Markus Wirth lasă Holcim pe profit, dar cu vânzări sub nivelul atins în 2006
Holcim România, subsidiara locală a grupului elveţian Holcim,
estimează pentru anul acesta o cifră de afaceri similară celei
înregistrate în 2010, de circa 200 milioane de euro, rezultat
situat însă sub nivelul consemnat în 2006, an în care boomul din
sectorul construcţiilor era abia la început.
Anul trecut, businessul producătorului de materiale de construcţii
a scăzut pe fondul efectelor crizei economice şi al condiţiilor
dificile de pe piaţă cu circa 20% faţă de 2009. Pe de altă parte,
compania a raportat în 2010 un profit operaţional EBIT din
exploatare de 25 mil. euro, în scădere cu 53%.
Holcim nu a comunicat însă profitul net, dar a spus că şi în 2010
compania s-a menţinut pe plus. În perioada 2007-2008 în special,
companiile din industria cimentului erau printre cele mai
profitabile din economie, cu marje care variau între 10% şi 30%.
Astfel, Holcim a înregistrat în România un profit brut cumulat de
100 de milioane de euro în trei ani (2007-2009), perioadă în care
cifra de afaceri a companiei s-a apropiat de un miliard de euro,
potrivit datelor Ministerului de Finanţe.
"2010 a fost un an dificil pentru economia românească în condiţiile
în care s-a ajuns la al patrulea semestru de recesiune. Piaţa
construcţiilor a fost afectată foarte puternic, investiţiile au
scăzut, însă sunt optimist şi cred că economia locală a atins
punctul minim în trimestrul al patrulea al anului trecut. Când
economia creşte, într-o ţară cum este România, atunci şi piaţa
construcţiilor creşte", a declarat Markus Wirth, directorul general
al Holcim România.
Wirth va pleca din fruntea Holcim România la finalul lunii martie,
urmând să fie înlocuit de Daniel Bach, 47 de ani, care anterior a
ocupat funcţia de vicepreşedinte al subsidiarei Holcim din
Filipine.
Deşi se află la final de mandat, Wirth a fost cel care a anunţat
ieri planul de investiţii al companiei în acest an, precum şi
estimările privind cifra de afaceri. Astfel, în 2011 compania are
în plan investiţii de 35 milioane de euro, cu 75% mai mult faţă de
anul trecut, sumele urmând a fi direcţionate în special către
proiecte de mediu şi de eficienţă energetică. "Am decis să creştem
valoarea investiţiilor în 2011 deoarece credem în potenţialul
pieţei locale şi ne aşteptăm ca începând cu 2012 piaţa
construcţiilor şi cea imobiliară să revină pe creştere."
Piaţa cimentului, principalul produs comercializat de Holcim, ar
putea stagna în volum anul acesta sau ar putea să scadă cu până la
5%, în condiţiile în care anul trecut a consemnat un declin de 12%,
a explicat directorul Holcim. Nici Lafarge, unul dintre
competitorii elveţienilor pe piaţa locală, nu are estimări mai
optimiste pentru acest an, astfel că reprezentanţii grupului au
trecut în raportul anual publicat recent că piaţa românească a
cimentului se va contracta cu până la 7% în 2011, -4% fiind cel mai
optimist scenariu. În 2010, vânzările Lafarge în România au scăzut
cu aproape 20% faţă de anul precent.
Anul trecut, piaţa locală a cimentului s-a ridicat la 7-7,3
milioane de tone, potrivit estimărilor patronatului din industria
cimentului (CIROM). Potrivit datelor din piaţă, un sac de ciment de
40 de kilograme costă în jur de 3,5 euro.
Holcim deţine două fabrici de ciment la Câmpulung şi Aleşd, o
staţie de măcinare la Turda, 19 staţii ecologice de betoane, cinci
staţii de agregate şi un terminal de ciment în Bucureşti. Pe piaţa
cimentului din România, Holcim concurează cu HeidelbergCement
(Germania) şi Lafarge (Franţa).