Podul de 230 mil. euro de la Calafat-Vidin va fi gata în iunie pe partea românească a Dunării

Autor: Iulian Anghel 18.05.2011

Infrastructura de pe malul românesc al podului Calafat-Vidin (pod feroviar şi rutier) care leagă România de Bulgaria va fi gata în iunie.

Întreaga zonă a Olteniei aşteaptă acest pod cu speranţă pentru că, aşa cum susţinea recent Dirk Aner, şeful Direcţiei Generale Dezvoltare Regională din cadrul Comisiei Europene, finalizarea construcţiei va face zona atractivă pentru investitorii din Germania şi Austria. De finalizarea podului nu este interesată doar România, ci şi Germania pentru că el face legătura între Dresda şi Istanbul.

Constantin Şerban, director adjunct în Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Craiova, susţine că infrastructura pe partea românească a Dunării va fi gata la termenul fixat, 16 iunie, însă acuză faptul că partea bulgară a întârziat lucrările, aşa că podul va fi dat efectiv în exploatare în 2012. La finele anului trecut ministrul român al transporturilor Anca Boagiu a ameninţat că va acţiona în instanţă statul bulgar şi compania constructoare (FCC Construcction), întrucât România pierde milioane de euro anual din această cauză.

Podul - al cărui cost total este de 236 mil. euro - face parte din reţeaua europeană de transport, fiind finanţat în cea mai mare parte de Uniunea Europeană.

Podul este o investiţie a statului bulgar, dar partea română s-a obligat să asigure pe teritorului ei infrastructura feroviară şi de transport auto. Întârzierea lucrărilor pe partea bulgară ar obliga partea română să pună lucrările deja executate în conservare şi să ceară constructorului să rămână pe şantier, fapt ce implică costuri suplimentare. Până la finele anului trecut, statul român pierduse deja cinci milioane de euro din cauza întârzierii lucrărilor de către bulgari, a susţinut Anca Boagiu. Lucrările de execuţie a podului au fost atribuite companiei spaniole FCC Construcction în urma unei licitaţii internaţionale în ianuarie 2007. Consorţiul franco-britanic Ingerop/ High-Point Rendel a câştigat contractul de consultanţă.

Potrivit preşedintelui Consiliului judeţean Dolj Ioan Prioteasa, construcţia podului alături de demararea unor lucrări realizate în baza proiectelor cuprinse în "Strategia Dunării" (proiect finanţat de UE cu 100 mil. euro) ar putea ajuta la dezvoltarea Regiunii Sud - Oltenia, una dintre cele mai sărace din ţară. Prioteasa visează chiar la o autostradă ("Danubius") de-a lungul fluviului, finanţată din banii "Strategiei Dunării".

Lucrările pe partea românească presupun construirea unei căi ferate, a unui drum expres şi a unei staţii terminale de control al traficului.