Ce va încerca România să blocheze în viitorul exerciţiu financiar 2014 – 2020
România nu va susţine propunerile
Comisiei Europene pentru introducerea în viitorul exerciţiu
financiar al UE a aşa numitelor "regiuni de tranziţie" şi nici
limitarea cheltuielilor pentru politicile de coeziune la 2,5% din
Produsul Naţional Brut al unul membru UE faţă de 4% în
prezent.
În prezent, regiunile în Uniunea Europeană sunt împărţite (şi finanţate de la UE ca atare) în două categorii în funcţie de venituri: regiuni care se situează sub 75% din media PIB-ului Uniunii, şi cele care depăşesc acest procent. Regiunile sărace primesc mai mulţi bani, iar cele bogate primesc fonduri doar în mod excepţional. Comisia propune în viitorul exerciţiu financiar 2014 - 2020 creare aşa-numitelor "regiuni de tranziţie" care au venituri cuprinse între 75% şi 90% din media PIB-ului european. O singură astfel de regiune în România s-ar încadra la "regiuni de tranziţie", anume Bucureşti - Ilfov (cu o medie de venituri de 84,4% din media PIB-ului UE - 27).
Cătălin Vătafu, şeful Autorităţii de Coordonare a Instrumentelor
Structurale a arătat la un seminar pe marginea propunerilor
Comisiei, că România nu este entuziasmată de această propunere şi
va susţine, în schimb, un regim special pentru "regiunile
capitală".
De asemenea, a arătat Vătafu, România nu susţine scăderea cheltuielilor pentru politicile de coeziune ale stalelor membre de la 4% din Produsul Naţional Brut, în prezent, la 2,5%, cum propune Comisia: "Nu este în favoarea ţărilor care au decalaje majore de recuperat."
De asemenea, România va sprijini majorarea alocărilor din bugetul
european pentru regiunile de congruenţă (regiunile aflate sub
nivelul de 75% din media PIB-ului UE), în vreme ce Comisia
Europeană propune scăderea procentului alocărilor bugetare de la
57% în prezent la 48%.
România are rezerve faţă de Connecting Europe Facility (un nou
instrument de finanţare care propune constituirea unei rezerve de
5% din anvelopa fiecărui stat membru care să poate fi utilizată
numai de către acele state care au avut cele mai bune performanţe
în utilizarea fondurilor).
"Am fost surprinşi de alocarea foarte mare pentru Connecting Europe
Facility şi credem că instrumentul este orientat spre vechile state
membre, ceea ce ar introduce o disproporţie în alocarea de
fonduri", arată Vătafu.
România nu este de acord nici aşa - numitele "conditionalităţi
punitive suplimentare" care se referă, de pildă, la ipoteza de a
penaliza un stat prin retragerea fondurilor UE, dacă nu respectă
indicatorii macro stabiliţi. "Există şi acum multe instumente de
control şi credem că sunt destule", a arătat şeful ACIS.