Stâlpul infamiei din centrul Bucureştiului

Ziarul Financiar 03.02.2012

Cum torturau strămoşii noştri

La sediul Muzeului Municipiului Bucureşti va fi organizată în perioada 3 februarie - 10 iunie 2012, expoziţia "Instrumente medievale de tortură" (foto 1) din colecţia personală a lui Piotra Buczkowskiego, Polonia. Vernisajul a avut loc ieri, de 2 februarie, în sala cu oglinzi a Palatului Şuţu. Expoziţia cuprinde peste 50 de obiecte de tortură originale folosite în evul mediu. Printre exponate se numără: Ghetele alsaciene - sec. XVI, Biciul, Bock sau Capra vrăjitoarelor, armamentul paznicilor închisorilor şi al apărătorilor legilor, Fiica gunoierului sau barza - sec. XVI, Stâlpul infamiei din lemn, Leagănul lui Iuda, Ancora umilinţei etc.

Serialul de televiziune "Firma"

Considerat unul dintre cei mai talentaţi autori din lume în materie de thrillere juridice, John Grisham a publicat numeroase cărţi care au devenit rapid filme de succes. Unul dintre ele este romanul Firma, ecranizat pentru prima oară în anul 1993, protagonistul peliculei fiind starul de cinema Tom Cruise. O nouă adaptare a romanului, un serial cu acelaşi nume, în 22 de episoade, se va lansa şi în România în data de 19 februarie 2012, pe postul de televiziune AXN. (foto 2. Episoadele vor fi difuzate în multe alte ţări din întreaga lume.)

Echipa de distribuţie, formată din Josh Lucas (The Lincoln Lawyer) şi Juliet Lewis (Natural Born Killer), se bucură, pe lângă prezenţa unor producători executivi de talia lui Lukas Reiter (Law and Order), de participarea a însuşi autorului John Grisham.

Magia nudului

La Readers Café (Bucureşti str. Grigore Alexandrescu 89-97, Metropolis Cente, parter), a avut loc vineri, 27 decembrie, vernisajul expoziţiei de grafică "Magia Nudului" (foto 3-4), semnată de artistul Valentin Tănase. "Valentin Tănase este un artist suprarealist complet, spun organizatorii, al cărui act artistic a luat o diversitate de forme, de la benzi desenate la pictură, grafică şi sculptură".

Prezenta expoziţie cuprinde 42 de lucrări de grafică, reprezentând nudul feminin în felurite ipostaze seducătoare, pentru întâia oară oferite privirii publicului larg.

Româncă la CIFEJ

Pentru prima dată în istoria de 57 de ani a Centrului Internaţional al Filmului pentru Copii - CIFEJ --, o româncă a fost aleasă vicepreşedinte, de către adunarea generală din 33 de ţări. Este vorba de Ema Pendiuc (foto 5, în stanga imaginii), directoarea şi fondatoarea Şcolii de Film şi Televiziune pentru Copii "Micile Vedete". Evenimentul a avut loc la Varşovia, la adunarea generală a membrilor celei mai prestigioase instituţii din lume a filmului pentru copii, înfiinţată de UNESCO, la Edinburg, în 1955. Proaspăt întoarsă de la Varşovia, Ema Pendiuc declară: "Este foarte limpede acum că, odată cu participarea filmului nostru pentru copii Micile Vedete la şcoală la Festivalul de Film de la Cannes în 2011, am păşit cu fruntea sus în lumea profesioniştilor". Micile Vedete este prima Şcoală de Film şi Televiziune pentru Copii din România, dedicată exclusiv copiilor cu vârste între 5 şi 11 ani, înfiinţată de surorile Ariana şi Ema Pendiuc - regizor şi respectiv, producător.

Teatrul din Sibiu la cel mai mare proiect de coproducţii teatrale europene

Proiectul Cities on stage/ Oraşe pe scenă reprezintă un vast program multianual (2011-2016), care îşi propune să creeze şi să răspândească un nou corpus de opere artistice inspirate de experienţele convieţuirii în marile oraşe ale Uniunii Europene. Teatrul Naţional "Radu Stanca" Sibiu (România) colaborează cu Théâtre National de Bruxelles (Belgia), Odeon Théâtre de l'Europe (Franta), Teatro de la Abadia (Spania), Teatro Stabile di Napoli (Italia) şi Folkteatern Göteborg (Suedia) în acest proiect cu un buget total de 4,5 milioane de euro, dintre care jumătate reprezintă cofinanţarea UE. Săptămâna trecută, la 24 ianuarie, preşedintele Comisiei Europene, José Manuel Barroso, a particpat la lansarea proiectului la Teatrul Naţional din Bruxelles. Pe parcursul a cinci ani de zile, cele şase teatre au realizat şapte co-producţii cu piese scrise special pentru acest proiect. Piesa Gianinei Cărbunariu va fi prezentată în premieră în 2013 pe scena Teatrului Naţional "Radu Stanca" Sibiu (foto 6), iar apoi la Bruxelles şi Paris.

Primul festival interactiv de cultură japonez din România

Asociaţia Culturală Kesenai din Cluj-Napoca aduce în Transilvania un concept inedit de festival pentru spaţiul românesc: un eveniment cultural şi interactiv, care promovează deopotrivă valorile stricte ale societăţii japoneze şi cele mai puţin riguroase ale civilizaţiei occidentale. Festivalul Japan Play Transylvania (JPT, foto 7) este primul eveniment major de cultură japoneză din România. Festivalul se va desfăşura în 28 şi 29 aprilie la Cluj-Napoca, în două locaţii reprezentative pentru diversitatea culturală: Casa de Cultură a Studenţilor şi Centrul de Cultură Urbană "Turnul Croitorilor". Organizatorii au pregătit pentru prima ediţie a JPT o serie de activităţi: concursuri de talente artistice şi de costume (cosplay); expoziţii de armuri, kimono-uri şi coifuri; ateliere de haiku (poezie din 17 silabe), de origami modular şi de light graffiti; prezentări de ikebana; concerte ale unor cunoscute trupe româneşti; zone de gaming (pe computer şi console); proiecţii de filme documentare şi animaţii japoneze şi occidentale; expoziţii cu vânzare de benzi desenate; stand-up comedy cu teme sociale japoneze; demonstraţii de luptă; karaoke.

"Atelier 2011"

Noua expoziţie a Almei Redlinger de la Galeria Veroniki Art (deschisă între 25 ianuarie-26 februarie) reuneşte câteva zeci de lucrări de pictură şi grafică, expresii ale mai multor perioade de creaţie şi ale mai multor tipuri de preocupări ale artistei (foto 8). Sunt printre acestea şi lucrări de dată foarte recentă, naturi statice, portrete şi autoportrete ce dovedesc neobosita sa raportare la universul cald şi familiar al atelierului, sursa ei princeps de inspiraţie. Această expoziţie urmează celei foarte ample, de anul trecut, de la Sala Dalles, ocazie cu care Alma Redlinger şi-a uimit din nou publicul prin prospeţimea abordărilor şi prin vivacitate. Ştiinţa desenului, vocaţia culorii, experienţa plastică de o viaţă a artistei sunt vizibile mai ales în modul de tratare a suprafeţelor picturale. Juxtapunerile de planuri, sugestiile de adâncime sau dimpotrivă, anularea deliberată a acesteia, transparenţele, interferenţele dintre zonele cromatice creează efecte estetice remarcabile. Artista operează cu griurile la fel de destins şi de sigur ca şi cu nuanţele puternice, saturate de culoare. Contrastul de complementare, cu acelaşi efect astăzi ca şi odinioară, este adesea utilizat de pictoriţă. (Luiza Barcan)