Markus Wirth lasă Holcim pe profit, dar cu vânzări sub nivelul atins în 2006

Autor: Andreea Mioara Neferu 09.03.2011

Holcim România, subsidiara locală a grupului elveţian Holcim, estimează pentru anul acesta o cifră de afaceri similară celei înregistrate în 2010, de circa 200 milioane de euro, rezultat situat însă sub nivelul consemnat în 2006, an în care boomul din sectorul construcţi­ilor era abia la început.

Anul trecut, businessul producătorului de materiale de construcţii a scăzut pe fondul efectelor crizei economice şi al condiţiilor dificile de pe piaţă cu circa 20% faţă de 2009. Pe de altă parte, compania a raportat în 2010 un profit operaţional EBIT din exploatare de 25 mil. euro, în scădere cu 53%.

Holcim nu a comunicat însă profitul net, dar a spus că şi în 2010 compania s-a menţinut pe plus. În perioada 2007-2008 în special, companiile din industria cimentului erau printre cele mai profitabile din economie, cu marje care variau între 10% şi 30%. Astfel, Holcim a înregistrat în România un profit brut cumulat de 100 de milioane de euro în trei ani (2007-2009), perioadă în care cifra de afaceri a companiei s-a apropiat de un miliard de euro, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.

"2010 a fost un an dificil pentru economia românească în condiţiile în care s-a ajuns la al patrulea semestru de recesiune. Piaţa construcţiilor a fost afectată foarte puternic, investiţiile au scăzut, însă sunt optimist şi cred că economia locală a atins punctul minim în trimestrul al patrulea al anului trecut. Când economia creşte, într-o ţară cum este România, atunci şi piaţa construcţiilor creşte", a declarat Markus Wirth, directorul general al Holcim România.

Wirth va pleca din fruntea Holcim România la finalul lunii martie, urmând să fie înlocuit de Daniel Bach, 47 de ani, care anterior a ocupat funcţia de vicepreşedinte al subsidiarei Holcim din Filipine.

Deşi se află la final de mandat, Wirth a fost cel care a anunţat ieri planul de investiţii al companiei în acest an, precum şi estimările privind cifra de afaceri. Astfel, în 2011 compania are în plan investiţii de 35 milioane de euro, cu 75% mai mult faţă de anul trecut, sumele urmând a fi direcţionate în special către proiecte de mediu şi de eficienţă energetică. "Am decis să creştem valoarea investiţiilor în 2011 deoarece credem în potenţialul pieţei locale şi ne aşteptăm ca începând cu 2012 piaţa construcţiilor şi cea imobiliară să revină pe creştere."

Piaţa cimentului, principalul produs comercializat de Holcim, ar putea stagna în volum anul acesta sau ar putea să scadă cu până la 5%, în condiţiile în care anul trecut a consemnat un declin de 12%, a explicat directorul Holcim. Nici Lafarge, unul dintre competitorii elveţienilor pe piaţa locală, nu are estimări mai optimiste pentru acest an, astfel că reprezentanţii grupului au trecut în raportul anual publicat recent că piaţa românească a cimentului se va contracta cu până la 7% în 2011, -4% fiind cel mai optimist scenariu. În 2010, vânzările Lafarge în România au scăzut cu aproape 20% faţă de anul precent.

Anul trecut, piaţa locală a cimentului s-a ridicat la 7-7,3 milioane de tone, potrivit estimărilor patronatului din industria cimentului (CIROM). Potrivit datelor din piaţă, un sac de ciment de 40 de kilograme costă în jur de 3,5 euro.

Holcim deţine două fabrici de ciment la Câmpulung şi Aleşd, o staţie de măcinare la Turda, 19 staţii ecologice de betoane, cinci staţii de agregate şi un terminal de ciment în Bucureşti. Pe piaţa cimentului din România, Holcim concurează cu HeidelbergCement (Germania) şi Lafarge (Franţa).