Vindem doar businessul de retail şi ne întoarcem la rădăcini: redevenim casă de corporate banking

Autor: Voican Razvan 04.04.2012
RBS România, filiala locală a grupului britanic RBS, se pregăteşte să revină la profilul iniţial al fostei ABN AMRO, care se consacrase pe piaţa locală ca bancă de top pentru clientela corporate, şi caută să-şi vândă divizia de retail construită în ultimii opt ani.


"Procesul de vânzare a băncii care s-a derulat anul trecut fără să se ajungă la încheierea unei tranzacţii a fost oprit. Decizia strategică pe care am luat-o este să ne concentrăm pe punctele noastre forte - corporate banking, instituţii financiare şi sector public - şi să căutăm alte soluţii pentru businessul de retail în care trebuie să recunoaş­tem că nu am ajuns la o poziţie de top. Practic ne întoarcem la rădăcini, acolo unde brandul nostru a fost întotdeauna recunoscut", spune Henk Paardekooper, olandezul care a venit la începutul acestui an la Bucureşti pentru a prelua conducerea afacerilor locale ale RBS.

El aşteaptă să primească în curând autorizaţia BNR pentru a-şi exercita oficial funcţia de preşedinte al băncii.

Paardekooper spune că în acest moment nu există nicio presiune ca RBS România să fie vândută în bloc, mai ales că rezultatele pe 2011 au fost "foarte bune".

"Nici cu vânzarea businessului de retail nu ne grăbim. E posibil ca procesul să dureze un an sau chiar mai mult pentru că ne permitem să căutăm cea mai bună variantă şi pentru noi, şi pentru clienţi."

El consideră remarcabil că RBS se află în topul celor mai profitabile bănci pe o piaţă pe care mulţi jucători înregistrează pierderi. "Suntem în top 3 ca rentabilitate a activelor (ROA), acesta fiind genul de indicator care mă interesează cel mai mult, alături de ROE. Există diferenţe enorme de profitabilitate între băncile din România, iar situaţia bună a RBS realmente mi-a deschis ochii asupra businessului local." RBS a obţinut anul trecut un profit net de aproape 90 mil. lei după standardele româneşti de contabilitate.

Pe de altă parte, bancherul nu se hazardează să spună că RBS va mai fi în România şi peste trei ani, invocând incertitudinea şi volatilitatea atât de prezente la nivel global.

Paardekooper spune că nu a angajat consultanţi pentru vânzarea businessului de retail şi nici nu este sigur că o va face, preferând să pregătească tranzacţia cu resursele proprii ale băncii. El intenţionează să vândă nu numai portofoliul de credite pentru persoane fizice, ci şi infrastructura de distribu­ţie, însă nu garantează că unele sucursale nu vor fi închise.

RBS lucrează în prezent prin 25 de sucursale şi patru spaţii dedicate clienţilor de top care beneficiază de servicii sub brandul Royal Preferred Banking. Noua orientare strategică le-a fost comunicată de săptămâna trecută celor aproape 1.000 de angajaţi ai băncii, mare parte implicaţi în businessul de retail. În privinţa portofoliului de clienţi de private banking, şeful RBS afirmă că încă nu a fost luată o decizie, opţiunile posibile fiind în curs de analiză. "Avem o ofertă foarte bună pe acest segment."

Aud că sunt bănci care vor să-şi extindă cotele de piaţă

Henk Paardekooper spune că este prea devreme pentru a vorbi despre expresii de interes din partea unor potenţiali cumpă­rători ai businessului de retail, însă se arată încrezător în găsirea de investitori interesaţi.

"Sunt optimist. Deja aud că sunt bănci care vor să-şi majoreze cota de piaţă." Printre băncile cu cea mai rapidă creştere în ciuda perioadei de criză se numără Garanti, filiala unuia dintre cele mai puternice grupuri din Turcia, care a urcat pe locul 13 după active, cu o cotă de piaţă de 1,75% la sfârşitul lui 2011. Noua strategie a RBS ar putea sparge gheaţa în sfârşit pe piaţa tranzacţiilor din sistemul bancar.

Ce vrea să vândă RBS

Fosta ABN AMRO România s-a hotă­rât să intre pe piaţa de retail de-abia în 2004, după multe ezitări şi fără acţiuni de anvergură care să o apropie de modelul unei bănci universale, vizând în principal segmentele de clienţi cu venituri peste medie.

RBS încearcă acum să vândă un portofoliu de credite de sub 2 mld. lei (476 mil. euro), pe baza datelor de la sfârşitul lui 2010, aproape 60% fiind împrumuturi negarantate. Portofoliul de retail scăzuse numai în 2010 cu peste 12%, fiind posibil ca această tendin­ţă să fi continuat în 2011 inclusiv ca urmare a expirării unor credite de nevoi personale. Pe de altă parte, calitatea acestui portofoliu nu este ideală. De pildă, până la sfârşitul lui 2010 fuseseră înregistrate credite de consum cu restanţe mai mari de 90 de zile în volum de circa 38 mil. euro.

De asemenea, banca restructurase până la finalul lui 2010 credite de nevoi personale de aproape 13 mil. euro, respectiv credite ipotecare de 8,6 mil. euro.

Pe fondul contracţiei finanţărilor corporate, ponderea creditelor pentru persoane fizice urcase în 2010 la aproape 58% din portofoliul total, faţă de 53% în 2009.

Pe partea de depozite de retail la termen, RBS înregistra la sfârşitul lui 2010 un sold de 633 mil. lei (150 mil. euro).

Banca împlineşte la toamnă 17 ani de când a început să opereze în România, fiind una dintre instituţiile de credit cu cea mai mare contribuţie la modernizarea pieţei bancare în special pe zona corporate, precum şi la formarea de profesionişti în domeniu.

Henk Paardekooper

48 de ani