Constanţa atrage încă giganţii din retail: Zara, C&A şi New Yorker au semnat pentru Maritimo
Constanţa, cel mai vizitat oraş din România, cu aproximativ 500.000 de turişti în fiecare an, continuă să atragă retaileri internaţionali de îmbrăcăminte în mallurile aflate în construcţie, giganţii Inditex (Zara şi alte cinci magazine), C&A şi New Yorker semnând contracte pentru închirierea unor spaţii de 7.500 de metri pătraţi în mallul Maritimo, aflat în construcţie.
Cei trei retaileri sunt printre cei mai mari jucători de pe
piaţa de profil la nivel european, având cumulat peste 7.000 de
magazine, dintre care 80 se află în România. Alături de aceste
companii, şi operatorul de cinematografe Cinema City a închiriat
un spaţiu pentru inaugurarea unui cinematograf cu opt săli în
cadrul centrului comercial a cărui finalizare este programată
pentru toamna acestui an, potrivit fondului austriac de investiţii
Immofinanz, proprietarul proiectului.
Principala ancoră a Maritimo Constanţa va fi însă hipermarketul
Auchan, care va deschide o unitate cu o suprafaţă de 16.000 de
metri pătraţi, urmând să ocupe astfel aproape o treime din
suprafaţa închiriabilă de 50.000 de metri pătraţi a proiectului - o
investiţie de circa 140 de milioane de euro, potrivit celor mai
recente estimări.
Constanţa este un oraş deja acoperit de centre comerciale, City
Park, TOM, Tomis şi două galerii comerciale în cadrul
hipermarketurilor Real fiind cele mai mari astfel de investiţii
finalizate. Faptul că aceste proiecte au însă vânzări peste media
altor centre comerciale din ţară convinge retailerii să continue
expansiunea pe această piaţă.
Potrivit unui sondaj realizat de ZF în rândul consultanţilor din
segmentul comercial la sfârşitul anului trecut, proiectele City
Park şi TOM din Constanţa fac parte din grupul celor mai bune zece
centre comerciale din afara Bucureştiului în funcţie de vânzări.
Printre chiriaşii City Park se numără Inditex, Debenhams, Mango
sau Domo, în timp ce ancorele proiectului TOM sunt Carrefour,
Intersport, Media Galaxy şi Kiabi.
"În mod curent suntem în discuţii şi cu alţi retaileri foarte
cunoscuţi la nivel internaţional care se arată şi ei interesaţi de
acest proiect", spune Eduard Zehetner, CEO-ul grupului Immofinanz,
investitorul imobiliar cu cea mai mare expunere pe piaţa imobiliară
locală.
O "bătălie" importantă între dezvoltatorii de centre comerciale
este atragerea suedezilor de la H&M şi a reţelei franceze de
articole sportive Decathlon, doi dintre cei mai activi jucători în
ultima perioadă privind expansiunea şi, totodată, printre
retailerii care au potenţial de a atrage un număr ridicat de
vizitatori. Potrivit informaţiilor din piaţă, cele două companii
încă analizează variantele din Constanţa şi sunt la un pas de
semnarea unor contracte pentru deschiderea de magazine.
Proiectul Maritimo Shopping a fost început de către compania de
dezvoltare imobiliară TriGranit şi preluat anul trecut integral
de către Immofinanz, care va avea la Constanţa cel de-al cincilea
mall din România, după proiectele Euromall Piteşti, Armonia Arad,
Polus Cluj şi Gold Plaza Baia Mare.
Maritimo nu este însă ultimul mall anunţat la Constanţa. În urmă cu
câteva săptămâni, francezii de la Cora au început să construiască
propriul mall în acest oraş, denumit Corall, o investiţie de 100
de milioane de euro a cărei finalizare este programată pentru anul
viitor.
În cazul finalizării acestui proiect, Constanţa va deveni oraşul
din România cu cele mai mari investiţii în centre comerciale şi
hipermarketuri, după Bucureşti, cu un buget total de aproximativ
500 de milioane de euro.
În prezent, oraşele de provincie cu cele mai mari investiţii
finalizate în spaţii comerciale sunt Cluj, Timişoara, Constanţa,
Suceava şi Iaşi, cu bugete între 200 şi 300 de milioane de euro
fiecare, potrivit unei analize ZF.
Immofinanz are pe piaţa locală un portofoliu imobiliar de aproape
900 de milioane de euro, fiind unul dintre cei mai mari proprietari
de centre comerciale, unde concurează doar cu omul de afaceri
Iulian Dascălu, în timp ce în Bucureşti deţine cel mai mare
portofoliu de birouri, cu o suprafaţă de circa 200.000 de metri
pătraţi, adică aproximativ 10% din piaţă.