Reportaj: Acasă la Inditex, într-un „sătuc“ spaniol ce ţine loc de pupitru de comandă pentru 5.000 de magazine

Autor: Cristina Rosca 06.03.2011

Inditex este una dintre cele mai mari companii de modă din lume după venituri şi cel mai important jucător de pe această piaţă din România. În timp ce alte companii au fost scoase din joc de "vremurile grele", cei de la Inditex nu s-au lăsat mişcaţi de vântul crizei.



"Pe noi criza financiară nu ne-a afectat, şi chiar nu putem fi un barometru pentru revenirea din această situaţie economică dificilă", spune Raul Estradera, director de comunicare în cadrul Inditex, la o cină pe malul Oceanului Atlantic, în Arteixo, un sat de circa 25.000 de locuitori în care s-a născut acest business.

La circa zece kilometri de La Coruna, în nord-vestul Spaniei, grupul spaniol, unul dintre cele mai mari din domeniu la nivel mondial, cu afaceri de 11 mld. euro în 2009, îşi are sediul. Aici în clădirea Indirex sunt şi echipele care se ocupă de Zara, primul brand al Inditex şi totodată cel care aduce peste 50% din afacerile grupului, precum şi de Zara Home şi Pull&Bear. Celelalte branduri - Bershka, Uterque, Stradivarius, Massimo Dutti şi Oysho - au sediul central la Barcelona.

Reprezentanţii Inditex nu vorbesc despre cifra de afaceri şi nici nu se laudă cu faptul că sunt cei mai mari sau unii dintre cei mai mari jucători din domeniu. Ba mai mult, o fac să pară un lucru nu foarte important. Este important, spun ei, că au depăşit plafonul de 5.000 de magazine în întreaga lume şi că au circa 100.000 de angajaţi. Doar în România au deja 55 de magazine şi sunt în curs de deschidere altele, iar numărul angajaţilor depăşeşte 1.000 de oameni, potrivit unor surse din piaţă.

Acasă la Inditex este linişte şi pare că problemele crizei nu au ajuns. Sediul central din Arteixo este o clădire din sticlă despre care nu ai bănui nimic dacă nu ai vedea scris la intrare Inditex. La ora 9 dimineaţa maşinile intră pe poartă una după cealaltă. Vizitatorii nu pot trece însă de barieră fără acreditare. Înăuntru totul este lemn şi marmură. Clădirea pare însă neocupată pentru că pe holuri nu este nimeni. În birouri însă e lume şi toţi angajaţii par ocupaţi. "O să vedeţi că la noi toată lumea este frumoasă şi se îmbracă bine", ne avertiza o reprezentantă a Inditex. La Inditex nu se vede foarte multă lume, însă la Zara acasă, oamenii sunt mult mai "vizibili" pentru că "birourile" sunt de fapt un birou deschis. Mai mult, este mişcare, oamenii aleargă, merg la întâlniri şi lucrează la calculator.

Cele două case - cea a Inditex şi cea a Zara - sunt despărţite de o linie "invizibilă" pentru că fiecare are casa lui, potrivit unui reprezentant al Inditex. De fapt, amândouă sediile sunt în aceeaşi clădire.

Fără publicitate

Care este însă povestea Inditex? Istoria companiei spaniole începe cu aproape jumătate de secol în urmă, în Galicia, în nord-vestul Spaniei, cu o fabrică. Pentru că fabrica avea comenzi pe bandă rulantă, Amancio Ortega, omul din spatele acestui gigant în modă, retras de foarte puţină vreme de la conducerea companiei, a deschis primul magazin Zara în 1975. Patru ani mai târziu avea cinci spaţii, iar în '88 depăşea graniţele Spaniei şi "ateriza" în Porto, Portugalia. Acum, în toate colţurile lumii şi în fiecare oraş din Spania, ba chiar la fiecare colţ de stradă, găseşti un magazin al Inditex. Şi nici de clienţi nu duc lipsă spaniolii, chiar dacă economia a fost lovită de recesiune, iar rata şomajului este la circa 20%.

Ce este cel mai interesant este că grupul nu îşi face publicitate, pentru că, spun ei, au găsit o altă soluţie pentru a atrage clienţii în magazine. Soluţia este un mix de cinci elemente - poziţionarea magazinelor, arhitectura lor, decorarea vitrinelor, aşezarea produselor în magazine şi customer service.

În spatele fiecăreia dintre aceste etape stă o echipă de angajaţi care creează, testează şi apoi implementează în magazinul-pilot. Apoi, aceştia fac poze în acest magazin "secret", poze pe care le trimit în toate magazinele din lume, pentru că toate trebuie să arate la fel. Conceptul de magazin-pilot a fost introdus de Inditex în urmă cu mai mulţi ani, iar acum există câte unul pentru fiecare brand. Un astfel de "magazin" este magazin doar cu numele, pentru că nu se pot face cumpărături aici. Ţinut departe de ochii lumii, spaţiul este un "cobai" pentru magazinele reale ale fiecărui brand. Aici sunt trimise prima dată colecţiile, şi o echipă de "arhitecţi pentru interior" aşază hainele şi decorează vitrinele de asemenea manieră încât clienţii să vină fără să mai fie nevoie de publicitate. "Deşi conceptul de bază este acelaşi în toate colţurile lumii, decorarea vitrinelor poate suferi mici modificări de la oraş la oraş", spune Estradera.

Puzzle-ul Inditex

Cu magazine din China până în Statele în Unite, şi în curând în Australia, spaniolii de la Inditex ţin situaţia sub control în orice moment, pentru că, spun ei, "în orice moment ştim ce se vinde şi cât se vinde în orice magazin din lume".

"Echipele din sediul central sunt în permanenţă în contact cu reprezentanţii magazinelor din fiecare ţară. Chiar dacă nu vorbesc la telefon în fiecare zi, cu siguranţă sunt la curent cu tot ce se întâmplă."

În departamentul însărcinat cu această misiune, în sediul central al Zara din Arteixo câteva zeci de oameni stau cu ochii în monitoare pentru a urmări situaţia magazinelor brandului. În sala lungă, de un alb orbitor, decorată cu câţiva pereţi falşi care despart partea de creaţie de cea comercială sunt câteva zeci, chiar sute de angajaţi. Reprezentanţii Inditex explică: "Toţi angajaţii noştri sunt într-un contact permanent, însă fiecare are propriile sarcini bine determinate". Totul este ca un puzzle unde fiecare piesă se potriveşte la locul ei.

Procesul este însă complex şi fiecare etapă implică cel puţin câteva sute de oameni. Mai mult, moda merge mână în mână cu informatica, pentru că fără calculatoarele care ţin sub control întregul proces nu ar exista hainele.

Mai bine de 100 de oameni se ocupă de partea de creaţie a hainelor la Zara pentru femei. Tot atâţia sunt şi în secţiunea de creaţie pentru bărbaţi şi în cea pentru copii. "Fiecare creează şi expune către ceilalţi. Unele modele sunt alese şi merg mai departe, altele rămân doar la stadiul de proiect."

De aici, modelele pe hârtie sunt trimise către departamentul care le realizează tot pe hârtie, însă în mărime naturală, apoi trec pe la croitorie, unde se creează prototipul, şi mai departe ajung în fabricile partenere, unde sunt realizate în număr infinit de mare. De aici nu sunt însă trimise în magazine, ci înapoi la Inditex, unde sunt călcate, ambalate şi distribuite în magazine.

Orice comandă ajunge în una dintre cele peste 70 de ţări unde este prezent grupul spaniol în maximum două zile. Odată primită comanda dintr-o anumită ţară este nevoie de două ore pentru procesare, opt ore pentru realizarea coletelor şi în 36 de ore - dacă este trimisă cu camionul - sau 48 de ore (pentru alte continente) cu avionul - ajunge la destinaţie. În interiorul Europei, unde sunt realizate 80% din vânzările grupului, se utilizează transportul terestru.

Pentru restul lumii, avionul. Pentru a-şi realiza obiectivul de 48 de ore divizia de distribuţie lucrează non-stop. Aceasta este însă singura cu un asemenea program. În fabrici se lucrează doar opt ore, "pentru că reuşim să ne acoperim nevoile astfel. Doar în perioada de vârf, dacă nu ne descurcăm, prelungim programul din fabrici".

Întregul proces are precizia unui ceas pentru că fiecare element al acestui lanţ este deţinut sau controlat de Inditex, de la fabrici la companiile de transport şi distribuţie. Mai mult, compania deţine şi o agenţie de turism pentru a facilita călătoriile angajaţilor. Totul în sediul central.