Pieţele din Golf se pot deschide cu ajutorul parteneriatelor

Autor: Gabriel Razi 13.04.2011

Firmele româneşti interesate de pieţele din Golful Persic trebuie să intre în parteneriate cu oamenii de afaceri din acea zonă şi să fie prezente la târguri şi expoziţii - sunt două dintre recoman­dările cu care vin reprezentanţii oamenilor de afaceri arabi la o lună după ce au fost prezenţi la Bucureşti cu ocazia unui forum de afaceri.

"Cu partenerii arabi s-au pierdut tempo-uri, legăturile se pot reînnoda. România nu trebuie să facă promisiuni pe care nu le poate îndeplini", spune Dumitru Miron, profesor univeristar în cadrul Academiei de Studii Economice Bucureşti.

În urmă cu o lună circa 120 de investitori din ţările care fac parte din Con­siliul de Cooperare al Golfului (GCC) au fost prezenţi la Bucureşti unde le-au fost prezentate oportunităţi de afaceri în domeniul energetic, al trans­porturilor sau în IT&C. GCC este o uniune politică şi economică formată din şase state din Golf, foarte bogate în petrol, pre­cum Emiratele Arabe Unite, Bahrain, Arabia Saudită, Oman, Qatar şi Kuwait.

Unele dintre recomandările ara­bilor, printre care introducerea unei zone de liber schimb între GCC şi UE sau eliminarea dublei impozitări sunt considerate de profesorul universitar Dumitru Miron ca fiind discutabile.

"O zonă de liber schimb între Uniunea Europeană şi GCC nu ţine de România, decizia se poate lua doar de Bruxelles, ţine de politicile comerciale ale Uniunii Europene. Pe de altă parte, România trebuie să acorde scutiri fiscale partenerilor din UE şi abia apoi ţărilor extracomunitare", explică Miron.

Pe de altă parte, profesorul de econo­mie adaugă că vede ca oportune recomandări precum încurajarea parte­neriatelor de tip joint-venture, proiec­tele de cooperare industrială sau pre­zenţa la târguri şi expoziţii. "Comerţul fără publicitate este ca şi cum ai face cu ochiul unei femei fru­moase pe întuneric. Astfel de propuneri nu se lovesc de niciun inhibator legislativ şi sunt în logica businessului", spune Miron.

Producătorul român de software TotalSoft a intrat recent pe piaţa din Qatar prin semnarea unui contract cu o firmă controlată de guvernul local, după ce a fost prezent la o expoziţie de IT&C la Doha. Piaţa de IT din Qatar are o valoare de 1,2 miliarde de dolari. Oamenii de afaceri români interesaţi de oportunităţile de business din Orientul Mijlociu pot accesa site-ul Federaţiei Camerelor de Comerţ ale Consiliului de Cooperare al Golfului (www.fgccc.org).

Relaţii comerciale totale de 1,5 miliarde de euro cu ţările din Orientul Mijlociu

În primele 11 luni ale anului trecut relaţiile comerciale ale României cu ţările din Orientul Mijlociu s-au ridicat ridicat la aproape 1,5 miliarde de euro. România a înregistrat un excedent comercial de circa 800 de milioane de euro în relaţia cu aceste ţări în condiţiile în care importurile de 330 de milioane de euro reprezintă doar o treimie din valoarea exporturilor. Totuşi intensitatea schimburilor comerciale rămâne relativ scăzută în condiţiile în care exporturile către Orientul Mijlociu reprezintă puţin peste 3% din total, în timp ce niveul importurilor cuantifică sub un procent din total. Între ţările din GCC, cei mai importanţi parteneri comerciali ai României sunt Arabia Saudită şi Emiratele Arabe Unite, însă relaţiile comerciale cumulate cu cele două ţări ajung la aproape 340 de milioane de euro, sub 1% din intensitatea relaţiilor cu Germania, cel mai important partener comercial al României.

Cinci recomandări ale arabilor pentru mediul de business din România

  • Firmele din România trebuie să intre în parteneriatele de tip joint-venture cu cele din Orientul Mijlociu.

  • Este importantă participarea la expoziţii de specialitate în ambele regiuni.

  • Firmele din România pot investi în Golf în energie solară.

  • Antreprenorii care au IMM-uri pot investi în Orientul Mijlociu.

  • Numărul companiilor româneşti din industrie şi sectorul tehnic prezente în Golf trebuie să crească.