Ministerul Dezvoltării a scos la licitaţie doar un sfert din cei 10.000 km de drumuri locale şi nu a atribuit nimic
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) a scos la licitaţie până în prezent lucrările de modernizare şi reabilitare a 2.600 de kilometri de drumuri judeţene şi locale dintre cei 10.000 kilometri anunţaţi, deşi ministrul dezvoltării Elena Udrea anunţa înainte de Paşte că până la finalul lui aprilie se va finaliza procesul de publicare pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) a pachetelor de drumuri judeţene şi locale.
Cele mai recente licitaţii au fost lansate ieri, pentru lucrările de modernizare şi reabilitare a încă aproape 880 de kilometri de drumuri judeţene şi locale din patru judeţe (Neamţ, Iaşi, Ialomiţa, Călăraşi), valoarea totală estimată a acestor proiecte ridicându-se la 1,04 mld. lei (253 mil. euro). În acest context şi având în vedere că cel mai devreme în luna august vor fi aflaţi câştigătorii, iar termenul estimat de finalizare a lucrărilor este de trei ani, care sunt şansele ca lucrările de construcţie să demareze chiar de anul acesta şi să fie încheiate la timp?
"Orice este posibil, chiar şi având în vedere istoricul mai puţin fericit în ceea ce priveşte dezvoltarea infrastructurii româneşti. Totul ţine însă de voinţa politică, iar pentru a se evita perioada de contestaţii şi, deci, o amânare a începerii lucrărilor, trebuie umblat la modul de licitare astfel încât nu numai preţul cel mai mic să fie luat în considerare, ci şi oferta tehnică", spune Răzvan Niculescu-Aron, prim-vicepreşedinte al Patronatului Societăţilor din Construcţii. Investiţiile fac parte din Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, cu o valoare de 3,3 mld. euro, care include, pe lângă asfaltarea şi modernizarea a 10.000 de kilometri de drumuri judeţene şi locale, şi modernizarea satului românesc şi realizarea sistemului de canalizare, epurare a apelor uzate şi alimentare cu apă a localităţilor. Deocamdată MDRT nu a făcut publice costurile totale asociate subprogramului de asfaltare a 10.000 de kilometri de drumuri de interes judeţean şi local, însă, potrivit calculelor ZF, care iau în considerare standardele de cost, acesta ar putea costa între 1,65 şi 3 mld. euro.
Ceea ce deosebeşte însă aceste licitaţii de unele obişnuite pentru dezvoltarea infrastructurii este faptul că finanţarea lucrărilor se va face iniţial de către constructori, urmând ca din 2013 guvernele viitoare să achite valoarea lucrărilor, pe măsură ce vor fi finalizate. "Nu pot să spun că există un apetit foarte mare. Statul trebuie să transmită semnale clare că îşi va onora obligaţiile începând cu 2013", apreciază Niculescu-Aron.