Profilul liderului român: competitiv, energic, îşi menţine calmul atunci când este stresat, dar devine arogant când este prea bun

Autor: Ştefan Vrabie 17.04.2011
O mare parte din liderii de pe piaţa locală au un comportament caracterizat prin competitivitate, îndrăzneală, încredere în propriile forţe, cu orientare spre rezultate, dar reuşesc să îşi menţină calmul atunci când lucrează sub presiune, arată un studiu recent al firmei de consultanţă în resurse umane Hart Human Resource Consulting, realizat pe un eşantion de 378 de manageri români.


Liderul român caută perfecţionismul în deciziile pe care le ia, văzând lucrurile dintr-o perspectivă largă. Este curios în multe aspecte, curiozitate care şi oferă abilitatea de a crea strategii de care alţi oameni ar fugi.

Totuşi, femeile din conducere sunt mai reticente la acest tip de abordări şi, de regulă, preferă să fugă dacă se confruntă cu situaţii mai dificile. Comportamentul liderilor reprezintă studiul acţiunilor sau al comportamentelor care definesc un stil de leadership.

"Bărbaţii, în general, prin natura lor, luptă pentru valorile pe care le au, şi astfel au obţinut un scor înalt la capitolul «îndrăzneală». Puterea de a se impune în companie şi energia pe care o oferă oamenilor din jur sunt caracteristici importante ale unui lider. Nimeni nu vrea să vorbească despre eşec, dar el este o parte importantă din drumul spre un mare CEO", a spus Rostislav Benak, managing director al Assessment Systems din Cehia, firmă parteneră a Hogan Assessment Systems, şi coordonator internaţional pentru Europa Centrală şi de Est al Hogan Assessment.

Hart HR Consulting este partenerul pe piaţa locală al firmei de consultanţă în managementul talentelor şi dezvoltarea leadershipului HOGAN Assessment şi a folosit pentru studiu instrumentul Hogan Development Survey (HDS) - Profilul de Dezvoltare Hogan, care a investigat 11 tendinţe deviante de la comportamentele eficiente de leadership ale managerilor români. La studiu au participat manageri din diferite companii antreprenoriale şi multinaţionale.

Cum a schimbat criza profilul liderilor români din business

Identificarea comportamentelor unui lider este foarte importantă pentru eficienţa leadership-ului, având în vedere că liderul este parte a unui sistem, iar schimbarea sa implică o schimbare a organizaţiei în ansamblu.

Dacă bărbaţii se confruntă cel mai bine cu gestiunea situaţiilor de criză, fiind mai ambiţioşi şi mai competitivi şi gravitează în jurul cifrelor, în jurul banilor şi al câştigurilor realizate cu orice preţ, valorificând munca grea, femeile sunt în schimb mai altruiste şi tind să respecte tradiţia, fiind mai mult motivate de imaginea companiei, mai arată rezultatele studiului.

Totodată, liderii din multinaţionale sunt mai creativi şi mai dornici să fie recunoscuţi pe plan local şi internaţional decât liderii din companiile antreprenoriale. Însă una dintre problemele cele mai grave observate de consultanţi în comportamentul unui lider este că, atunci când sunt prea buni, sunt aroganţi. Predominanţa unor astfel de trăsături nu este benefică pentru companie în niciun fel de context, iar în situaţii de criză este catastrofală pentru business.

"O prea mare aroganţă duce la eşec", a precizat Mihaela Stroe, preşedintele organizaţiei Junior Chamber Internaţional Romania, organizaţie care reuneşte tinerii lideri şi antreprenori de pe piaţa locală.

Un lider cu trăsături toxice îi împiedică pe cei din jurul său să obţină rezultatele dorite, dacă acesta are un comportament abuziv sau agresiv.

Sfatul specialiştilor este ca angajatorii să investească în această perioadă în angajaţii valoroşi, pentru că dezvoltarea talentelor în perioade de declin va aduce avantajul competitivităţii atunci când situaţia se va ameliora.

Care sunt trăsăturile liderilor români

Cum reacţionează executivii români când sunt stresaţi sau obosiţi