Proprietarul unei agenţii care trimite 4000 de români în vacanţă în Malta: Mă sperie că românii nu cumpără pachetele de 275 de euro, ci le aleg doar pe cele la 4 sau 5 stele

Autor: Mirabela Tiron 09.05.2011

A venit în România în 1998 la un târg de maşini pentru Dacia, pe care plănuia să o vândă în Malta şi astfel să îşi facă un business din comerţ. Deşi nu s-a concretizat nimic cu Dacia, la un an de zile de la prima vizită în România, maltezul Mark Neville Farrugia, 40 de ani în prezent, a pus bazele companiei Malta Travel, singurul touroperator care vinde vacanţe românilor în insula malteză. Agenţia asigură 80% din traficul de turişti din România către Malta, potrivit oficialilor companiei.

"În primul an de funcţionare a agenţiei am trimis aproape 300 de români în Malta de Revelion, ceea m-a determinat să investesc în dezvoltarea companiei de turism pe piaţa românească", îşi aduce aminte Mark Neville Farrugia, de profesie avocat. El a venit în România cu 3000 de euro pe care i-a cheltuit pe închirierea unei aeronave pentru un zbor charter în Malta de Revelion.

Maltezul îşi aduce aminte că în urmă cu mai bine de zece ani încerca să îşi înfiinţeze o agenţie de turism şi în Londra, însă garanţiile solicitate de stat erau prea mari. Ulterior a ales, ca pe lângă business-ul din turism în România, să încheie parteneriate în turism şi în Ungaria şi Sicilia.

Farrugia a reuşit să vândă românilor chiar şi 4000 de vacanţe în insula mediteraneeană în anii de creştere economică, însă în 2010 numărul pachetelor vândute s-a redus la 2700, după cum spune el.

"Pe piaţa românească vând şi pachete de vacanţă la 275 de euro dar mă sperie să văd că nimeni nu cumpără aceste pachete, cu cazare la trei stele. Românii aleg sejururi la 600 de euro cu cazare la patru sau cinci stele", susţine proprietarul Malta Travel, care aşteapă anul acesta venituri de 2,7 milioane de euro.

În 2009, compania a raportat la Registrul Comerţului un profit de circa 69.000 de lei (16.500 euro), la o cifră de afaceri (cmision) de puţin peste un milion de lei (238.000 de euro).

Proprietarul companiei din turism susţine că deşi pe piaţa românească nu există niciun alt touroperator care să vândă vacanţe în Malta, concurenţă există. "Românii care merg în vacanţă pot alege între mai multe destinaţii. Clientul nostru nu este turistul de Halkidiki", apreciază el.

Farrugia mai susţine că în medie românii plătesc în medie 600 de euro pe un sejur de o săptămână în Malta, însă pe lângă această sumă, fiecare român mai cheltuieşte în jur de 900 de euro pe săptămână într-o vacanţă pe insula malteză. "Am făcut o cercetare cu privire la profilul turistului român care merge în vacanţă în Malta şi a rezultat că aproape 60% sunt de profesie medici, în timp ce restul sunt directori de companii, judecători, avocaţi sau artişti". El a mai precizat că românii sunt turişti pretenţioşti iar cei mai mulţi dintre cei care ajung în Malta îşi cumpără excursii şi tururi opţionale.

Anul acesta Malta Travel va opera săptămânal câte un zbor charter în perioada 16 iunie-29 septembrie. Dacă aeronavele închiriate anul trecut aveau o capacitate de 98 de locuri, cele rezervate pentru anul acesta au 190 de locuri. Proprietarul companiei touroperatoare se aşteaptă să vândă aproape 4500 de vacanţe românilor.

"Simt că piaţa îşi revine. Avem atât solicitări pe segmentul de leisure cât şi pe segmentul coroporate: companiile din farma îşi duc angajaţii la conferinţe şi incentive-uri în Malta". Cele mai multe pachete de vacanţă ale touroperatorului Malta Travel sunt vândute de către agenţiile de turism revânzătoare, compania maltezului operând o singură agenţie proprie în Bucureşti.

Deşi stă în România doar patru luni pe an, maltezul Mark Neville Farrugia susţine că nu ar renunţa la afacerea din turism şi că deşi în anii 2009 şi 2010 a stopat cursele charter spre Malta din Cluj Napoca şi Timişoara, plănuieşte ca în 2012 să repare "această greşeală făcută pe fondul zvonurilor legate de criză"

Mai mult, maltezul Farrugia nu pare descurajat nici de faptul că în topul preferinţelor românilor, în ceea ce priveşte destinaţia de vacanţă, se menţin Grecia, Turcia şi Bulgaria. Anul trecut, insulele greceşti au atras 380.000 de români în vacanţă.

"În Malta nu vin românii care merg în vacanţă pentru a mânca, ci vin cei care vor să viziteze, să meargă în circuite culturale şi să participle la sărbători religioase".

Cu aproape 400.000 de locuitori, Malta atrage anual 1,3 milioane de turişti străini. În promovarea destinaţiei se investesc anual 10 mil. de euro.

Doar 300 de români lucrează pe această insulă, potrivit lui Farrugia.