Elveţienii au partidul AntiPowerPoint. Cât de mult folosiţi programul?

Autor: Traian Terzianm 30.07.2011

Lucy Kellaway, editorialistă a cotidianului britanic Financial Times, a ridicat problema eficienţei PowerPoint-ului, program nelipsit din calculatoarele oricărui manager, spunând că pierderile economice pe care utilizarea programului le-a adus Europei sunt de aproximativ 110 miliarde de euro pe an. Pierderile provin din faptul că oamenii stau să urmărească prezentări în PowerPoint în loc să lucreze.

Cifra adevărată însă este mult mai mare, având în vedere că au fost ignorate efectele secundare precum productivitatea după o prezentare plină de cifre. PowerPoint-ul ar trebui să fie cea mai puţin distractivă modalitate de pierdere a timpului liber; un slideshow poate face ca persoanele care îl văd să se simtă posomorâte şi plictisite şi să nu fie pregătite pentru muncă. Mai rău, afectează calitatea discuţiei şi duc la decizii mai proaste, mai susţine Kellaway. În plus, reduce ideile mari în idei punctuale, lucru care dăunează porezentării - devine una irelevantă deoarece ai tăiat mult prea mult din ideea de bază.

Elveţienii care nu suportă PowerPoint-ul au creat chiar şi un partid politic AntiPower Point Party (APPP) prin care speră să lupte împotriva acestui program prin metode paşnice. În primul rând doreşte ca jurnalişti din întreaga lume să scrie articole despre această revoluţie. Un articol devastator despre problemele pe care le aduce PowerPoint-ul a fost scris de ziaristul Edward Tufte în anul 2003 şi publicat în revista de tehnologie Wired. Ce schimbări s-au întâmplat de atunci? Nimic, cu excepţia faptului că PowerPoint-ul are din ce în ce mai mulţi fani.

Tufte scria că prezentările PowerPoint sunt "ca o joacă de-a şcoala: foarte zgomotoase, foarte încete şi foarte simple".

De asemenea, partidul AntiPowerPoint a spus că ar fi mai bună o campanie pentru interzicerea PowerPointului. Într-o lume fără acest software, prezentările ar fi mai puţine şi mai scurte, iar oamenii nu ar mai fi stresaţi de pregătirea lor. Asta înseamnă că audienţa ar fi atentă. Vocea umană, în special atunci când este conectată la o activitate poate fi minunată, un lucru memorabil.

"Nu pot să-mi amintesc nici măcar un singur slide din cele pe care le-am văzut. Şi cred că am vazut sute de mii", spune un ziarist al FT. "Asta nu înseamnă că nu am avut parte de prezentări bune în PowerPoint. Însă când aveam parte de ele, persoana care vorbea ştia cum să spună mesajul şi reuşea să treacă de imaginile din spatele lui", a completat acesta.