Despre prăbuşirea poetului în abisul propriei cărţi
Autor:
Stelian Turlea
16.03.2011
Federica Bosco
Dragostea nu-i de mine
Editura Allfa
Traducere din limba italiană de Radu Gâdei. Autoarea, născută
în 1971, a debutat în 2005, romanul ei devenind peste noapte
besteseller. Aceasta este a treia sa carte şi a apărut în 2007. Un
roman uşor, care va plăcea însă majorităţii cititoarelor care se
vor regăsi în dorinţa de iubire a eroinei care nu are norocul să-şi
găsească alesul atunci când doreşte, chiar dacă depune toate
eforturile, iar când se decide să-l părăsească şi chiar o face,
acesta "se dăduse pe brazdă". Dar prea târziu...
Alexandru George
Opere alese
Seara târziu
Institutul Cultural Român
Ediţia a patra revăzută şi adăugită a romanului apărut înainte
de 1990 într-o ediţie grav amputată de cenzură (cu aproximativ 140
de pagini mai redusă) şi reeditată în 1998, dar tot în versiunea
amputată.
Romanul înfăţişează un tablou al lumii strivite şi
decimate de comunişti, dar nu anihilate. "Ca şi în celelalte romane
ale mele şi aici omul care vorbeşte este un scriitor care scrie un
roman, Seara târziu. .... Sper ca Seara târziu să fie
considerată un roman, mai mult decât un document, deşi chiar şi
această calitate ar putea fi un rezultat tocmai al faptului că e o
operă artistică."
Diana Gabaldon
Ecouri din trecut
Editura Litera
Claire Randall este călătoare în timp. Aruncată în negura
vremii, cu peste două sute de ani în urmă, ea se îndrăgosteşte de
rebelul James Fraser, sufletul ei pereche, şi decide să rămână
împreună în vremea lui Jamie, în secolul al XVIII-lea. În urma unor
evenimente care îi pun viaţa în pericol, fiica lor, Brianna, alege
să trăiască în relativa siguranţă a secolului XX, la o veche fermă
a strămoşilor ei din Scoţia, împreună cu Roger, soţul ei, şi cei
doi copii. Ecouri din trecut este o carte despre călători în
timp, despre oameni care şi-au dorit să schimbe istoria, despre
caractere puternice care au luptat pentru convingerile sau pentru
iubirile lor. Diana Gabaldon(născută în 1952, în Arizona) este o
romancieră americană.
Ruxandra Cesereanu
Biblioteca stranie
eseuri
Editura Curtea veche
"Nu doar cititorul profesionist, ci orice fel de cititor, în
general, este fascinat, uneori sau adeseori, nu numai de cărţile
clasice, respectabile, faimoase, ci şi de opurile neobişnuite,
ciudate, atipice, exotice - şi lista de calificative ar putea
continua. Eu numesc aceste cărţi pur şi simplu stranii. Dacă din
cărţile clasic-faimoase cititorul reţine principii de viaţă, stări
psihologice şi morale (şi multe altele, y compris plăcerea
lecturii, de ce nu?, fiindcă altfel ar pieri lumea, ca să zic aşa),
cărţile stranii au atuul că năucesc, şochează, dar nu oricum, ci
printr-o formă de înminunare. Şi pot stârni savoarea lecturii,
atâta doar că o fac uimind în chip extrem, după ce şochează (sau,
poate, în timp ce şochează). Şocul nu este neapărat unul de limbaj
(licenţios ori violent sau experimental), ci de subiect şi de
situaţie, de construcţie epică." (Ruxandra Cesereanu)
Dan Coman
Irezistibil
Editura Cartea Românească
Romanul este debutul în proză al poetului Dan Coman care a
primit, pentru debutul în poezie, premiul Uniunii Scriitorilor.
Este romanul vieţii lui D Great Coman, un poet care, în căutarea
succesului, îşi pierde identitatea. "Dan Coman nu ne lasă nicio
iluzie, cititorii nu există, poetul moare sufocat cu propriile
versuri. Asistăm la prăbuşirea prin poezie în maniera unică a lui
Dan Coman; nimic nu pare mai fascinant, mai irezistibil"
(Marin Mălaicu-Hondrari).
Ion Vădan
Noapte cu Fernando Pessoa
Editura Dacia XXI
Un volum cu adevărat impresionant atât prin poemele proteice,
efervescente, puternice şi surprinzătoare pe care le conţine, cât
şi prin masivitate (peste 250 de pagini, fapt rar în cazul cărţilor
de poezie). Sunt o mulţime de "personaje" care îşi spun povestea
aici, pe fundalul unui spaţiu - Nordburg - imaginar dar foarte al
nostru, căci "în Nordburg/ Toate sunt de-a-ndoaselea/ Odată cu
certificatul de naştere/ Ţi se înmânează şi cel de deces".
Tonalităţi expresionist-apocaliptice se aud pe tot parcursul
volumului, ca în această "Ultimă fotografie": "Vămile sunt pustii/
Vameşii au murit demult/ Însemnele au fost acoperite de ape/ De
dunele de nisip// Pe când/ Un ceas de perete/ Aruncat/ Pe un spaţiu
neutru dintre două graniţe/ Ce nu-şi mai au rostul.// Se
încăpăţânează să arate ora exactă/ De două ori pe zi/ Hlizindu-se
la soarele orb/ Şi el negru". O carte pe care, dacă vor avea ocazia
s-o citească, mulţi poeţi o vor invidia. (Ioan Es. Pop)