februarie. Per total putem spune că activitatea a început cu o mică întârziere, însă are aceleaşi caracteristici ca şi cele din 2011", spune Sonia Năstase, ge­ne­ral manager al hotelului Howard Johnson Grand Plaza din Capitală. Hotelul de cinci ste­le Howard Johnson operează 285 de camere.

Reprezentanta hotelului mai precizează că încasările s-au menţinut la un nivel similar cu cele ale primului trimestru din 2011, acest lucru datorându-se în principal creşterii cererii pe segmentul de evenimente.

"Ce s-a întâmplat în prima parte a acestui an nu este de ajuns pentru a generaliza asupra unui trend în piaţă. Putem să ne referim însă la câteva aspecte pe care le-am remarcat în primele patru luni ale acestui an."

Ea spune că se remarcă în continuare interesul companiilor de a organiza training-uri, seminarii sau workshop-uri.

De asemenea, Sonia Năstase menţionează că existenţa unui număr mare de spaţii de conferinţă pe piaţă, suprapusă pe contextul economic actual, a determinat o modificare a comportamentului de achiziţie şi de derulare a termenilor comerciali în mod special prin reducerea perioadelor de pre-anunţare şi pre­gătire a evenimentelor, creşterea numă­rului de anulări de tip "last - moment, cât şi concentrarea negocierilor pe elementul de preţ în defavoarea detaliilor de organizare.

Grand Plaza Hotel este deţinut cu un pachet de acţiuni de 97,8% de compania International Business and Trading, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Capacitatea de cazare în hoteluri a Bucureştiului este de circa 10.600 de locuri, din care 2.000 de camere sunt clasificate la cinci stele, circa 4.500 la patru stele, aproape 2.700 la trei stele, iar restul la două şi o stea.
 

A scăzut volumul de clienţi, în special pe segmentul de individuali

Mai multe camere goale faţă de primele patru luni ale anului trecut au fost şi la hotelul de cinci stele JW Marriott din Capitală, care însă a fost confruntat şi cu o urşoară scădere pe partea de evenimente. Bilanţul acestei pe­rioa­de este însă similar cu cel de anul trecut, princi­pala explicaţie fiind creşterea tarifului mediu.

"Condiţiile meteo nefavorabile din pri­mele două luni au determinat o scădere a volumului de clienţi, mai ales pe segmentul individual", a declarat Meda Vasiliu, directorul de marketing şi de vânzări al hotelului de cinci stele JW Marriott din Capitală. Tariful pe noapte al unei camere duble deluxe era de 599 de lei în perioada 25-26 mai şi de 826 de lei pentru o cameră dublă executiv, potrivit datelor de pe site-ul de rezervări booking.com.

Per total însă, în primele patru luni ale anului, nivelul de business s-a situat oarecum în limita perioadei similare din 2011, cu o uşoară scădere pe partea de organizare de evenimente, unde numărul s-a redus, bugetele companiilor fiind mai mici decât în 2011, potrivit acesteia. În hotelurile de cinci stele din Capitală sunt 80 de săli de evenimente, cu o capacitate totală de 12.000 de persoane, cele mai multe dintre săli fiind renovate în ultimii trei ani în urma unor investiţii de sute de mii de euro, potrivit unei analize a ZF.

Pentru restul anului sunt prognozate rezultate în linie cu cele din 2011.

JW Marriott operează 402 camere. În martie, la hotelul de cinci stele a fost finalizată investiţia de 730.000 de euro în renovarea ballroom-ului Constanţa şi a altor zece săli mici de evenimente, într-un proces de modernizare demarat în 2010 şi care a inclus şi renovarea Grand Ballroom şi a zonei publice de la etajul 1, inclusiv Vienna Lounge. Până la sfârşitul anului trecut compania care deţine hotelul aştepta afaceri de 104 milioane de lei (24 mil. euro la un curs de 4,3 lei un euro).
 

Piaţa este caracterizată de prudenţă

Adrian Adam, directorul de vânzări şi marketing al hotelului de cinci stele Radisson Blu, spune că piaţa a scăzut ca grad de ocupare dar a crescut la nivelul de tarife medii. El nu a precizat despre ce creştere a tarifului mediu este vorba.

"Noi însă am crescut gradul de ocupare cu câteva procente şi am înregistrat o creştere a tarifului mediu încasat. Din cifrele deţinute suntem lideri de piaţă în RevPar Index (indexul venit pe camera disponibilă), cu un trend crescător faţă de 2011. În condiţiile în care piaţa evenimentelor este oarecum stabilă, Radisson Blu are totuşi încasări mai mari pe primele 4 luni faţă de aceeaşi perioadă în 2011", a spus el, fără a face publică valoarea exactă. Tariful unei camere duble business în perioada 25-26 mai se ridică la 751 de lei, potrivit datelor de pe site-ul de rezervări booking.com.

Adrian Adam spune că nu sunt noutăţi pe piaţa hotelieră, nu există deschideri de noi capacităţi de cazare şi nu sunt mişcări semnificative în ceea ce priveşte raportul cerere - ofertă în zona de patru şi cinci stele.

"Piaţa este caracterizată de aceeaşi prudenţă în ceea ce priveşte cheltuielile şi alegerea furnizorilor din partea clienţilor şi a organizatorilor de evenimente", spune el.

Complexul hotelier de pe Calea Victoriei are o capacitate totală de 718 camere şi are afaceri estimate la 25 de milioane de euro anul trecut.

Radisson Blu şi fostul Centre Ville, afiliat la Rezidor, sunt înregistrate pe compania Bucureşti Turism. Firma BEA Hotels Eastern Europe controlează 76,83% din acţiunile Bucureşti Turism, în timp ce SIF Transilvania (SIF3) deţine 11,29% din titluri.

Directorul general al hotelului de cinci stele Radisson Blu, Ali Yilmaz Yildirimlar, cooordoneză activitatea a încă cinci hoteluri din Bulgaria, Slovacia şi Cehia.

Pe tot grupul hotelier pe care îl conduce şeful Radisson, gradul de ocupare a fost mai scăzut cu aproape 9% în acest an (ian - prezent) faţă de 2011, perioada similară.

Mai puţini clienţi s-au cazat şi în hotelurile lui Copos

Şi hotelurile lui George Copos, Athénée Palace Hilton, Crowne Plaza, două unităţi la munte şi una la mare, au avut în trimestrul unu un grad de ocupare în scădere cu 3,5% faţă de trimestrul unu al anului anterior.

"Veniturile Ana Hotels au fost însă în creştere cu 6% faţă de trimestrul unu din 2011", potrivit oficialilor companiei. Hotelul Europa de la mare nu a fost luat în considerare fiind închis în trimestrul unu al anului acesta.