Armata AVON face afaceri de 114 milioane euro si profit de 18 milioane euro pe an. Firma are 140.000 de distribuitori la nivel national

Autor: Cristina Rosca 07.06.2011

Avon România, cea mai mare companie de cosmetice comercializate prin intermediul vânzărilor directe, a obţinut anul trecut o cifră de afaceri de 479,4 milioane de lei (114 mil. euro), în creştere cu 2 milioane de euro faţă de anul anterior, şi o valoare similară în euro celei din 2007, cel mai bun an al companiei pe piaţa locală.

Compania anunţă totodată şi o creştere a profitului net la 75,5 milioane de lei (18 milioane de euro), de la 17 milioane de euro în anul anterior, astfel că marja de profit net rămâne ridicată (15%) şi în condiţiile unui consum în scădere.

Răzvan Diraţian, directorul comercial al Avon pentru Ro­mânia şi Republica Moldova, recunoaştea în urmă cu două luni că situaţia economică s-a repercutat asupra comporta­men­tului de consum al românilor, care deşi nu renunţă la pro­duse cosmetice, caută produse mai ieftine. El spunea că există o maturitate a pieţei de produse cosmetice, chiar dacă con­sumul per capita este mai mic decât în alte state europene. Acest lucru se datorează faptului că românii ştiu să aleagă şi cunosc trendurile din piaţă.

În condiţiile în care piaţa totală a produselor cosmetice (şi direct selling şi retail) este de 700 de milioane de euro, potrivit estimărilor Euromonitor Internaţional, fiecare român chel­tuie pe lună mai puţin de 3 euro, potrivit estimărilor ZF.

Avon este singurul jucător de pe piaţa de cosmetice comer­cializate prin intermediul vânzărilor directe care a ter­minat anul cu vânzări în creştere, în condiţiile în care com­petitorii de la Oriflame au anunţat vânzări similare celor din 2009 (23,5 mil. euro), iar cei de la Amway au avut vânzări de 21,6 mil. euro, în scădere faţă de 27,4 mil. euro în 2009.

În condiţiile crizei financiare Avon România a redirec­ţio­nat o mare parte din bugete pentru promovare, susţinerea vân­zărilor şi a reprezentanţilor.

În urmă cu câteva luni Diraţian declara că Avon a decis, spre exemplu, să reducă bugetele pentru conferinţe şi călătorii, optând în schimb pentru teleconferinţe. Compania nu a făcut disponibilizări şi nici reduceri de salarii, ba mai mult, au fost plătite bonusuri de performanţă în pofida crizei, potrivit lui Diraţian. Anul trecut Avon avea 309 angajaţi, similar cu nivelul din 2009, când în cadrul companiei lucrau 308 per­soane.

Avon are însă la nivel naţional 140.000 de distribuitori, care nu au statut de salariaţi şi care astfel nu primesc salariu. Reprezentanţii Avon primesc pentru munca lor reduceri la produse, reduceri ce pot ajunge până la 40%.