Doar patru malluri au adus H&M, Zara, New Yorker şi C&A sub acelaşi acoperiş

Autor: Cristi Moga 03.03.2012

Patru dintre cei mai căutaţi retaileri internaţionali de fashion prezenţi pe piaţa locală - H&M, Zara, New Yorker şi C&A, care au depăşit, fiecare, borna celor zece magazine - pot fi găsiţi "sub acelaşi acoperiş" în doar patru centre comerciale din România, şi anume în AFI Palace Cotroceni şi Sun Plaza din Bucureşti, Iulius Mall din Timişoara şi Maritimo din Constanţa.



Cele patru proiecte sunt printre cele mai mari zece malluri din România şi s-au dovedit a fi suficient de atractive pentru cele patru reţele care deţin pe plan local aproximativ 65 de magazine prin intermediul cărora ar putea ajunge în acest an la vânzări cumulate de peste 200 de milioane de euro.

Cum s-au extins?

H&M, cel mai recent jucător intrat pe piaţă dintre companiile analizate, a deschis 11 magazine până în prezent, toate în proiecte în care sunt prezenţi şi rivalii de la Zara.

Craiova

Un alt proiect în care H&M va ajunge după Zara este mallul Electroputere din Craiova, în care C&A şi New Yorker au deja magazine, iar Inditex a ocupat patru spaţii săptămâna trecută, inclusiv cu un magazin Zara. H&M va deschide un magazin în acest proiect în perioada aprilie-mai, astfel că Electroputere va fi al cincilea mall care "bifează" toate cele patru branduri de fashion.

Brăila

Pe de altă parte, proprietarii proiectului Promenada Mall din Brăila au anunţat că au ajuns la o înţelegere cu H&M şi C&A pentru deschiderea unor magazine în cadrul proiectului, unde New Yorker are magazin, dar Zara nu este prezent. Acesta ar urma astfel să fie primul magazin H&M într-un proiect în care nu se află rivalii de la Zara.

Cluj

Cele patru companii sunt prezente şi în Cluj, oraş în care sunt însă două centre comerciale puternice care şi-au împărţit chiriaşii: H&M a mers în Iulius Mall, New Yorker şi C&A în Polus Center, în timp ce Inditex a deschis magazine Zara în ambele proiecte.

Braşov

În Braşov, familia Adamescu a convins Zara şi H&M să deschidă magazine în proiectul Unirea de lângă gară, dar sud-africanii de la NEPI au semnat cu C&A şi New Yorker pentru spaţii într-un proiect mai mic situat la intrarea în oraş dinspre Bucureşti, lângă hipermarketul Carrefour şi magazinul Mobexpert. Cu alte cuvinte, şi în Braşov cele patru companii vor bifa piaţa, dar s-au poziţionat în două proiecte distincte.

Piteşti

O situaţie specială este în Piteşti, unde niciun proiect nu a reuşit până în prezent să se detaşeze, deşi oraşul este interesant pentru retaileri: C&A a deschis în Euromall, New Yorker a mers în Jupiter City, în timp ce Zara a ales închirierea unei vile în centrul oraşului.

Rămâne de văzut ce opţiune va lua H&M pentru acest oraş.

Iaşi

Cei patru jucători din fashion, care au anunţat planuri agresive de extindere şi pentru acest an, s-ar putea concura din primăvara acestui an şi în proiectul Palas din Iaşi, unde prezenţa brandurilor H&M, C&A şi New Yorker a fost deja confirmată, în timp ce anunţul cu privire la prezenţa Zara se lasă aşteptat, spaniolii având deja magazine în cadrul proiectului Iulius Mall Iaşi.

Unde ar mai putea deschide?

O serie de malluri, în special din Bucureşti, precum Băneasa Shopping City sau Bucureşti Mall, sunt suficient de atractive pentru aceşti retaileri, dar marea problemă este găsirea unor spaţii suficient de mari şi bine poziţionate, în condiţiile în care gradul de ocupare din aceste proiecte depăşeşte 95%.

Aceşti retaileri caută în general spaţii cuprinse între 800 şi 1.500 de metri pătraţi, situate la intrarea principală din mall, cu deschidere largă, eventual dispuse pe parter şi primul etaj.

Zara, H&M şi New Yorker au ocupat trei dintre cele mai bune spaţii şi de la parterul centrului comercial Unirea de la kilometrul zero al Capitalei, dar în momentul de faţă cu greu ar putea fi găsit în cadrul proiectului un spaţiu la fel de bun şi pentru C&A.

Aceste companii realizează vânzări importante, de ordinul milioanelor de euro pentru fiecare magazin, atrag trafic şi cresc competitivitatea unui mall, dar afectează puternic afacerile locale cu îmbrăcăminte, drept dovadă că firme care operau reţele precum House of Art sau Tina R, bine poziţionate pe piaţă în urmă cu patru-cinci ani, au ajuns în insolvenţă.