Reţeaua Facebook se pregăteşte de o listare de 100 de miliarde de dolari

Autori: Adrian Voicu , Ştefan Vrabie 14.06.2011

Reţeaua socială Facebook, cel mai mare site de socializare din lume, ar putea fi listată la Bursă cel mai probabil în primul trimestru al anului 2012, valoarea companiei americane urmând să se ridice la mai mult de 100 de miliarde de dolari - mai mult decât Deutsche Telekom, cel mai mare grup telecom european, sau gigantul american HP, scrie CNBC citând mai multe surse apropiate companiei.

Dacă ar avea loc înainte de primăvara lui 2012, listarea ar putea fi provocată de secţiunea 1934 din legislaţia privind pieţele de capital americane, care menţionează că numărul maxim de acţionari ce pot cumpăra acţiuni în cadrul unei companii fără ca aceasta să fie listată pe piaţa primară de acţiuni este de 500.

Dacă această cifră este depăşită, compania este obligată să prezinte autorităţii Securities and Exchange Commission (SEC) rapoartele financiare trimestriale, ca orice companie publică. Facebook, care a indicat că se aşteaptă ca numărul investitorilor să depăşească pragul de 500 până la finele acestui an, cel mai probabil va dori să lanseze un IPO formal înainte de pre­zentarea raportului financiar din aprilie 2012. Deşi compania nu a dorit să comenteze asupra informaţiilor, limitele impuse de Facebook cu privire la vânzarea de acţiuni vor face ca acţiunile deţinute de angajaţii companiei să fie foarte atrăgătoare pentru investitorii dornici de o felie din profiturile companiei.

În ianuarie, când Goldman Sachs şi alte companii private au investit 1,5 miliarde dolari în Facebook, compania era estimată la 50 de miliarde de dolari.

Cu un număr de aproape 700 de milioane de utilizatori, valoarea companiei este estimată în prezent la 85 miliarde dolari, sursele citate de CNBC indicând că până la finele anului valoarea s-ar putea ridica la peste 100 de miliarde de dolari.

În România, compania are peste trei milioane de utilizatori.

Reţeaua Facebook, fondată într-o cameră de cămin la Harvard în anul 2004 de către Mark Zuckerberg care acum are 27 de ani, ameninţă alte companii mari de internet precum Google sau Yahoo, devenind o destinaţie populară online pentru consumatori şi un canal de marketing important pentru companii care au început să-şi direcţioneze şi către această reţea bugetele de publicitate.

Tranzacţiile recente ale acţiunilor Facebook pe piaţa secundară de tranzacţionare din Statele Unite au evaluat compania între 78 şi 81 de miliarde de dolari potrivit informaţiilor de pe site-ul Sharespost.

Facebook este de aşteptat să genereze aproximativ 4 miliarde de dolari din publicitate în 2011, de la 1,86 de miliarde de dolari cât a înregistrat anul trecut, conform firmei de cercetare eMarketer.