Proiectul de lege a venit şi a plecat, dar 6 miliarde de euro se risipesc în continuare anual în sănătate. Cine este responsabil? Preşedintele, Guvernul sau Casa de Sănătate? GALERIE FOTO
Tensiunile generate de reforma sistemului sanitar au ajuns la cote maxime, cu oameni care au ieşit în stradă, dar nevoia de clarificare a lipsei de transparenţă în cheltuirea banilor publici rămâne. Retragerea din dezbaterea publică a proiectului de lege nu rezolvă probleme din sistemul sanitar. Guvernul lipseşte practic din dezbateri, iar iniţiatorii noii legi nu au ieşit public până acum să-şi susţină proiectul. Totodată, un nou proiect este aşteptat în condiţiile în care premierul Emil Boc a anunţat că astăzi se va discuta despre o nouă lege, care să nu vizeze privatizarea sistemului de urgenţă.
Reformarea sistemului de sănătate, printr-un proiect de lege lansat în dezbatere publică a reverberat puternic la nivelul opiniei publice, oamenii ieşind în stradă, iniţial la Târgu Mureş şi apoi în mai multe oraşe din ţară, inclusiv în Bucureşti.
Lucrurile s-au precipitat în ultimele zile, în condiţiile în care, preşedintele Traian Băsescu a cerut retragerea din dezbaterea publică a acestei legi, ce a născut nenumărate controverse.
Anunţul are atât consecinţe politice, dar şi în sectorul de sănătate, pentru că în continuare se va pune problema reformării sistemului, eventual cu programe pilot şi extinderea deductibilităţii fiscale a asigurărilor voluntare de sănătate.
Totodată tensiunile apărute în ultimele zile au arătat şi incapacitatea iniţiatorilor de a-şi susţine proiectul şi lipsa de dialog cu opinia publică. După anunţul preşedintelui niciunul dintre iniţiatori nu a ieşit să apare în continuare această lege.
În sănătate, fondurile publice sunt de circa 5,5 miliarde de euro, din care bugetul Ministerului Sănătăţii este de 1,3 miliarde de euro, iar banii strânşi de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) înseamnă 4,2 miliarde de euro, iar întrebarea care se ridică este unde se duc aceşti bani.
"Sistemul este politizat, sistemul este ineficient în administrarea fondurilor, sistemul este afectat de corupţie. În acest moment, aceşti privaţi pe care îi suspectaţi că vor prelua banii publici se înfruptă, mai bine ca oricând, din banii publici sub umbrela sistemului de stat", a spus preşedintele Traian Băsescu, în intervenţia de vineri când a anunţat scoaterea legii sănătăţii din dezbatere publică.
Dar cine este vinovat pentru ineficienţă şi corupţie? Nu cei plătiţi din bani publici să administreze eficient, adică preşedintele, guvernul, Casa de sănătate? În prezent nu există o analiză transparentă a cheltuielilor în sistemul sanitar, un raport care să arate unde merg banii.
Datele privind contractele spitalelor se bat cap în cap. Valorea contractelor pe care acestea le au cu Casa de Sănătate diferă în funcţie de instituţia care le oferă: ministerul, casa sau respectivul spital.
Informatizarea sistemului, care a început în urmă cu zece ani, avansează cu viteză de melc, astfel că nu există integrare la nivelul raportării şi de aici şi lipsa analizelor despre sistemul de sănătate.
Tensiunea din aceleaşi zile a a readus în discuţie responsabilii pentru activitatea din sectorul de sănătatea, în condiţiile în care sunt mai multe entităţi implicate în activitatea spitalelor: ministerul, Casa de Sănătate şi primăriile, pentru unităţile descentralizate.
Ministerul se ocupă de politica sanitară, astfel că se implică în programe de sănătate, în timp ce CNAS finanţează sistemul de sănătate, adică din contribuţiile strânse decontează serviciile spitalelor, medicilor de familie şi anumite medicamente. Teorectic, CNAS se află în coordonarea ministerului.
Mai intervine însă şi o a treia verigă în sistemul de sănătate, administraţiile locale, care au în grijă aproximativ 350 de spitale. Rolul lor este să finanţeze investiţiile, dar au şi drept de veto în ceea ce priveşte managementul unităţilor.
Proiectul de lege privind reformarea sistemului sanitar s-a dovedit cel mai tensionat, având un ecou atât de puternic la nivelul opiniei publice.
Pe de altă parte, mediul privat sau medicii sau farmaciştii nu au respins proiectul având fiecare pe domeniul de practică observaţii specifice.
Principalele modificări propuse prin această lege se refereau la apariţia asigurătorilor de sănătate, adică a unor entităţi private, care urmau să primească banii strânşi din contribuţiile de sănătate, care urmau să-i cheltuiască pentru serviciile contractate de asiguraţi. În acelaşi timp, asigurătorii ar fi trebuit să intre în competiţie pentru a semna contracte cu medici şi spitale, dar şi pentru atragerea de pacienţi.
Eureko: Trebuie acceptată deductibilitatea cheltuielilor cu asigurările private
Carmen Radu, director general adjunct al Eureko, companie de asigurări de viaţă care vinde pe piaţa românească asigurări de sănătate private, spune că s-a făcut o mare confuzie în ultimele zile privind proiectul de lege de reformă a sănătăţii.
Proiectul nu s-a discutat pe fond. S-au spus lucruri neadevărate, că la asigurarea de bază asigurătorul are dreptul să respingă clientul, că bolile preexistente nu sunt acoperite. De fapt proiectul de lege prevede că se acoperă toate bolile preexistente şi asigurătorul nu poate refuza pe nimeni urmând să se finanţeze de la fondul de egalizare dacă are cheltuieli mai mari decât media", a spus Carmen Radu.
Conform proiectului, din cele 10,7% procente din salariul brut care merg la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), adică din 4,2 mld. euro, 93% ar fi trebuit să meargă la casele de asigurători privaţi (firmele de asigurări care urmau să se implice în sistem), 5% la fondul de egalizare şi 2% rămâneau la CNAS cheltuieli de administrare.
Ministerul Sănătăţii ar trebui înainte de toate să definească pachetul de bază pentru sistemul public de asigurări de sănătate, adică să-şi asume ce anume oferă pentru înrolarea în sistem, afirmă Carmen Radu.
"Definirea pachetului de bază nu are legătură cu privatizarea sistemului. Se poate face foarte bine şi în afara proiectului de lege care tocmai a fost retras. Noi de altfel am şi propus dezvoltarea pieţei prin definirea pachetului de bază şi prin deductibilitatea reală, în limite mai largi, a asigurărilor suplimentare şi complementare de sănătate. De asemenea, ar fi necesar ca noi, asigurătorii privaţi, să putem face contracte şi cu spitalele publice, pentru că acum legea nu ne permite", a mai spus Carmen Radu.
Reprezentantul Eureko a spus că asigurările de sănătate privată ar putea fi impulsionate prin deductibilitatea reală a cheltuielilor cu aceste poliţe, la fel ca la medicina muncii. În prezent, abonamentele la clinicile private au luat o amploare deosebită pentru că firmele pot trata aceste cheltuieli cu abonamentele pentru angajaţi, până într-o anumită limită, ca şi cheltuieli deductibile, nefiind afectate de contribuţii sociale sau impozit pe venit.
La asigurările private de sănătate, cheltuielile sunt deductibile la angajator doar la calculul impozitului pe profit, în limita a 250 de euro pe an, dar contribuţiile sociale şi de sănătate aferente se plătesc de la 1 ianuarie 2012, în timp ce în 2011 au fost deductibile timp de şapte luni.
"Este un pas înapoi. Ar trebui să fie acceptată deductibilitatea integrală a cheltuielilor cu asigurările private de sănătate pentru ca angajatorii să fie impulsionaţi să cumpere pentru angajaţii lor astfel de asigurări. Astfel s-ar putea degreva şi sistemul public, iar spitalele de stat ar putea avea venituri suplimentare", a încheiat Radu.
Protestele se extind
Aseară la închiderea ediţiei, aproape 1.000 de oameni erau în stradă la Universitate potrivit Mediafax, şi care protesau paşnic, după ce sâmbătă seara manifestaţiile au fost însoţite de incidente, iar mai multe persoane au avut nevoie de îngrijiri medicale printre care şi jandarmi. Sute de oameni s-au strâns şi în centrul Timişoarei, dar şi la Ploieşti, Satu Mare, Iaşi, Târgovişte. Protestele nu s-au rezumat doar la legea sănătăţii, ci au atins şi situaţia pensiilor şi a medicamentelor.
Din cadrul Guvernului, singura reacţie la manifestaţii a avut-o ministrul agriculturii, Valeriu Tabără, care a declarat citat de gândul.info că mass-media din România au "o anumită contribuţie" la propagarea manifestaţiilor, făcând referire la faptul că presa este "împărţită" şi, în vreme ce o parte nu acordă foarte multă atenţie protestelor, altă parte oferă foarte mult spaţiu pentru acoperirea acestui subiect.
Totodată, premierul Emil Boc a anunţat că în coaliţie se va discuta, luni, despre elaborarea unui nou proiect de lege privind sistemul de sănătate, care nu va impune desfiinţarea SMURD sau privatizarea sistemului de urgenţă.
Principalele prevederi ale proiectului retras din dezbatere publică
Contribuţii la sănătate
-
Contribuţiile pentru sănătate, ale angajatului şi angajatorului ar fi rămas la nivelul de 10,7% (cumulat), însă banii strânşi ar fi mers la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) şi de aici în contul caselor private de asigurări;
-
Din aceşti bani, statul deconta numai serviciile incluse într-un pachet de bază, restul urmând să fie suportat din buzunar;
-
Serviciile incluse în pachetul de bază nu au fost făcute publice.
Asigurători de sănătate
-
Apăreau pentru prima dată în legislaţia română şi erau nevoiţi să îndeplinească anumite condiţii pentru a putea intra în sistem;
-
Ar fi trebuit să intre în contract cu CNAS pentru a deconta bani şi servicii;
-
Nu puteau refuza niciun pacient;
-
Fiecare pacient trebuia să opteze pentru un asigurător de sănătate şi să aleagă dacă vrea să-şi facă şi o asigurare voluntară, care să acopere eventualele costuri suplimentare din sistem;
-
Pentru fiecare persoană înrolată, asigurătorii primeau o sumă de bani, de aproximativ 200-300 de euro, din care urmau se deconteze serviciile dintr-un pachet de bază;
-
Puteau încheia şi asigurări voluntare de sănătate;
-
Pacientul nu putea merge la orice spital, ci numai la acelea unde casa de asigurări are contract.
Asigurări voluntare de sănătate
-
Ar fi reprezentat un contract încheiat între pacient şi asigurătorul de sănătate pentru a deconta serviciile neincluse în pachetul de bază;
-
Puteau fi de două feluri: de tip complementar (care suportau plata serviciilor neincluse în pachetul de bază şi coplăţile) şi de tip suplimentar (seriviicile acoperite de cele complementare la care se adăugau opţiunea pentru un anumit personal medical, solicitarea unei a doua opinii medicale, condiţii hoteliere superioare, etc).
Coplata
-
Pacienţii ar fi fost nevoiţi să plătească un procent din costul serviciilor din pachetul de bază, taxă ce purta numele de coplată;
-
Nu era clar însă ce valoare avea şi pentru ce tipuri de servicii trebuia achitată;
-
Nu putea depăşi a douăsprezecea parte din valoarea veniturilor nete anuale realizate;
-
Pentru cei care aveau asigurări voluntare, coplata era asigurată şi era acoperită de acestea.
Cardul de sănătate
-
Pentru a avea acces la serviciile din pachetul de bază, pacienţii ar fi fost nevoiţi să aibă un card de sănătate, pe care să îl prezinte medicului. Cardul de sănătate trebuia să fie introdus încă din 2011, însă licitaţiile au fost contestate, iar în prezent nu este clar în ce stadiu este acest
RADIOGRAFIA SĂNĂTĂŢII
Spitale
-
Au avut la dispoziţie în 2011 aproximativ 1,64 mld. euro, cea mai mare sumă din întregul sistem sanitar;
-
De regulă, la nivelul unui spital, cele mai mari cheltuieli sunt cele cu personalul, dar care nu au cum să fie mai mari de 70% din total;
-
În România există aproximativ 400 de spitale de stat şi încă 50 de spitale private (inclusiv unităţile de talie mică);
-
Anul trecut, 67 de spitale şi-au încetat activitatea; în cadrul acestora lucrau 626 medici şi 1.906 asistente medicale. Dintre unităţile închise, 19 au fost reorganizate în cămine pentru persoane vârstnice şi două au fost desfiinţate.
Medicamente şi materiale
-
Au avut la dispoziţie un buget de aproape 1,4 mld. euro ;
-
Există în jur de 7.000 de medicamente înregistrate în România ;
-
Medicamente pentru inimă au cele mai mari vânzări, urmate de cele pentru cancer şi apoi cele pentru sistemul digestiv;
-
Primele 20 de companii farma controlează 75% din piaţă.
Medicii de familie
-
Au avut la dispoziţie fonduri de aproximativ 254 mil. euro ;
-
Există în jur de 11 - 12.000 de medici de familie.
Asistenţa de urgenţă
-
în cadrul spitalului este asigurată de unităţi de profil;
-
Transportul de urgenţă este asigurat de două servicii de stat: Ambulanţă şi SMURD; totodată există şi ambulanţe private;
-
În cadrul SMURD lucrează mai multe categorii de persoane: ; în cadrul Ambulanţei lucrează numai medici.