Marea decolare: cererea pentru chartere a crescut şi cu 35%, avioanele îi trimit pe români în vacanţe în Turcia, Grecia şi Spania

Autor: Mirabela Tiron 21.05.2012

Între 130.000 şi 150.000 de români merg în vacanţa de vară în străinătate, cu zbor charter inclus, acest segment reprezentând o miză de aproape 75 de milioane de euro pentru agenţiile de turism. Preţul unui sejur de şapte nopţi începe de la 500 de euro/persoană.

 
 

Vara aceasta se anunţă bună pentru agenţiile de turism, în condiţiile în care cererea pentru vacanţele cu zbor charter inclus a crescut şi cu 35% faţă de anul trecut. Numărul zborurilor charter operate săptămânal sunt cel mai bun barometru al pieţei. Cei mai mari jucători din turism anunţă mai multe curse charter pe săptămână comparativ cu anul trecut.

"Vânzările de pachete charter au cresut cu 35% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Cea mai solicitată destinaţie a fost Antalya, pentru luna iunie suntem în stop sales. Vacanţele în Turcia au rămas în topul preferinţelor familiilor cu copii datorită apropierii de România, conceptului all inclusive şi ultra all inclusive, dar şi atracti­vităţii rivierei turceşti. Această destinaţie este urmată de Grecia şi Spania", spune Javier Garcia del Valle, directorul general al grupului Happy Tour.

Pentru Antalya sunt programate plecări din Bucureşti, Bacău, Sibiu, Satu Mare, Cluj şi Timişoara.

Cu afaceri consolidate de 43 mil. euro în 2010, cel mai mare grup de turism de pe piaţa locală cuprinde agenţiile Happy Tour, Prestige Tours, Paravion şi Travel House.

Grupul a organizat zboruri charter pentru turişti în Turcia (An­talya), Spania (Mallorca, Tenerife), Grecia insulară (Santorini, Creta, Kos, Corfu şi Rhodos) şi Cipru.

"În acest moment avem 21 de plecări pe săptămână ale avioanelor ce operează curse charter. În perioada mai-octombrie am contractat aproape 25.000 de locuri. Numărul zborurilor charter va creşte pentru că din august vom opera două noi destinaţii, iar din octombrie vom reîncepe programele charter spre Dubai", spune el.

Mircea Vladu, directorul Prestige Tours, touroperatorul grupului Happy Tour, spune că segmentul de chartere este unul profitabil dacă reuşeşti să îţi umpli avionul pe care l-ai închiriat. În alte condiţii nu este profitabil.

Închirierea unui avion pentru deplasarea pe o distanţă scurtă se ridică la 20.000 de euro pe zbor. Preţul poate ajunge la 80.000 de euro dacă zborul se face până în Tenerife, potrivit lui.

Anul trecut suma totală lăsată de români pe vacanţele în străinătate a fost de 1,4 miliarde de euro, cu 25% mai mare faţă de 2007. Numărul celor care au plecat în străi­nătate s-a ridicat la 10,9 milioane, mai mult cu 0,3% comparativ cu anul anterior.

Românii nu renunţă la Grecia

În vacanţa de vară pleacă în jur de 300.000-400.000 de români în Grecia, în timp ce în Turcia merg în jur de 500.000 de turişti, potrivit ultimelor date.

Alin Burcea, proprietarul agenţiei Paralela 45, spune că românii s-au învăţat deja cu ideea că în Grecia este criză şi nu se sperie. El precizează că se aşteaptă să trimită în vacanţă 2.000 de români în Creta, număr similar cu cel de anul trecut, iar în Rhodos în jur de 1.200 de persoane, cererea pentru această destinaţie fiind uşor în scădere.

"Noi suntem mai aproape de Grecia şi ne-am obişnuit să se tot vorbească de criza din această ţară. În Halkidiki de exemplu românii se simt în siguranţă, dată fiind apropierea de ţara noastră (10 ore cu maşina - n. red.). Pentru Atena a scăzut cererea, asta de când cu protestele care au fost aici", spune el.

24 de zboruri charter anul acesta, de la patru în 2008

Grecia, Turcia, Bulgaria şi Spania sunt şi destinaţiile care aduc cei mai mulţi turişti şi agenţiei Christian Tour.

În Grecia agenţia a trimis în total anul trecut 60.000 de turişti pe vacanţe individuale, curse charter cu avionul sau cu autocarul, Bulgaria a fost aleasă de 15.000 de români, potrivit lui Cristian Pandel, directorul general al agenţiei.

Christian Tour se aşteaptă ca anul acesta să trimită mai mult de 60.000 de români în Grecia, cât a avut anul trecut, pe fondul creşterii numărului de zboruri charter.

De la doar patru chartere săptămânale spre Grecia în 2008, agenţia de turism Christian Tour a ajuns în plină criză la 24 de zboruri pentru anul acesta.

Cristian Pandel, şeful agenţiei, susţine că a ajuns să trimită în vacanţă peste 100.000 de turişti, iar anul acesta estimează o creştere cu circa 50% a pachetelor vândute. Grupul pe care îl conduce are afaceri de circa 30 de milioane de euro, potrivit declaraţiilor lui. Această cifră nu apare la Ministerul de Finanţe.

Plus 30% în vânzările de vacanţe

O creştere a vânzărilor din pachete a avut şi agenţia de turism Perfect Tour, condusă de Sorin Văduvoiu. Compania a vândut în total peste 3.500 de pachete de vacanţă pentru sezonul de vară, cu 30% mai mult decât anul trecut, potrivit oficialilor companiei.

"Încasările din vacanţele de vară se ridică la 5 milioane de euro. Înregistrăm o creştere cu 30% la acest moment. Men­ţionez însă că piaţa înregistrează o creştere cu 5-10% potrivit datelor noastre", a spus Sorin Văduvoiu.

Pachetele pentru vacanţele de vară aduc cea mai mare contribuţie în încasările agenţiilor de turism.

Potrivit lui Văduvoiu, staţiunile din Turcia reprezintă destinaţia ideală pentru familiile cu copii datorită sistemului all-inclusive şi ultra all-inclusive, dar şi faci­lităţilor pe care le oferă, precum spectacole pentru copii, locuri de joacă, aqua parcuri şi chiar unele gratuităţi.

Pachetul potrivit

"Dacă o familie cu doi copii alege să ia cina în sistem a la carte, atunci s-ar putea să aştepte destul de mult până se decid copiii ce mănâncă şi până vine mâncarea. Avantajul all-inclusive este că permite fiecăruia să aleagă dintr-o varietate mare de preparate într-un timp scurt, iar în Turcia acest sistem este performant", spune Sorin Văduvoiu, directorul general al Perfect Tours.

Cu toate acestea, unele resorturi din Turcia, precum Adam&Eve din Belek, sunt recunoscute ca fiind destinaţii pentru cei care merg în luna de miere.

Cuplurile de tineri aleg de obicei pentru vacanţa de vară insulele greceşti, în special insula Santorini, renumită prin casele albe şi prin plaja cu nisip colorat.

Cei cu bugete mai reduse şi care preferă deplasarea cu maşina şi-au cumpărat pachete în staţiunile bulgăreşti, cele mai populare staţiuni fiind Sunny Beach şi Nisipurile de Aur. Litoralul bulgăresc a rămas în topul preferinţelor românilor, câteva sute de mii de români ajung aici în vacanţă.

Asociaţia Agenţiilor de Turism: Asistăm la un reviriment al cererii pentru vacanţe

"Obeservăm un reviriment al cererii pentru vacanţe în străinătate, dar şi pentru cele din ţară. Pe toată piaţa cred că vorbim de o creştere de cel puţin 10%. Explicaţia constă în faptul că românii s-au obişnuit cu criza şi nu mai renunţă la vacanţa de vară, aşa cum se întâmpla când a început criza", spune Corina Martin, directorul general al Asociaţiei Agenţiilor de Turism din România (ANAT).

Ea susţine că pentru a încuraja vânzarea destinaţiilor româneşti, respectiv a litoralului şi a Deltei Dunării, asociaţiile pe care le reprezintă au organizat un tur pentru 600 de agenţi de turism din ţară şi din Republica Moldova, cărora li se va prezenta timp de o săptămână, începând de mâine, aceste destinaţii.

"Astfel impulsionăm agenţiile de turism să includă în oferta lor pachete cu destinaţii româneşti pe care să le vândă turiştilor", spune ea.

Printre cei mai mari jucători pe piaţa agenţiilor de turism se numără Happy Tour, Eximtur, Aerotravel, Accent Travel&Events, Perfect Tour, Christian Tour, Marshal şi alte firme.