Istoria se repetă: TEPCO trece prin aceleaşi probleme cu care s-a confruntat şi BP anul trecut

Autor: Livadariu Andreea 04.04.2011

Compania japoneză Tokyo Electric Power Company (TEPCO), operatorul centralei nucleare de la Fukushima, pe care specialiştii încă mai încearcă să o stabilizeze, se confruntă cu aceeaşi situaţie prin care a trecut şi gigantul petrolier BP în vara anului trecut în timpul celei mai grave deversări de petrol din istorie, scrie BBC News.



Problemele cu care s-a confruntat Japonia la centrala nucleară Fu­ku­shima, după cutremurul de 9 grade pe scara Richter şi tsunami-ul care l-a urmat, au reorientat atenţia publică asupra operatorului japonez de energie electrică.

Reacţiile sunt mixte, compania câştigând un plus de simpatie, deoarece inginerii săi depun eforturi supraomeneşti pentru evitarea unui dezastru nuclear, dar fiind şi criticată pentru modul greoi în care a gestionat situaţia, scrie BBC News. În plus, în ultimele zile au ieşit la suprafaţă zvonuri cum că grupul a falsificat mai multe rapoarte privind starea centralelor sale nucleare.

În mod cert, într-o situaţie precum cea din Japonia, comunicarea ocupă printre ultimele locuri în lista de priorităţi, întrucât lupta principală se dă pentru evitarea distrugerilor cauzate de dezastrul natural.

TEPCO este cea mai mare companie de utilităţi din Japonia, asigurând alimentarea cu o treime din energia electrică necesară în ţară. Infrastructura sa acoperă zonele cu cea mai mare densitate a populaţiei şi regiunile strategice din punct de vedere economic, inclusiv Tokio.

Dar TEPCO, care a pierdut jumătate din valoarea de piaţă după cutremurul urmat de tsunami, are un palmares de eşecuri privind comunicarea erorilor atunci când vine vorba de evenimente care pun în pericol siguranţa.

Opinia publică a criticat compania în repetate rânduri că nu ştie să comunice, printre critici aflându-se primul-ministru japonez Naoto Han, care a acuzat compania că nu l-a informat imediat cu privire la evoluţia incendiilor de la reactoarele nucleare.

Experienţă în domeniul nuclear

TEPCO este a patra cea mai mare companie de utilităţi din lume, după trei com­panii europene: E.ON în Germania, Electricite de France în Franţa şi RWE în Germania. Anul trecut, TEPCO a înregistrat un profit de 134 miliarde de yeni (1,19 mi­liarde de euro), scădere drastică de la un randament anterior de 5.000 de miliarde de yeni (44,4 miliarde de euro).

TEPCO este unul dintre primii furnizori regionali de electricitate construiţi după anul 1951 şi scopul său iniţial a fost de a crea o infrastructură sigură în domeniul energiei, în cadrul unei ţări care, după al Doilea Război Mondial, îşi redresa economia de la zero.

În prezent, TEPCO are 38.000 de angajaţi şi este unul dintre operatorii cu cea mai mare experienţă în domeniul energiei nucleare, a cărei "generaţie" s-a născut în 1970 la Fuku­shima.

Dezvoltarea infrastructurii nucleare în anii de boom economic a avut două scopuri principale: pe de o parte, Japonia era o eco­no­mie emergentă care vedea energia nu­cleară ca pe soluţia cea mai potrivită pentru a asigura satisfacerea nevoilor de curent electric în gospodării şi industrie.

Pe de altă parte, Japonia a dorit să-şi micşoreze dependenţa de resurse importate precum petrol şi cărbune, de care dispune într-o mică măsură.

Istorie controversată

TEPCO are însă o istorie neclară în ceea ce priveşte divulgarea de informaţii privind operaţiunile nucleare desfăşurate.

În anul 2002, guvernul japonez a acuzat compania că a raportat informaţii false în momentul inspecţiilor de rutină din cadrul centralelor sale nucleare şi că a ascuns datele privind neglijarea ani la rând a regulilor de siguranţă.

Compania a fost nevoită să închidă toate reactoarele nucleare cu apă fierbinte, până la verificări mai ample. Ulterior, TEPCO a admis că au existat 200 de cazuri, între 1977 şi 2002, când rapoartele au fost falsificate, iar cinci ani mai târziu au fost aflate şi alte situaţii similare.

În condiţiile în care, în prezent, TEPCO se confruntă cu o criză asemănătoare cu cea din 1979 din Statele Unite, când s-a topit combustibilul dintr-un reactor la centrala Three Mile Island, este uşor de înţeles de ce unii observatori japonezi suspectează compania de rezerve faţă de divulgarea tuturor informaţiilor.

British Petroleum şi cea mai mare deversare de petrol din istorie

Pe 20 aprilie 2010 începea cel mai mare coşmar al companiei British Petroleum (BP). O explozie a unei platforme din Golful Mexic a dus la cea mai mare scurgere de petrol din istorie. Compania a pierdut 30% din valoare pe timpul deversării, care a fost oprită abia în luna august. Pentru modul în care a coordonat operaţiunile, dar în special din cauza felului deficitar de comunicare, directorul executiv al companiei Tony Hayward a fost nevoit să îşi dea demisia, el fiind înlocuit de americanul Robert Dudley. Din cauza acestui accident BP a anunţat pentru anul trecut pierderi de 4,9 mld. dolari, primul rezultat negativ din 1992. În 2009, compania înregistrase un profit de 13,9 mld. dolari. Grupul a alocat 41 mld. dolari pentru costurile legate de deversare. Aproximativ 4,9 milioane de barili de petrol s-au scurs în mare în urma accidentului.