28% din managerii români au probleme cu alcoolul
Consumul de băuturi alcoolice se ridică anual la 18,5 litri pentru fiecare adult român, cu 20% mai mult decât media din Uniunea Europeană, ceea ce situează România printre naţiunile cu cel mai mare consum, potrivit datelor furnizate de Asociaţia pentru Lupta Împotriva Alcoolismului şi Toxicomaniilor (ALIAT).
"În România sunt aproximativ 2 milioane de persoane care consumă alcool în exces (...) Dintre persoanele care ocupă funcţii manageriale, 28% consumă alcool peste limita admisă", mai arată datele ALIAT.
Totodată, Alianţa ia în calcul un indicator numit binge drinking, care reprezintă o formă episodică de consum excesiv de alcool, iar România în funcţie de acest indicator se află pe locul doi în Europa după Irlanda. Episoadele de consum excesiv de alcool pot împinge la suicid sau la încălcarea legii.
Potrivit unor date citate de Organizaţia Patronală a Industriei Alcoolului şi Băuturilor Alcoolice GARANT, anul trecut consumul pe cap de locuitor a fost de circa 5 litri anul trecut, în scădere de la 8,5 litri în 2008. O tendinţă care s-a manifestat în piaţă a fost polarizarea consumului pe segmentul subeconomic de preţ.
Preferinţa românilor pentru băuturi pe bază de alcool se poate vedea şi în cazul produselor cu un conţinut mai redus de alcool. La bere, spre exemplu, deşi suntem în media europeană cu 78 de litri anul pe cap de locuitor, consumul este mai ridicat decât cel de apă sau sucuri.
Compania de consultanţă A.T. Kearney a realizat un raport aferent anului 2008 care arată că cea mai consumată băutură din România este berea, urmată de apa îmbuteliată şi sucurile carbogazoase, cele trei băuturi realizează împreună două treimi din consumul total de băuturi comercializate.
Cei mai mari jucători pe piaţa băuturilor alcoolice sunt Alexandrion, BDG Import, Pernod Ricard, Prodal '94, Prodvinalco, piaţa fiind disputată atât de către companii cu acţionariat local, cât şi străin.