Avalanşă de vacanţe last minute: preţurile coboară şi cu 20%

Autor: Mirabela Tiron 18.07.2011

Cinci avioane au decolat miercuri spre Antalya de pe aeroportul din Otopeni şi altele spre Rhodos sau Tenerife, toate fiind zboruri charter prin care turiştii români sunt trimişi în vacanţă în străinătate.



"Până la sfârşitul anului acesta, esti­măm un număr de 600 de curse charter, din care 90% au loc în perioada mai - octom­brie. Numă­rul acestor curse este cu apro­ximativ 10% mai mare, com­pa­rativ cu anul trecut", au declarat oficialii companiei ae­riene de stat Tarom, care au închiriat câteva avioane agenţiilor de turism pentru curse charter în Antalya, Bodrum, Rhodos, Heraklion, Skiathos, Kos, Santorini, Hurghada, Palma de Mallorca, Tenerife.

Compania de stat a încasat anul trecut 20 de milioane de dolari din cele 553 de chartere pe care le-a operat. De-a lungul unui an, în func­ţie de disponibilitatea avioanelor, toate ti­purile de aeronave din flota Tarom sunt fo­lo­site pentru curse charter, însă aproximativ 80% din aceste curse sunt operate cu aero­na­ve de tipul Boeing 737-800, potrivit oficialilor com­paniei. Compania de stat a finalizat anul trecut cu o cifră de afaceri de 218 mil. euro şi pierderi de 80 mil. euro.

Pentru următoarele zboruri spre staţiu­ni­le turceşti site-urile agenţiilor de turism sunt pli­ne cu oferte "last minute", prin care aces­tea promovează preţuri mai mici chiar şi cu până la 100 de euro pentru a-şi ocupa locurile con­tractate în avioane şi hoteluri. Zece pagini de oferte last minute în Turcia sunt postate pe unul dintre site-urile de turism, infoturism.ro, fiecare pagină oferind detalii despre aproape 30 de pachete de vacanţă în Turcia. Cumpără 7 nopţi cu all-inclusive în staţiunea turcească Side la 449 de euro, faţă de 595 de euro, aşa sună o ofertă last minute de pe site-ul info­tu­rism.ro. Asemenea oferte, dar pentru alte des­ti­naţii se găsesc pe aproape toate site-urile agenţiilor de turism.

Mioara Gheorghe, director operaţional al agenţiei de turism Happy Tour: Ofertele last minute apar cu între trei şi şapte zile înainte de plecare. Sunt mai ieftine cu până la 10% - 20% în unele cazuri şi se practică în situaţia în care nu s-au ocupat toate locurile.Tour operatorul poate decide să renunţe total la profitul lui pentru a-şi diminua pierderile, care pot fi uneori foarte mari din nevânzarea locurilor.

"Ofertele last minute apar cu între trei şi şapte zile înainte de plecare. Sunt mai ieftine cu până la 10% - 20% în unele cazuri şi se prac­ti­că în situaţia în care nu s-au ocupat toate lo­curile (în avion sau la hotel - n. red.). Tour ope­ratorul poate decide să renunţe total la pro­fitul lui pentru a-şi diminua pierderile care pot fi uneori foarte mari din nevânzarea lo­cu­rilor", a explicat Mioara Gheorghe, di­rec­tor operaţio­nal al agenţiei de turism Happy Tour.

Destinaţiile pe care Happy Tour are zbo­ruri charter sunt Antalya din Turcia, Tene­rife, Costa del Sol şi Palma de Mallorca în Spa­nia, Creta, Kos, Rhodos şi Santorini din Grecia şi Cipru.

Pentru că în sezonul acesta sunt operate mai multe zboruri charter spre staţiunile din străi­nătate, operatorii din turism încearcă să ocu­pe toate locurile contractate în avioane şi în hotelurile din străinătate prin oferte last minute.

"Pe sezonul de vară vindem aproape 200 de pachete de vacanţă la last minute. Preţu­rile la care se vând acestea sunt atractive. Pachetele last minute nu aduc profit tour­ope­ra­torului, ci doar limitează pierderea pe care ar putea-o avea", a declarat Sorin Văduvoiu, di­rectorul executiv al agenţiei de turism Perfect Tour.

Scoase la vânzare la preţuri reduse cu doar câteva zile înainte de data călătoriei, ofer­te­le last mi­nute sunt pachete care stimu­lea­ză ce­re­rea pe ultima sută de metri. Ofertele last minute pe care le promovează agenţia Perfect Tour sunt în principal croazierele şi pachetele touroperatorilor germani Dertour şi Meier's Weltreisen. "Oferte last minute ale tourope­ra­torilor români apar atunci când mai sunt lo­curi libere în avionul închiriat, dar şi locuri ne­vân­dute la garanţiile hoteliere pentru săptă­mâ­na în care sunt promovate", susţine Sorin Văduvoiu. Agenţia de turism a contractat mai multe locuri pe cursele care operează spre destinaţii din străinătate în sezonul estival.

Victor Mifsud, directorul de vânzări pe chartere al companiei aeriene de linie regulate Air Malta: Pentru noi cel mai important este să avem orarul de zbor potrivit pe o anumită piaţă, şi nu să trimitem mai multe avioane care să zboare goale din cauza unui orar pentru care nu există cerere.

O altă agenţie de turism, Malta Travel, a închiriat un avion de la compania naţională ae­riană a statului maltez pentru a trimite tu­rişti în vacanţe de o săptămână în Malta.

Anul trecut aproape 3.000 de români au fost transportaţi de Air Malta pe cursele char­ter operate în fiecare săptămână din iunie pâ­nă în septembrie, potrivit lui Victor Mifsud, direc­torul de vânzări pe chartere al com­pa­ni­ei aeriene de linie regulate Air Malta, deţi­nută de statul maltez.

Air Malta a trimis un avion cu 168 de locuri pe piaţa românească pentru cursele charter. Preţul unei vacanţe de o săptămână în Malta, cu transport cu avionul şi cazare inclusă, începe de la 500 de euro de persoană.

"Pentru noi cel mai important este să avem orarul de zbor potrivit pe o anumită piaţă şi nu să trimitem mai multe avioane care să zboare goale din cauza unui orar pen­tru care nu există cerere", a precizat el. Victor Mifsud a mai explicat că pe pieţe mai mici din punctul de ve­de­re al volumului de pasageri pre­cum România, Bulgaria sau Ungaria stra­te­gia con­stă în a opera doar zboruri charter în lu­nile în care cererea pentru vacanţe în Malta este cea mai mare, nu de-a avea curse regulate.

El a explicat că aceste curse charter ajută şi la exportul destinaţiei turistice Malta, dar şi la creşterea contribuţiei turismului în PIB-ul ţării. Prin pachete de vacanţă vândute de companiile touroperatore turiştii stau o săptămână în Malta şi se cazează la hotel, ceea ce aduce venituri în plus în turism faţă de vânzarea unui singur bilet de avion.