Investitorii din Golf sunt gata să aducă sute de milioane de dolari, dar caută proiecte

Autori: Andreea Mioara Neferu , Gabriel Razi 09.03.2011

Cei peste 130 de oficiali şi şefi ai celor mai mari companii din cele mai bogate şase state arabe, Bahrein, Kuweit, Qatar, Oman, Arabia Saudită şi Emiratele Arabe Unite, prezenţi zilele trecute la Bucureşti, sunt dispuşi să aducă în România sute de milioane de dolari, evaluează un jurnalist de la ziarul de limbă engleză Bahrain Tribune.



"Oamenii de afaceri din Golf ar putea investi 200 de milioane de dolari în acest an şi alte 500 de milioane de dolari în următorii doi ani", a esti­mat Ahmed AlSaati, di­rector al publicaţiei de limbă engleză Bahrain Tri­bune, prezent la Forumul Consiliului de Cooperare al Golfului - România - Bucureşti: Oportunităţi de Afaceri în Europa de Sud-Est, organizat zilele trecute în Capitală de Ministerul Afacerilor Externe, Minis­terul Economiei, Comer-ţului şi Mediului de Afa­ceri, Consiliul de Coope­rare al Golfului, Federaţia Camerelor de Comerţ ale Consiliului de Cooperare al Golfului şi Forum Invest.

AlSaati a spus că investitorii din Golf sunt interesaţi de afaceri ce le pot aduce randamente de cel puţin 10%. "Înainte de criză, (un randament de - n.red.) 20% era corect, însă acum acceptăm şi randamente de 10%, dar nu mai puţin. Imaginaţi-vă că oamenii de afaceri din Golf dispun de sume mari cash şi nu le pot lăsa să se devalorizeze din cauza inflaţiei. Trebuie să caute permanent oportunităţi investiţionale", a spus AlSaati.

Un investitor din Arabia Saudită, prezent la Forum, Abdullatif Al-Nemer, care face comerţ cu aur, dar are afaceri alături de alţi parteneri şi în domeniul imobiliar sau industrial, s-a arătat deschis să investească în România, precizând că, în funcţie de atractivitatea potenţialelor investiţii, poate aduce şi 5, şi 500 de milioane de euro.

"Fac afaceri cu aur, dar pot intra în parteneriate pentru alte afaceri. Îmi plac parteneriatele. Dacă pot face profit, investesc în orice: petrol, sectorul medical, ferme, poate 5 milioane de euro, poate 500 de milioane de euro", a spus Al-Nemer. El spune că a venit în România pentru că aici preţurile sunt relativ mai mici decât în vestul Europei. "Spre exemplu, în România cumpăr un pahar cu 20 de cenţi, în alte ţări cu doi dolari."

Investitorul le reco­mandă oamenilor de afa­ceri din România să producă aceleaşi lucruri ca în Anglia sau Germania, doar că mai ieftin. Cu toate că spune că în Ro­mânia sunt multe oportu­nităţi, tot el adaugă că este mult prea devreme pentru a discuta despre afacerile care se pot concretiza în următoarea perioadă.

Acelaşi lucru îl susţine şi Mihai Grădinaru, vice­preşedinte al UTI, unul dintre cei mai importanţi furnizori de soluţii IT şi de securitate, care a venit la Forum pentru a căuta parteneri din Golf. "În general, la astfel de evenimente nu se semnează contracte, însă se fac contacte, pe care ulterior trebuie să le urmăreşti. Forumul este o iniţiativă foarte bună", a spus Grădinaru, care a precizat că UTI este interesată să-şi extindă în continuare prezenţa în ţările arabe, în condiţiile în care deja are contracte în ţări din Orientul Mijlociu. Reprezentantul grupului UTI a subliniat faptul că în 2007 a participat la un forum similar la Londra, organizat tot de Consiliul Cooperării din Golf, însă magnitudinea acestuia a fost mai mică. Pentru investitorii din Golf, piaţa locală este o oportunitate nouă, aceştia având o pre­zenţă destul de redusă aici, tocmai pentru că ştiu foarte puţine lucruri despre mediul de afaceri din România.

"Există două motive pentru care până acum ţările din Golf nu au avut o prezenţă prea mare în România: aceste state nu au avut o imagine prea amplă cu privire la piaţa românească în particular şi cea est-europeană în ansamblu, iar percepţia investitorilor din Golf, de altfel greşită, este că aici nu există proiecte care să merite atenţia lor. Investitorii din Golf au aversiune destul de mare la risc şi sunt interesaţi de investiţiile strategice, pe termen lung", a declarat Mohammed Abdullah Al Rahmah, director al Medialogy, companie din Dubai ce activează în domeniul media şi de organizare de evenimente. Un potenţial domeniu de interes al oamenilor de afaceri din cele şase state este cel al construcţiilor. Chiar dacă în ultimii doi ani, piaţa construcţiilor a suferit o contracţie cumulată de circa 40%, oamenii de afaceri din zona Golfului consideră că în România premisele acestui sector sunt promiţătoare.

"Va exista cerere pentru a se construi locuinţe, hoteluri sau parcuri logistice. Noi putem garanta finanţarea acestor proiecte", a declarat şi Hassan Al Baker, senior investment manager în cadrul Qatari Diar, companie de stat care activează în domeniul dezvoltării imobiliare. "Până acum nu am avut nicio conexiune cu România şi de altfel nici cu zona Europei de Sud-Est. Doar în Bulgaria am mai avut câteva discuţii care

ne-au stârnit interesul de a investi", a mai spus Al Baker. În cadrul Forumului a fost atinsă şi problema scumpirii ţiţeiului, care afectează întreaga lume, inclusiv România, în condiţiile în care benzina se apropie vertiginos de pragul de 6 lei pe litru. Khaled Saeed Rumaihi, directorul de explorare al companiei Qatar Petroleum, a declarat că nimeni nu are avantaje din creşterea preţului petrolului, care în acest moment este ridicat ca urmare a tensiunilor din Orientul Mijlociu. Pe de altă parte, Saleh Bin Hilal Al Khalili, redactor-şef al revistei Aamal Al Khaleej din Oman, a spus că, odată cu scumpirea ţiţeiului, cresc şi preţurile la alimente, dar aceeaşi relaţie nu funcţionează şi invers pe pieţele din Golf. "Când creşte preţul petrolului, se scumpesc alimentele, însă când petrolul se ieftineşte, alimentele rămân la fel de scumpe în ţările din Golf."