Mini-vacanţa de 1 mai dublează vânzările de maşini

Autor: Bogdan Alecu 01.05.2012

Vânzările de maşini şi livrările acestora către clienţi au crescut înainte de mini-vacanţa de 1 mai, chiar şi de două ori faţă de perioadă normală, potrivit jucătorilor din piaţa auto.

Dacă în lunile ianuarie şi februarie clienţii nu se "înghesuie" să-şi cumpere maşini noi tocmai datorită condiţiilor meteo, înainte de perioada concediilor acestea cresc, clienţii vor să plece în vacanţă cu un automobil nou.

"Mulţi clienţi s-au grăbit să-şi cumpere şi să li se livreze maşina înainte de 1 mai. Spre exemplu chiar şi pe 30 aprilie am livrat maşini, când teoretic lumea trebuia să fie în vacanţă", a spus Nicolae Sorescu, şeful Grupului Rădăcini care deţine dealeri ai mărcilor Opel, Chevrolet, Citroen, Mazda, Suzuki şi Cadillac. Sorescu a subliniat că inclusiv luna aprilie a fost una foarte bună, în care vânzările de maşini s-au dublat faţă de luna martie, inclusiv datorită programului "Rabla".

Perioada dinaintea concediilor aproape în fiecare an a majorat vânzările de maşini. "Ne aşteptăm ca şi luna mai să fie una bună din punct de vedere al vânzărilor de maşini deoarece în iunie-iulie mulţi clienţi vor să plece în concediu cu un automobil nou. Pe de altă parte, în acest context vânzările vor încetini în iulie şi august", a spus Sorescu.

Cu toate că "influenţa" vacanţei de 1 mai este de numai câteva zile, principala problemă a dealerilor în momentul de faţă o reprezintă programul "Rabla" şi numărul voucherelor.

"Momentan s-au eliberat 15.000 detichete, dar problema este şi următoarea tranşă de 15.000. Dacă 1 mai aduce un uşor plus al vânzărilor în această perioadă, programul "Rabla" susţine creşterea pe termen lung", a spus şeful unui dealer Ford din Capitală.

Dacă şi în acest an demararea programului de casare ar duce la o dublare a vânzărilor de maşini, cum s-a întâmplat anul trecut, vânzările din aprilie s-ar putea apropia din nou de pragul de 10.000 de unităţi, faţă de 8.500 de maşini vândute în aprilie anul trecut.

Înmatriculările de autoturisme au crescut cu peste 44% în primele trei luni ale acestui an faţă de perioada similară a anului trecut, la aproape 14.000 de maşini, potrivit statisticilor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Cu toate că este vorba de o creştere puternică, faţă de cea de 10% înregistrată în primul trimestru al anului trecut, volumul este scăzut, chiar şi raportat cu un an de criză. Spre comparaţie, într-o lună "normală" din 2009 s-au înmatriculat aproape 14.000 de unităţi.

Creşterea din primele trei luni vine în contextul în care firmele au dominat aproape integral piaţa, în timp ce persoanele fizice au aşteptat programul "Rabla" şi prima de la stat de 2.700 de euro pentru a achiziţiona o maşină nouă. Programul de casare a demarat oficial la finele săptămânii trecute, dar numai cu 30.000 de tichete, care teoretic ar ajunge numai pentru 10.000 de maşini, adică mai puţin de 10% din volumul total al pieţei auto din acest an.