Tranzacţia RCS&RDS - UPC, discuţia zilei pe holurile de la Marriott

Autor: Adrian Seceleanu 10.05.2011

Tranzacţia prin care compania românească RCS&RDS se pregăteşte să preia UPC, subsidiara locală a companiei americane Liberty Global, a fost unul dintre cele mai discutate subiecte de către managerii din piaţa de telecom şi TV în pauzele de cafea ale conferinţei "Romania in High Definition", care a avut loc la hotelul Marriott. "Tranzacţia se închide în septembrie cel târziu, cele mai mari probleme pe Concurenţă nu sunt în România, ci la Comisia Europeană", comentează un manager din piaţa de TV.

"În UPC s-a anunţat că tranzacţia se perfectează în august şi că angajaţii rămân pe payrollul UPC până la finele anului", spune un altul. "Va fi o inflaţie de oameni de la UPC pe piaţă când tranzacţia se va face. Nici oamenii din UPC nu pot admite să lucreze după alte standarde, dar nici RCS nu va prelua structura actuală. Cea mai mare problemă a românilor va fi să integreze UPC, la RCS nu există middle managementul care să se poată ocupa de acest lucru. Va fi o provocare enormă, la RCS&RDS există top management de vârf, dar lipsesc următoarele eşaloane care să se ocupe de sarcina «înghiţirii» UPC. Amintiţi-vă ce a însemnat preluarea Astral de către UPC."

Discuţiile neoficiale purtate în jurul unuia dintre cele mai fierbinţi subiecte de pe piaţa de telecom sugerează că RCS&RDS ar putea face un schimb de active cu UPC ca parte a tranzacţiei. "Românii s-ar putea retrage de pe pieţele unde nu au decât televiziune prin satelit. Nu prea face sens să rămână, e greu să păstrezi baza de clienţi doar aşa", crede un manager din piaţa de telecom.

Operatorul telecom RCS&RDS a angajat banca de investiţii Credit Suisse First Boston (CSPB) să-i facă rost de peste 200 de milioane de euro de pe piaţa financiară printr-un împrumut pe şapte ani, potrivit datelor obţinute de ZF. Banii ar trebui să fie folosiţi pentru cumpărarea rivalului UPC. RCS a discutat cu mai multe bănci de investiţii pentru această tranzacţie şi obţinerea finanţării necesare achiziţiei. RCS, care e numărul unu în România pe televiziune prin cablu şi satelit plus internet, doreşte să preia UPC, care este numărul doi pe TV, creând astfel un "monstru" pe piaţa de telecom cu aproape 9 milioane de clienţi.