H&M şi pasajul Basarab au crescut vânzările AFI Cotroceni cu 15% în T1, până la 46 mil. €

Autor: Cristi Moga 02.05.2012

Retailerii din centrul comercial AFI Palace Cotroceni din Bucureşti, controlat de grupul israelian AFI Europe, au realizat în primele trei luni ale acestui an vânzări de 46,1 milioane de euro, în creştere cu 15% faţă de perioada similară a anului trecut.

Vânzările mallului s-au îm­bu­nătăţit ca urmare a des­chiderii în ultimul an a unor magazine noi, precum H&M, Stefanel sau Next, şi a creşterii numărului de vizitatori, pe fondul menţinerii unui grad de ocupare ridicat, de circa 97%.

H&M a deschis primele magazine din România la sfârşitul lunii martie a anului trecut, astfel că mallul din Cotroceni a contabilizat în primul trimestru al acestui an un plus important reprezentat de vânzările companiei suedeze.

Potrivit estimărilor ZF, magazinul H&M din Cotroceni a avut în primul trimestru al acestui an vânzări de 1,5-2 milioane de euro, în timp ce vânzările cumulate ale chiriaşilor din mall au crescut cu 6 milioane de euro, de la 40 la 46,1 mil. euro, potrivit datelor transmise de către reprezentanţii AFI Europe.

"În ianuarie am avut vânzări de 16,3 milioane de euro, în creştere cu 16%, în februarie vânzările au fost de 14,3 milioane de euro, plus 19%, iar în martie de 15,5 milioane de euro, mai mari cu 11%", a precizat pentru ZF David Hay, CEO al AFI Europe.
 

Ajutaţi şi de pasajul Basarab

Mallul de la Cotroceni a beneficiat în ultimul an şi de avantajele poziţionării la capătul celei mai importante lucrări de infrastructură finalizate în Bucureşti în ultimii ani, şi anume pasajul Basarab, deschis circulaţiei în luna iunie a anului trecut, şi cu ajutorul căruia potenţialii clienţi din Piaţa Victoriei ajung la mall în 5-10 minute.

"Am îmbunătăţit mixul de chiriaşi cu retaileri internaţionali precum Stefanel, H&M şi mulţi alţii, precum Clarks sau Next. Traficul a crescut de asemenea şi cred că oamenii au realizat că AFI Cotroceni este mallul cu cea mai bună ofertă în termeni de fashion şi entertainment", a mai declarat David Hay.

Alţi chiriaşi importanţi ai mallului sunt hipermarketul Real, cinematograful Cinema City şi retaileri precum Inditex, C&A, Benetton, New Yorker, Domo sau Flanco, în timp ce la capitolul entertainment proiectul de la Cotroceni punctează printr-o pistă de karting, patinoar acoperit şi alte locuri de joacă pentru copii.

Cine sunt competitorii?

În zona de vest a Capitalei, unde este poziţionat mallul din Cotroceni, principalul competitor este proiectul Plaza România, deţinut de Anchor Grup, companie la conducerea căreia de la începutul acestui an s-a întors Ali Ergun Ergen, unul dintre cei mai experimentaţi manageri de centre comerciale din piaţă.

La nivelul întregului oraş, mallul din Cotroceni concurează în ceea ce priveşte vânzările cu proiectul Băneasa din nordul Capitalei, controlat de Gabriel Popoviciu, consultanţii şi retailerii poziţionând cele două proiecte în topul destinaţiilor comerciale din ţară.
 

Câţi bani ajung la proprietarii mallului?

Vânzările centrului comercial AFI Palace Cotroceni în 2011 s-au ridicat la 181,8 milioane de euro, în timp ce proprietarii mallului au încasat chirii de 23,8 milioane de euro, reprezentând 13% din rulajul chiriaşilor.

Ţinând cont de aceşti parametri şi de evoluţia din primul trimestru, vânzările mallului din Cotroceni în acest an ar putea depăşi 200 de milioane de euro, iar încasările din chirii ar putea ajunge la 27 de milioane de euro. Proiectul a implicat o investiţie de circa 300 de milioane de euro, astfel că randamentul dezvoltatorilor ar putea ajunge anul acesta la 9%, în euro. Dacă anul trecut media chiriilor în cadrul mallului a fost de circa 27-28 de euro/metrul pătrat lunar, potrivit calculelor ZF, pentru spaţiile rămase proprietarii aşteaptă încasări mai ridicate.

"Alegem în prezent doar chiriaşii pe care ni-i dorim şi care pot aduce un plus în cadrul mallului. Chiriile pentru spaţiile rămase încep de la aproximativ 45 de euro/metrul pătrat lunar şi ajung la aproximativ 90 de euro/metrul pătrat", mai spune David Hay, fără a oferi detalii cu privire la bugetul pentru acest an privind veniturile din chirii ale mallului.

Printre noii chiriaşi ai mallului managerul AFI Europe mai menţionează magazinele Bonsai sau Aldo şi restaurantul Pizza Hut, deschise în ultimele luni, în timp ce în următoarele săptămâni urmează a fi inaugurate magazinul de îmbrăcăminte Wolford şi un concept store al Vodafone.

Pe lângă mallul din Cotroceni, compania AFI Europe mai are în lucru o clădire de birouri în imediata apropiere a centrului comercial, iar pentru urmă­toarele săptămâni este programată începerea lucrărilor la un mall în Ploieşti. Până în prezent, compania israeliană, controlată de către miliardarul Lev Leviev, a investit aproximativ 500 de milioane de euro pe piaţa locală.