Pictorii au întors pe dos criza economică/ de Remus Andrei Ion
20 de tablouri s-au vândut la Bucureşti cu peste 100.000 de euro fiecare, chiar atunci când criza era mai severă. Regândirea bugetelor personale ale miliardarilor români, campaniile din ţară şi din lume cu sloganul "arta bate criza" plus ideea de a intra în grupul colecţionarilor de lux, mult mai restrâns decât cel al milionarilor în euro, a provocat o succesiune de achiziţii excepţionale, salturi spectaculoase de preţ, o listă a capodoperelor nu doar de patrimoniu, ci şi din ce în ce mai scumpe. Cu alte cuvinte, Grigorescu, Tonitza, Ţuculescu, Ressu, Luchian, Andreescu, Maxy (!) şi mai puţin Pallady, Petraşcu, Şirato sunt învingătorii crizei, pe banii miliardarilor, şi spre fericirea caselor de licitaţii...
Ressu are un singur şi mare record, de pe la începutul crizei. Luchian, în schimb, s-a jucat cu preţurile de top şi are cele mai scumpe flori de pe piaţă: "Maci" şi "Garoafe". Tot florile au adus şi cota maximă pentru Andreescu - "Ulcică cu flori de câmp", 135.000 euro, cu 5.000 de euro peste o lucrare excepţională, "Femei în parc". Ion Ţuculescu a depăşit şi el în cele din urmă 100.000 de euro, dar cu destule emoţii: "Mare fermecătoare", 105.000 euro.
Lipsesc din topul "cel puţin 100.000 de euro" Pallady, Petraşcu, Corneliu Baba, Şirato, de exemplu. Dar apar cu câte o lucrare Maxy şi Marcel Iancu.
O poveste aparte are Tonitza. A adus primul mare record al casei Artmark şi lipseşte tocmai din top 10 al vânzărilor acestei case. Ultima tranzacţie pentru Tonitza este "Fiul pădurarului", un portret, pentru care ciocanul a căzut la 115.000 euro. Vârful de cotă rămâne "Golgota", adjudecat drept "cel mai mare tablou al lui Tonitza scos la licitaţie" pentru 125.000 euro.