Comerţul cu amănuntul a scăzut cu 5,6% în luna martie

Autor: Ana Maria Neagu 04.05.2011

Vânzările de alimente, băuturi şi tutun au scăzut, în primul trimestru faţă de ianuarie-martie 2010, cu peste 10%, cele de carburanţi cu până la 6%, iar cele de produse neali­men­tare cu până la 2,4%, astfel că volumul afacerilor din comerţul cu amănuntul s-a redus în perioada analizată cu circa 5,6%. Pe primele două luni scăderea din comerţul cu amănuntul a fost de 5,2%, ceea ce înseamnă o accentuare a scăderii.

Astfel, în primele trei luni ale acestui an comparativ cu trimestrul unu din 2010, volumul cifrei de afaceri pentru co­merţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut ca serie brută cu 5,5%, ca urmare a redu­ce­rii vânzărilor de produse ali­mentare, băuturi şi tutun (-10,7%), comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru auto­ve­hicule în magazine spe­cializate (-5,1%) şi a vânzărilor de produse nealimentare (-1,3%), potrivit datelor publicate miercuri de Institutul Naţional de Statistică.

Ca serie ajustată în funcţie de nu­mărul de zile lucrătoare şi de se­zonalitate, volumul cifrei de afa­ceri pentru comerţul cu amănun­tul s-a diminuat cu 5,6% din cauza scăderii vânzărilor de alimente, băuturi şi tutun (-10,2%), a celor de carburanţi pentru autovehicule în ma­ga­zine specializate (-6%) şi a vân­zărilor de produse nealimen­tare (-2,4%).

În martie, faţă de luna anterioară, afacerile din comerţul cu amănuntul au urcat cu 18,6% ca serie brută, pe fondul creş­te­rilor înregistrate la vânzările de carburanţi pentru auto­ve­hicule în magazine specializate (+24,7%), la cele de produse nealimentare (+18,6%) şi la vânzările de alimente, băuturi şi tutun (+14,9%).

În acelaşi timp, ca serie ajustată, creşterea pe ansamblu a fost de doar 0,8% datorită majorării vânzărilor de carburanţi (+3,3%) şi a celor de produse nealimentare (+1,8%). Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 0,1%.

Comparativ cu martie 2010, în aceeaşi lună din acest an, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul s-a diminuat cu 4,8% ca serie brută şi cu 5,8% ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate.

În intervalul analizată, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun s-au redus cu 11,9% ca serie brută şi cu 11,1% ca serie ajustată, iar cele de produse nealimentare au scăzut cu 1,4% ca serie brută şi cu 3,6% ca serie ajustată.

Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a rămas la acelaşi nivel ca serie brută, dar a scăzut cu 2,1% ca serie ajustată.