România şi-a făcut aeroport Schengen, dar nu intră în Schengen

Autor: Andreea Mioara Neferu 29.03.2011

Noul terminal de pasageri de la Aeroportul Internaţional Henri Coandă-Otopeni a ne­ce­sitat investiţii de 60 mil. euro şi va aduce în plus 15 porţi de îmbarcare, faţă de 9, câte avea ve­chiul terminal, 104 ghişee de check-in, faţă de 52 în prezent, şi 9 pasarele de îm­barcare/debarcare, faţă de doar 5 în prezent.

De asemenea, suprafaţa construită se triplează, crescând de la aproape 8.000 de metri pătraţi la puţin peste 24.500 de metri pătraţi. Noul terminal este practic o extindere a vechiului terminal, iar procesul de îmbarcare este acelaşi.

Îmbulzeală, presă, oficialităţi, ambasa­dori, pasageri miraţi, aşa a arătat prima zi a noului terminal, conceput iniţial pentru a răspunde cerinţelor impuse de aderarea României la spaţiul Schengen. Deocamdată însă, porţile Schengen rămân în continuare închise pentru români, iar noul terminal de la Otopeni va prelua o parte din zborurile de pe vechiul terminal, mai mic.

Premierul Emil Boc şi doi miniştri, Anca Boagiu de la Transporturi şi Infrastructură şi Traian Igaş de la Interne, au venit ieri la Otopeni să sărbătorească "victoria împotriva nihilismului şi a tuturor celor care spun că nimic nu se întâmplă în România", aşa cum a numit prim-ministrul inaugurarea terminalului. "E unul dintre cele mai importante momente de inaugu­rare în 2011 la Ministerul Transporturilor", a completat şi Boagiu.

După aşteptări de câteva minute, la ora 14, un avion Boeing 737-700 din flota Tarom, care venea dinspre Bruxelles, a aterizat pe Otopeni, trăgând la unul dintre cele 14 burdufuri ale noului terminal. Toţi cei circa 50-60 de pasageri, printre care şi europarlamentarul Daciana Sârbu, au schiţat zâmbete, dar şi surprindere la vederea jurnaliştilor şi a camerelor de luat vederi. "Miroase a nou", a spus zâmbind unul dintre pasagerii veniţi de la Bruxelles, grăbindu-se însă să scape de agitaţia de la etajul 2 al terminalului, unde televiziunile filmau momentul în care premierul şi miniştrii semnau în cartea de onoare a aeroportului.

În prezent, pe Aeroportul Otopeni operează 38 de companii aeriene, care asigură curse regulate către 11 destinaţii interne şi 51 de destinaţii externe, la care se adaugă 7 chartere regulate către alte 7 destinaţii directe. O parte dintre zboruri vor fi mutate pe noul terminal.

Compania Naţională Aeroporturi Bu­cu­reşti, deţinută în proporţie de 80% de Ministerul Transporturilor şi de 20% de Fondul Proprietatea, a finanţat lucrările de 60 milioane de euro de la al doilea terminal de la Otopeni atât din surse proprii, cât şi din credite interne. Compania, înfiinţată prin fuziunea realizată anul trecut între Ae­ro­porturile Internaţionale Henri Coandă Otopeni şi Aurel Vlaicu Băneasa, mizează anul acesta pe afaceri de circa 110 mil. euro. Lucrările la noul terminal de la Oto­peni au fost realizate de firma Romairport, compa­nie deţinută de grupul italian Astaldi.

Ce aduce în plus noul terminal