Raiffeisen mizează pe tehnologie: modernizează internet bankingul şi intră pe plăţile contactless

Autor: Razvan Voican 29.04.2012

Austriecii de la Raiffeisen se pregătesc să-şi relanseze serviciul de internet banking până în vară, iar din toamnă vor intra şi pe piaţa instrumentelor de plăţi mici la comercianţi fără introducerea codului PIN specific cardurilor standard. Aceste proiecte fac parte din strategia băncii de consolidare a veniturilor din comisioane pe seama lansării de noi produse şi servicii cu un grad de utilizare cât mai ridicat.

"Vom avea o variantă nouă de internet banking cu care va fi mult mai uşor de lucrat, având o interfaţă mai intuitivă. Vrem să încurajăm astfel utilizarea cât mai frecventă a serviciilor on line", spune Vladimir Kalinov, vicepreşedintele executiv pe retail al Raiffeisen.

El se declară extrem de mulţumit de reacţia clienţilor după lansarea la începutul acestui an a aplicaţiei de mobile banking dedicată posesorilor de smartphone şi susţine că o foloseşte personal.

"Este un canal de banking pentru viitor. Am fost impresionat de miile de descărcări ale aplicaţiei din primele săptămâni de la lansare, iar încă şi mai important este că lumea chiar face tranzacţii prin acest canal."

Noua versiune de mobile banking include funcţionalităţi pentru plata facturilor la utilităţi.

Confruntate cu scăderea dramatică a cererii de credite, băncile încearcă să câştige mai mult pe zona serviciilor, iar o ţintă importantă este canalul de internet banking, care implică şi costuri mai reduse pentru bancă.

În portofoliul de proiecte noi al lui Kalinov figurează şi aşa-numitele carduri contactless (dispozitive de plată care încorporează un cip şi pot lua diferite forme - stickuri, brelocuri sau card în formatul clasic -, fiind utilizate pentru plăţi rapide de mică valoare pentru care nu mai este necesară tastarea codului PIN.

"Testele sunt programate să aibă loc până la jumătatea anului, iar din toamnă vom intra efectiv pe această nişă a plăţilor mici."

Bancherul spune că până în prezent nu au fost încheiate contracte cu anumiţi comercianţi care să accepte instalarea de dispozitive de citire a acestui tip de instrumente de plată.

În prezent sunt active pe această zonă BRD şi BCR, dar au testat proiecte similare şi alte bănci precum ING şi Garanti.

BCR avea în plan anul trecut să ajungă la 1.000 de terminale electronice de citire a cardurilor prin simpla apropiere a acestora. De regulă, plăţile contactless sunt plafonate la 100 de lei şi se pretează pentru serviciile de transport public, benzinării sau restaurante fastfood.

De asemenea, şeful retailului Raiffeisen vrea să dezvolte programul de parteneriate cu comercianţi care acceptă plata în rate cu cardul fără dobândă, acesta fiind un produs impus pe piaţa locală de băncile cu capital turc, dar care a fost preluat şi de competitori mai ales după venirea crizei.

Kalinov crede că se va menţine şi interesul pentru cardurile de credit standard şi nu atât pentru că acest tip de finanţare nu este vizat de restricţiile introduse de BNR la creditarea persoanelor fizice, ci pentru că piaţa a devenit suficient de matură şi clienţii ştiu cum trebuie folosite aceste carduri, respectiv să se încadreze în perioada de graţie acordată de bancă pentru a nu se expune dobânzilor altminteri usturătoare.

"Clienţii au învăţat că un card de credit este un card de cumpărături, în niciun caz pentru obţinerea de cash şi că facilitatea perioadei de graţie trebuie folosită aşa încât să nu ajungă la datorii de nesuportat."

Cât priveşte clientela premium, Raiffeisen a stabilit o nouă segmentare, venind pe piaţă cu o ofertă mai bine delimitată pentru zona de private banking şi cu servicii mai bine adaptate categoriilor mari din gama clienţilor cu venituri/ disponibilităţi peste medie.