Germania a câştigat cursa pentru banii chinezilor

Autor: Livadariu Andreea 11.04.2011

Germania şi-a depăşit rivalii europeni în cursa pentru piaţa de desfacere chineză, iar exporturile germane cu destinaţia China au luat locul celor către Statele Unite, astfel încât gigantul asiatic a devenit la sfârşitul anului trecut cel mai mare partener comercial din afara Europei al Germaniei, scrie Bloomberg.

"Acesta este un punct de cotitură în istoria economică a Germaniei", spune Andreas Rees, economist-şef al diviziei de investiţii din cadrul UniCredit din München. "China ar putea deveni până în 2015 cea mai mare piaţă de export" pentru Germania, mai spune el.

Dacă începând cu al Doilea Război Mondial Statele Unite au fost pentru Germania cel mai important partener co­mercial situat în afara Europei, fapt care a transformat Ger­mania într-un pilon de stabilitate politică şi economică pentru Vest, în prezent, piaţa emergentă chineză a devenit mai atrac­tivă pentru ex­por­turile germane de ma­şini, bunuri de consum şi maşini de lux.

"Motoul acestui de­ceniu este acela că mi­lioa­ne de chinezi vor să trăias­că precum euro­penii", spune Herbert Perus, ana­list al Raiffeisen Capital Ma­nagement din Viena. "Pro­dusele «made in Ger­many» vor fi foarte puter­nice pe această piaţă", adaugă el. În decembrie 2010, Ger­mania a exportat în China şi Hong Kong bu­nuri în valoare de 5,4 mld. euro, mai mult de­cât în SUA, unde valoa­rea bu­nu­rilor exportate s-a ri­dicat la 5,3 mld. euro.

Volumul de exporturi către China a fost în 2010 aproximativ 5,6% din totalul exporturilor Germaniei, analiştii de la Société Générale estimând că acesta va ajunge la 15% până în anul 2020. "Dacă nu ar fi fost China, germanii ar fi simţit strâmtorarea (crizei - n. red.). Aşa se explică de ce Germania a rămas neafectată de dificultăţile cu care se confruntă economiile periferice din zona euro", spune Niall Ferguson, profesor de istorie la Universitatea Harvard.

Piaţa chineză de desfacere are potenţial, dat fiind că până în 2014 clasa de mijloc din China ar putea creşte de două ori, la 400 de milioane de persoane, iar chinezii cer exact bunurile pentru a căror producere sunt specializate companiile germane - utilaje, maşini şi bunuri de consum.

Deşi beneficiile pe termen scurt sunt majore, faptul că Germania devine dependentă de piaţa de desfacere din China ar putea deveni periculos din două motive: pe de o parte China are de gând să ţină economia în frâu prin creşterea dobânzilor, iar pe de altă parte pentru că segmentele de producţie unde China înregistrează progrese sunt exact cele pe care şi-a specializat Germania exporturile.