Nicio vară caniculară nu poate face minuni dacă oamenii nu au bani, spun marii berari

Autor: Ioana David 12.06.2011

Vânzările de bere au scăzut cu 2% în primul trimestru al acestui an, până la 2,8 mil. hectolitri, însă o tendinţă la finalul întregului an este greu de anticipat încă de pe acum, este de părere Constantin Bratu, directorul general al Asociaţiei Berarii Ro­mâniei, care grupează cei mai mari producători din industrie. "Este dificil de spus, chiar dacă acum piaţa este jos, ce se va întâmpla în 2011", a spus Bratu. El a oferit exemplul anilor trecuţi, când în 2010 piaţa a fost pe creştere în semestrul doi, dar pe total a scăzut, trasă în jos de evoluţia din prima jumătate a anului, în timp ce în 2009 ambele semestre au fost mai slabe, deci şi anul a fost mai slab.

Asociaţia grupează Ber­genbier, Heineken, Romaqua, URBB (United Romanian Bre­weries Bereprod), Ursus, dar şi Asociaţia Producătorilor de Hamei din România şi pro­ducătorul de malţ Solufflet Malţ România.

Producătorii de bere din Asociaţie gene­rează 90% din volumul total al vânzărilor to­tale. De la 1 iunie preşedintele berarilor a fost numit Hezy Ovadia, care este şi preşedinte al URBB (din ianuarie 2011).

În ultimii doi ani, piaţa de bere a pierdut 16% din volume ajungând sub nivelul anului 2006. "Evoluţia industriei este legată de pu­terea de cumpărare", a mai spus Bratu.

La o piaţă de 17 mil. hectolitri în 2010, con­su­mul pe cap de locuitor este de 78 de litri, în linie cu me­dia europeană, însă în 2008, con­sumul ajunsese la 93 de litri. "Piaţa berii nu este consolidată, de aceea creşterile şi scăderile sunt mai pronunţate, mai abrupte", a mai spus Bratu. Puterea de cumpărare este un factor mult mai important în evoluţia pieţei decât o vară bună. În lunile calde se rea­li­zează cele mai mari volume de bere, ce pot fi duble faţă de restul anului, însă chiar şi aşa o vară ploioasă nu este benefică pentru conturile companiilor.

O piaţă de 2 miliarde de euro

Scăderea puterii de cumpărare a afectat toate domeniile de consum, iar potrivit estimărilor Asociaţiei, berea nu a pierdut teren în faţa altor domenii din industria băuturilor. Pe fondul declinului consumului, berarii au închis fabrici în ultimii ani, ceea ce a presupus şi reduceri ale numărului de angajaţi. Com­pa­niile din Asociaţie mai au doar 10 fabrici pe piaţa locală, cu trei mai puţin comparativ cu 2009, în care lucrează în jur de 4.100 de angajaţi faţă de 6.000 anul trecut. O veste bună vine însă din Timişoara, acolo unde şase antre­prenori au investit 0,8 mil. euro într-o berărie de dimensiuni mici. Deşi investiţia este mică, semnalul este pozitiv, mai ales că vine după mai multe închideri de fabrici mari.

Anul 2011 a adus şi schimbări de con­ducere ale companiilor din piaţa berii. Dacă din ianuarie Ovadia a venit la conducerea URBB, recent Jens Hoesel a fost numit la conducerea Bergenbier.

La nivelul preţului de vânzare la raft, piaţa berii se ridică anual la circa 2 mld. euro, potrivit datelor Asociaţiei.

Jumătate din consum "în plastic"

Din punctul de vedere al ambalajului, berea la PET deţine aproape jumătate din piaţă, spre deosebire de restul statelor europene care preferă sticlele şi dozele. În România sticla are 31,7% din consum, iar doza 16%.

Constantin Bratu mai spune că în ultima perioadă s-au lansat branduri în special pe nişe, un exemplu fiind berea pentru doamne, în total în România fiind peste 120 de branduri, 99% din vânzările locale de bere fiind generate de produsele realizate local, în timp ce importul şi exportul sunt aproximativ egale, cu o pondere de 1%.