Andrei Petran încearcă să-şi facă o firmă de turism: "De o săptămână fac fişele de post"
Autor:
Mirabela Tiron
23.05.2011
Ziarul Financiar vă prezintă cum un tânăr întreprinzător român,
Andrei Silviu Petran, account manager la o mare companie de
telefonie mobilă, îşi face o agenţie de turism prin programul
10.000 de euro pentru tinerii întreprinzători, iniţiat de guvernul
român. Petran va povesti pentru cititorii ZF prin ce trece, ce
decizii ia pas cu pas în dezvoltarea afacerii sale. El a înfiinţat
compania Exploratist în februarie 2011 şi acum angajează oameni.
Ideea de-a face o agenţie de turism i-a venit în urmă cu doi ani,
când a vrut să meargă în vacanţă pentru scuba diving în Egipt, dar
nu a găsit un pachet fără all-inclusive. După ce a căutat trei
săptămâni o ofertă la agenţiile de turism şi nu a găsit niciuna pe
placul lui, a decis să îşi facă propria agenţie de turism. El
susţine că a realizat că nişa de vacanţe de aventură nu era bine
reprezentată. Ce va realiza? Deocamdată se luptă cu birocraţia.
Silviu Andrei Petran, un tânăr de 26 de ani, absolvent al unei
facultăţi de turism şi angajat în vânzări al unei multinaţionale
din telecom, este unul dintre tinerii care a primit 10.000 de euro
finanţare nerambursabilă de la stat pentru a dezvolta o agenţie de
turism. Ziarul Financiar urmăreşte săptămânal dezvoltarea afacerii
sale. El şi-a înfiinţat firma în februarie 2011, dar de atunci nu a
vândut nicio vacanţă. În schimb, trebuie să se ocupe de hârţogărie:
acte pentru Ministerul Muncii, Ministerul Finanţelor. "De o
săptămână fac numai fişe de post", scrie el în ultimul mesaj pentru
ZF.
După ce a aflat despre programul pentru tineri
întreprinzători, implementat de stat în februarie şi pentru care
s-au alocat 5 mil.
euro, el a început să lucreze la proiectul
pentru fondurile nerambursabile. Proiectul afacerii a fost conceput
în şase-şapte luni. El a lucrat la identitatea vizuală a firmei,
Exploratist, la partea de strategie, dar şi la cea de marketing şi
şi-a găsit parteneri locali în al căror mediu îşi va promova nişat
agenţia de turism.
În opinia tânărului antreprenor, documentaţia pentru a obţine
bani de la stat a fost "foarte stufoasă, nu foarte accesibilă
persoanelor care nu au avut niciodată de-a face cu a scrie
proiecte într-un anumit limbaj". Pentru a depăşi aceste bariere el
a apelat la un consultant. Mai mult, tânărul întreprinzător a
apelat la sfaturile unor prieteni cu experienţă în domeniu.
"Fiscalitatea împovărează chiar şi microîntreprinderile, deşi
pentru acestea ar trebui o formă de taxare simplificată", a
declarat Emilia Dragu, partener la compania de consultanţă fiscală
TaxHouse, parte a reţelei internaţionale Taxand.
În agenţia de turism pe care a deschis-o Petran a angajat
patru oameni. Prin programul pentru stimularea
microîntreprinderilor tinerii antreprenori sunt scutiţi de plata
contribuţiilor angajaţilor. El a închiriat un spaţiu în World Trade
Center, pe care plăteşte 800 de euro lunar. Pentru a-şi găsi
partenerii de afaceri, tânărul a mers la târgul de turism de la
Londra, iar pe piaţa locală a început să-şi promoveze vacanţele în
rândul clienţilor World Class, dar nu numai, publicul vizat fiind
reprezentat de românii cu un anumit statut financiar, care îşi
permit vacanţe al căror preţ începe de la 1.000 de euro.
Agenţia de turism Exploratist promovează pachete turistice de
aventură, combinate cu practicarea diferitelor sporturi. De
asemenea, vacanţele propuse de această agenţie implică abordarea
unor activităţi precum degustări de vin, artă culinară, meşteşuguri
şi obiceiuri locale. Agenţia lui Petran se diferenţiază prin
alocarea de consultanţă fiecărui client.
Pentru început, tânărul antreprenor se va concentra pe
segmentul de outgoing (trimiterea românilor în străinătate), spre
destinaţii din Africa, Alaska, Groenlanda, Islanda, Antarctica,
Indo-China, America Centrală şi de Sud.
Valoarea totală a investiţiei pe care o va realiza se va
ridica la aproximativ 70.000 de euro, din care 15% reprezintă
fondurile nerambursabile de la stat.
Cum suma de la stat acoperă doar o parte din valoarea totală a
investiţiei în agenţia de turism, tânărul speră să mai obţină un
împrumut de 40.000 de euro de la UniCredit Ţiriac Bank, care
alături de economiile sale de 20.000 de euro să contribuie la
dezvoltarea afacerii lui.
Acest credit va fi în proporţie de 80% garantat de fondul de
garantare pentru întreprinderi mici şi mijlocii.
În cadrul programului pentru tineri întreprinzători se acordă
garanţii de stat până la cel mult 80% din valoarea creditului
solicitat, pentru creditele contractate de beneficiari în vederea
realizării planurilor de afaceri, dar nu mai mult de echivalentul a
80.000 euro, prin intermediul Fondului Naţional de Garantare a
Creditelor pentru IMM.
Despre afacere
- Proiectul afacerii, agenţie de turism, a fost conceput în şase,
şapte luni.
- Documentaţia pentru a obţine bani de la stat a fost "foarte
stufoasă, nu este foarte accesibilă persoanelor care nu au avut
niciodată de-a face cu a scrie proiecte într-un anumit limbaj. Eu
am avut un consultant".
- "Facultatea te ajută la nivel de cunoştinţe elementare,
importantă este însă experienţa acumulată."
- Tânărul antreprenor a angajat deja patru oameni în agenţia de
turism.
- A închiriat un spaţiu în World Trade Center pe care plăteşte
800 de euro lunar.
- A participat la un târg de turism la Londra pentru a cunoaşte
mai bine piaţa.
Cine este Silviu Andrei Petran?
- Vârsta: 26 de ani
- Locul naşterii: Sighetu Marmaţiei
- Studii: Facultatea de Turism din cadrul Universităţii
Româno-Americane
- Experienţă profesională: National Account Manager la o companie
de telefonie mobilă (prezent)
- Account Manager la o companie de telefonie mobilă
(2008-2009)
- Account Executive la o companie de telefonie mobilă
(2007-2008)
- Junior Account Manager la UTI Group (2006-2007)
- Senior Sales Specialist la Nobel România (2005-2006)
- Junior Sales Specialist la Nobel România (2004-2005)