Hotelierii din Capitală: Ne-am adaptat strategia pentru a face profit chiar şi cu jumătate din camere goale
Deşi hotelierii din Capitală susţin că au văzut primele semne de revenire ale pieţei în prima parte a anului, cei mai mulţi dintre ei apreciază că indicatorul grad de ocupare nu a depăşit încă nivelul de 50%, însă adaptarea strategiei şi a politicii de preţ asigură obţinerea de profit chiar şi în condiţiile în care jumătate din camere rămân neocupate.
"Targetăm clienţii de pe o anumită nişă de piaţă, respectiv reprezentanţi ai ambasadelor, delegaţii care vin în interes de afaceri în Bucureşti şi angajaţi ai companiilor internaţionale ce se deplasează în scop de business", a declarat Antoni Kuhnen în cadrul forumului ospitalităţii. Hotelul pe care el îl administrează are doar 45 de apartamente. Hotelul de cinci stele deţinut de compania D&M Perfect Real Estate operează un restaurant bistro, un centru spa, însă nu dispune de nicio sală de conferinţe.
"Rata de ocupare a camerelor a variat între 30% şi 40% în primele luni de activitate. Este adevărat că hotelul a fost deschis chiar în timp de criză, de aceea trebuie să ne zbatem mai mult pentru a face business", a precizat el. Un hotel ce operează cu mai puţin de 65% de camere ocupate nu este profitabil, potrivit datelor lui Adrian Barbu, managing partner al companiei The Consultants. "Este nevoie de instrumente puternice de marketing, de atragerea clienţilor de la concurenţă şi de "poveşti" care să aducă clienţii în hotel", este de părere Barbu. Cu toate acestea, hotelierii spun că în timp de criză, prin optimizarea costurilor se poate face profit chiar şi cu doar jumătate din camere ocupate.
"Prin restructurarea personalului, reducerea costurilor de funcţionare, în această perioadă de criză se poate ţine un hotel pe profit şi cu doar 50% din camere ocupate. Strategia şi politica de costuri au fost adaptate în această perioadă de criză, astfel încât hotelurile să obţină profit", a declarat Otilia Demian, director de dezvoltare al complexului hotelier Rin Hotels, controlat de fraţii Negoiţă.
Ea a mai spus că dacă primele trei luni din an nu s-au diferenţiat cu mult de aceleaşi luni de anul trecut, în aprilie a început să se vadă o revenire a cererii pentru cazare şi evenimente. Otilia Demian a susţinut că deşi nivelul de ocupare nu depăşeşte 50%, complexul hotelier pe care îl conduce a obţinut profit operaţional în prima parte a acestui an. Ea nu a precizat valoarea profitului.
Cele patru hoteluri Rin Grand Hotel, Confort Traian (Rin Central), Rin Otopeni şi Confort Otopeni (Rin Airport), ce cumulează 2.100 de camere şi care sunt controlate de Ionuţ şi Robert Negoiţă (deputat PSD), au obţinut anul trecut o cifră de afaceri de 14,1 milioane de euro, în scădere cu aproape 8% faţă de nivelul din anul anterior, potrivit oficialilor companiei. O parte din camerele hotelului Rin Grand hotel au fost transformate în apartamente, compania renunţând la mai mulţi angajaţi ai hotelului.
Marius Mihulin, directorul de marketing şi de vânzări al hotelului de patru stele Golden Tulip Times din Capitală, cu o capacitate de 70 de camere, spune că veniturile hotelului s-au majorat cu aproape 20% în primele patru luni ale anului acesta faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, debutul lui 2011 marcând o revenire pe piaţa hotelieră. Cu toate acestea, el susţine că gradul mediu de ocupare al hotelului a fost de 50%, nivel care asigură obţinerea de profit datorită strategiei folosite.
Semne de revenire
În primul trimestru al acestui an, gradul mediu de ocupare al hotelurilor din Capitală clasificate la trei, patru şi cinci stele şi care operează sub branduri internaţionale a crescut cu 3,7%, potrivit unui studiu pe 4.150 de camere hoteliere al companiei de consultanţă hotelieră Fivestar Hospitality. În cazul hotelurilor de trei şi patru stele, ce nu operează sub un brand internaţional, acelaşi indicator a crescut cu 11,6%, potrivit unui studiu pe 1.190 de camere.